Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #1 Skrevet 23. juni 2006 Dere fra nordnorge, spiser ikke dere makrell? Hørte noen si det i går. At de som var litt mer "fiskevant" ikke spiste makrell fordi de er åtseldyr/kannibaler. Stemmer det? Kan noen fra nord avkrefte eller bekrefte? Alt man kan lure på
Gjest norlænning Skrevet 23. juni 2006 #3 Skrevet 23. juni 2006 Jeg er nordlenning, og jeg tror ikke jeg har spist makrell noengang...? Ikke for at jeg har hørt at det er dårlig matfisk, men det er rett og slett ikke vanlig i nord.
Trampe Skrevet 23. juni 2006 #4 Skrevet 23. juni 2006 Jeg liker ikke makrell. Morfar brukte å spise det, men han er også den eneste jeg kjenner som gjør / gjorde det. Vi er alle nordlendinger.
Gjest Bellatrix Skrevet 23. juni 2006 #5 Skrevet 23. juni 2006 Det er vel litt forskjellig fra person til person. Jeg har fått makrell servert hos mine svigerforeldre, og de har knapt vært utenfor Nord-Norge.
Gjest gjest1 Skrevet 23. juni 2006 #6 Skrevet 23. juni 2006 Det er veldig forskjellig, men makrell er rett og slett ikke så vanlig helt inne på kysten i nord-norge. Den kommer kanskje uti august en liten sving. Det at makrell er Åtseleter er bare en myte, den spiser kun plankton sånn som sild. Derimot spiser torsk, sei og hyse det meste...
Scorpina Skrevet 23. juni 2006 #7 Skrevet 23. juni 2006 Spiser makrell i tomat titt og ofte....(også er det jo så sunt )
Nilma Skrevet 23. juni 2006 #8 Skrevet 23. juni 2006 Blant den eldre garde er det nok noen som tror på myten om at "makrell spiser lik", men som pulverheksa sier er nok hovedgrunnen at det er svært like makrell her. Jeg har vokst opp i en godt over gjennomsnittlig matinteressert familie i Nordland, og med mange slektninger som er fiskere, og jeg har aldri fått servert fersk makrell. Nå bor jeg i Tromsø, og har aldri sett makrell i fiskebutikkene her, jeg har heller ikke hørt om noen her som spiser det. Men jeg skulle gjerne smakt fersk makrell, så jeg tror jeg må smiske litt med svigers når vi skal til Vestlandet senere i sommer.
Arkana Skrevet 23. juni 2006 #9 Skrevet 23. juni 2006 Jeg er nordlending og spiser ikke makrell, annet enn makrell i tomat da. Har ingenting med at det er åtseldyr å gjøre, men rett og slett pga smaken. Spiser ikke særlig mye annen fisk heller faktisk, bare torsk og laks.
Fakse Skrevet 23. juni 2006 #10 Skrevet 23. juni 2006 Nei, nordlendinger spiser ikke agn Jeg er oppvokst i nord, og har aldri fått servert makrell hverken hjemme eller borte en eneste gang hele mitt liv. Men jeg er litt nysgjerrig da, må vel benytte sjansen en gang jeg er på sørlandet eller noe sånn...
Gjest piaf Skrevet 23. juni 2006 #11 Skrevet 23. juni 2006 Dere aner ikke hva dere går glipp av. Makrellen er imidlertid en fisk som det er ekstra viktig å spise helt fersk, ellers smaker den lett litt harskt, og det er ikke godt.
Gjest 1111 Skrevet 23. juni 2006 #12 Skrevet 23. juni 2006 Jeg er halvt nordlending og når jeg er nordpå spises det makrell (bare stekt), men min bestefar nektet alltid å spise makrell når det ble servert nettopp pga den myten.
Gjest Gjesta Skrevet 23. juni 2006 #13 Skrevet 23. juni 2006 Jeg er ikke nordlending, og spiser ikke makrell pga. at det dessverre er en fisk som er i feteste laget for den stakkars magen min (unntak: makrell i tomat).
Gjest joje Skrevet 23. juni 2006 #14 Skrevet 23. juni 2006 (endret) Jeg er ikke nordlending selv, men kjæresten min er det. Han spiser ikke makrell. Jeg vet ikke om det er fordi han rett og slett ikke liker det eller om det er av prinsipp. Ellers tror jeg egentlig det er litt forskjellig fra familie til familie. De som kommer fra fiskerfamilier er kanskje litt mer opptatt av å ikke spise makrell enn de som kommer fra "byen". Selv elsker jeg makrell. Det er den beste fisken jeg kan få. ;D Endret 23. juni 2006 av joje
Gjest Gjesta Skrevet 23. juni 2006 #15 Skrevet 23. juni 2006 Har slekt i Møre og Romsdal (ikke så langt nord kanskje men), og de vokste opp med fisk til middag nesten hver eneste dag - men aldri makrell. Synes å ha hørt det bli kalt havets rotter! Åtseleter-opplegget er vel litt omdiskutert, men har hørt et sted at man etter krigen var litt mer forsiktig med å spise makrell pga lik på havbunnen. Men generelt tror jeg egentlig bare makrell ble sett på som en "low grade" fisk blant fiskegourmetene nordover. En venn av foreldrene mine som har vært så uheldig å måtte dykke etter lik, kunne fortelle at det ikke var en eneste makrell å se - men rekene hadde visstnok et festmåltid
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #16 Skrevet 23. juni 2006 jeg satt her å leste og forstod ingenting. De fleste jeg kjenner spsier makrell, men det er makrell i tomatsaus. Har aldri hørt noe galt om makrell, men når jeg tenker over det så har jeg ikke sett det i fiskedisken eller i fiskebutikken...
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #17 Skrevet 23. juni 2006 Jeg er nordlenning, og jeg tror ikke jeg har spist makrell noengang...? Ikke for at jeg har hørt at det er dårlig matfisk, men det er rett og slett ikke vanlig i nord. ← Hvorfor gjør dere ikke det da? Merkelige mennesker...dere samer innbillre dere sikkert at makrellen spiser lik på bunnen av sjøen, derfor gidder dere ikke spise den på grunn av all læstadianismen dere styrer med der opp i nord. nei, takke meg til sameknivene og alt det andre brennevinet dere styrer med der opp i harryland.
Gjest Chrizzy Skrevet 23. juni 2006 #18 Skrevet 23. juni 2006 Hvorfor gjør dere ikke det da? Merkelige mennesker...dere samer innbillre dere sikkert at makrellen spiser lik på bunnen av sjøen, derfor gidder dere ikke spise den på grunn av all læstadianismen dere styrer med der opp i nord. nei, takke meg til sameknivene og alt det andre brennevinet dere styrer med der opp i harryland. ← Kjeder deg i dag tenker jeg
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #19 Skrevet 23. juni 2006 Kjeder deg i dag tenker jeg ← Ja, tenk det. Hvordan kunne du gjette det? Får prøve å skjule det bedre...
lillesky Skrevet 23. juni 2006 #20 Skrevet 23. juni 2006 Jeg synes det er for mye bein i makrellen, men begge mine foreldre spiser den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå