Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 18. desember 2002 #1 Del Skrevet 18. desember 2002 Jeg fikk Det Nye i posten i dag og bet meg merke i en artikkel om en ung jente som var vilt forelsket i en voldsdømt. Hun var fast bestemt på at dette var mannen hun ville dele livet sitt med og at hun var overbevist om at han "aldri ville krumme ett hår på hennes hode". Sjefsredaktøren i Det Nye skrev at hvis noen mente at denne jenta selv måtte ta endel av skylden hvis hun selv kom til å bli utsatt for vold av denne mannen så var det ikke lenger håp her i verden. Denne jenta burde nemlig få beundring og støtte for sitt valg- at hun valgte å gi denne mannen en sjanse. Hva synes dere om disse utsagnene? Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moniq Skrevet 18. desember 2002 #2 Del Skrevet 18. desember 2002 Jeg ville aldri ha involvert meg med en som var voldsdømt, jeg kontakter heller ikke alle som har blitt ''kjendiser'' i diverse drapssaker de siste årene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya :) Skrevet 18. desember 2002 #3 Del Skrevet 18. desember 2002 Sjefsredaktøren i Det Nye skrev at hvis noen mente at denne jenta selv måtte ta endel av skylden hvis hun selv kom til å bli utsatt for vold av denne mannen så var det ikke lenger håp her i verden. Denne jenta burde nemlig få beundring og støtte for sitt valg- at hun valgte å gi denne mannen en sjanse. Hva synes dere om disse utsagnene? Jeg synes det er interessant å høre at det tydeligvis ikke skal så mye til for å kunne bli sjefsredaktør... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pink Skrevet 18. desember 2002 #4 Del Skrevet 18. desember 2002 Sjefsredaktøren i Det Nye skrev at hvis noen mente at denne jenta selv måtte ta endel av skylden hvis hun selv kom til å bli utsatt for vold av denne mannen så var det ikke lenger håp her i verden. Denne jenta burde nemlig få beundring og støtte for sitt valg- at hun valgte å gi denne mannen en sjanse. :o Javel? Beundring er vel ikke akkurat det første jeg tenker på, heller dumhet, og naivitet :-? Men, hver sin smak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salamandra Skrevet 18. desember 2002 #5 Del Skrevet 18. desember 2002 *henger meg på* Ærlig talt, hvis man er så teit å bli sammen med en som er voldsdømt kan man ikke komme i ettertid å sutre over å ha fått "to tette og ei badehette".. Frk. Busybody (Jippi, flere smil å velge mellom, jo) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amica Skrevet 18. desember 2002 #6 Del Skrevet 18. desember 2002 Av en eller annen grunn er det politisk ukorrekt å forvente at kvinner tar ansvar for hvem de velger å omgås. Hvis man er sammen med en psykopat, voldelig mann e.l., så har kvinnen ALDRI noe som helst ansvar for dette. Hun blir alltid fremstilt som et offer ute av stand til å gjøre noe med sin egen situasjon. Jeg synes dettte kvinnesynet er litt problematisk. Er man automatisk umyndiggjort dersom man har havnet i en vanskelig situasjon? Er man i ethvert tilfelle så psykisk skadet at man ikke kan gjøre noe for å redde seg selv, ta et ansvar og forlate mannen hvis en sjanse skulle by seg? Husker godt en politisjef fra vestlandet som uttalte at kvinner burde ta et visst ansvar selv for hvem de velger å bo sammen med. (Han var lei av at kvinner som nesten ble drept av "sine kjære" valgte å ikke anmelde forholdet og deretter flyttet tilbake til mannen. Noen familier var gjengangere, og politiet var maktesløse så lenge kvinnene ikke selv ønsket å gjøre noe for å forbedre sin livssituasjon). Denne politimannen ble omtrent hudflettet på tv, og måtte deretter be om unskyldning fordi han var så grusom og følelsesløs ovenfor de stakkers ofrene... Poenget derimot var jo at han ønsket et bedre liv for disse kvinnene, men at det krever noe også av dem... Blir så irritert når det ikke lenger går an å bruke sunn fornuft i debatter som dette. Det er selvfølgelig ikke min skyld om en mann plutselig skulle begynne å slå meg, men det er da for po**er min feil om jeg ikke forlater ham? Jeg går ikke med på at kvinner skal fremstilles som så maktesløse og ute av stand til å ta ansvar for sine liv! (Med all mulig forståelse av at det er vanskelig, men andre har da gjort det før?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Duchess Skrevet 18. desember 2002 #7 Del Skrevet 18. desember 2002 Jasså, syns hun det.... Vel, vi har alle lov til å ha vår mening, men det er naivt å tro at en voldsdømt sånn helt uten videre skal la vær å fortsette å utøve vold. Jeg vil vel ikke si jeg beundrer henne, mange synes det er spennende med volds og drapsdømte, de tror vel at de kan "kurere" dem. A very dangerous game. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 18. desember 2002 #8 Del Skrevet 18. desember 2002 Jeg er tidligere voldsdømt kvinne, men jeg utøver nesten aldri vold på samboeren min lenger.. Neida, sorry, dette er kanskje ikke noe å kødde med...... :oops: Men jeg er enig med de andre, det er fryktelig naivt av en kvinne og tro at hun kan forandre en mann fra å være psycho/voldelig til å bli god og snill familiemann.... Alle får ha den meningen de selv mener er riktig, men jeg synes det er ganske teit av unge kvinner å tro de kan redde disse folka fra "undergangen".. Tydelig det er spennende og noen får sikkert "morsfølelsen" av å skulle redde noen, men det får da være måte på å leke med ilden... Eller døden, for den saks skyld.... Lillian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilly Skrevet 18. desember 2002 #9 Del Skrevet 18. desember 2002 Jeg vil prøve å se litt mer nyansert på det. Er det DET AT han er voldsdømt som tiltrekker hanne? Det virker nesten slik ut fra innlegget. I såfall er det skremmende. Men det kan jo være at hun har falt for ham til tross for at han er voldsdømt og da synes jeg det blir noe annet. Hvilken voldsdom er det han har? Har han utøvet grov vold i flere tilfeller? Er det nylig dette har skjedd eller har han oppført seg bra etter ett enkelt tilfelle? Synes det blir litt for enkelt å stritte imot uten å vite mer. Jeg har selv en kamerat som er voldsdømt. Dette er mange år siden og skjedde i fylla. Ikke at fylla er noen unnskyldning, men det er uansett medvirkende til det som skjedde. Han kom i klammeri med en annen og slo. Pga tannskader ble forholdet anmeldt (man kan ikke bruke forsikring uten at forholdet er anmeldt), han som ble slått hevder i hvertfall at det vaar grunnen Han fikk en dom og har sonet denne. I alle de årene som er gått siden den gang, har han aldri vært oppe i voldsepisoder. Om jeg selv hadde våget å satse på en voldsdømt vet jeg ikke, jeg tviler i grunn på det. Men jeg synes likevel det blir litt for enkelt å kritisere denne jenta uten at jeg vet mer om hva som egentlig er skjedd og når/hvordan det skjedde. En enkel episode bør ikke automatisk stemple et menneske som innbarka voldelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mazzy Skrevet 18. desember 2002 #10 Del Skrevet 18. desember 2002 *sukk* Alle har ansvar for seg selv og sine handlinger og valg. Det verste er når de samme kommer om noen år og skriker om at "samfunnet ikke følger opp"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 18. desember 2002 #11 Del Skrevet 18. desember 2002 helt utrolig at en kvinne kan tro at en voldsdømt mann skulle forandre seg over natten bare for hennes skyld liksom. nei hør nå her. men bare for å ta Amica sitt innlegg lenger oppe her, jeg skjønner hva du mener, men vi skal være litt forsiktige med å si at kvinner som lever tilsynelatende i et "frivillig" volds-ekteskap/samboerskap ikke VIL ut av det, og at de må ta seg sammen. min mor (og jeg og min lillebror) levde i samboerskap med en voldelig psykopat i 8 år. jeg og broren min måtte stå og se på at han voldtok henne og slo henne bevisstløs, og et par ganger eller tre prøvde å drepe henne foran øynene på oss. mamma ville ikke noe annet her i verden enn å komme seg ut av dette forholdet, men han hadde, gjennom et par år, kuet henne og tatt fra henne all selvtillitt og fått henne til å tro at hun ikke ville klare seg uten ham. det er ofte slik psykopater får viljen sin, de bryter ned offeret bit for bit. dessuten truet han med å oppsøke henne og drepe henne dersom hun kontaktet politiet eller gikk fra ham. hun gjorde faktisk det en gang, hun ringte politiet mens han sov, etter at han hadde slått løs på henne, politiet kom og hentet ham. men hva skjedde?? jo etter 10 minutter kom han på døren og skambankte henne. da hadde han rundsnakket politiet og fått dem til å tro at det var MAMMA som var syk på sinnet og hadde diktet opp alt, og de slapp ham av. så når kvinner lever "frivillig" i slike forhold, så er det langt fra sikkert at det faktisk er frivillig, men nettopp fordi hun trues med å bli drept og lemlestet dersom hun går eller sier til noen hvordan hun har det. og her kunne faktisk politiet gjort en bedre jobb, iallefall i denne sammenhengen. hilsen Iset Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå