Gå til innhold

Hvem inviterer dere?

Anbefalte innlegg

Gjest 07-brud
Skrevet

Vi lurer på om vi skal invitere tanter/onkler til bryllupet vårt. Kommer fra store familier og kun søsken, foreldre, besteforeldre og tanter/onkler passerer 40stk :overrasket:

Har lyst til å ha en koselig fest men økonominen er ikke den beste. Ønsker i utgangspunket ikke å måtte ha kaffe-gjester, men med så stor fam kan det være vanskelig å unngå.

Ønsker heller ikke at alt skal virke billig,men vet ikke helt hvordan det skal unngås.

Skal vi ha våre nærmeste venner også så nærmer vi oss 60. Vet at det også er vanlig å ha søskenbarn, men da kommer hele situasjonen ut av kontroll så vi kommer ikke til å be søskenbarn.

Har jo ikke så mye kontakt med hele fam til vanlig, vi er derfor fristet til å prioritere venner på gjestelisten?? Går det ann?

Lurer derfor hvordan dere løste gjesteliste knipen?

Invitere dere søskenbarn og onkler/tanter?

Hvor mange venner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som vi har ganske like gjestelister.

Vi valgte å velge ut de tanter og onkler vi normalt har en del kontakt med, og ikke invitere søskenbarn. (Fler grunner til det siste. Lite kontakt med mange, og lang reisevei samt barnevaktproblem for de fleste.)

Vi prioriterer nære venner framfor alle onkler og tanter. (Men da er det di nærmeste vennene som kommer også.

Etter alle svar, har vi endt opp med et antall vi fint kan leve med. ca 40 pers.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har også veldig mange tanter og onkler. Vi ba de vi har kontakt med.

Hva er praksis i din familie? Se litt på det også.

Vi ville heller ha folk vi har kontakt med i bryllupet vårt. Vi betalte alt av egen lomme, og hadde spart penger i to år og jobbet ekstra for å kunne beverte gjestene med mat og drikke. Derfor ble det helt feil for oss å be tanter og onkler som vi ikke hadde sett på lang tid.

Vi ba faktisk kusiner av foreldrene fremfor en del tanter og onkler.

Skrevet (endret)

Har så smått beynt å tenke på dette jeg også.

Sånn like etter frieriet var han tanke "det bllir vel tanter og søskenbarn. Ja, og onklene da selvsagt". Jeg regna fort i hodet (vel, på fingrene også, jeg var jo ikke i stand til å tenke klart på dette tidspunktet...) og kom til at da passerer vi fort 100 mennesker i alle fall, minst (og da har jeg sikkert glemt en del...)

Her må det nok prioriteres litt. Mange av disse menneskene har vi jo så godt som null kontant med. Flere av mine søskenbarn har giftet seg uten at jeg har vært invitert, så det må jo være mulig å "beskjære lista litt" uten å såre for mange...

Men, en ting er at jeg kan beskjære lista på min side utfra hva som er "normal standard" i min familire, men jeg kan ikke gjøre det med hans familie da, og der er det ikke et slikt naturlig skille som det finnes i min familie. Men alle hans, og bare halvparten av mine blir jo også feil. Vi har jo ikke mer kontakt med hans familie enn min (tvert imot, like lite kontakt med nesten ALLE hans søskenbarn som med de av mine som jeg ikke har kontakt med...)

Våre aller nærmeste (foreldre og søsken med tilbehør) er ikke mer enn 9. Vi har to besteforeldre hver. Greit nok så langt.

Våre tanter/onkler utgir om alle kommer ca 30 mennesker.

Jeg har 25 søskenbarn, rundt ti av dem samboer eller gift. (5 barn)

Han har ca like mange søskenbarn, men bare noen få av dem har partner, flere av dem er barn.

vi regner ikke med våre søskenbarns barn, det er jo minst 30 barn.

Ja, her er vi over 100. Og det blir vel dyrt?

Ikke lett dette her...

Men, det order seg nok. Vi er jo ikke kommet igang med planleggingen enda, så før eller siden kommer vi til gjestelistsa. Men det ordner seg nok :)

Endret av Malama
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har samme problemet. Lite penger og diger familie. Uten tanter og onkler og søskenbarn, og med kun 3- 4 venner hver kommer vi allerede opp i 40 stykker. Skal vi be alle tanter og onkler og så blir vi plutselig 18 gjester til.. Det har jeg overhode ikke lyst til....

På den ene siden er det bare 4 tanter og onkler, men på den andre siden er det 14, og i den familien blir enten alle bedt eller ingen.. Uff, vanskelige greier.

Skrevet

I vår familie er praksisen "alle eller ingen". Så vi endte med å invitere nærmeste familie + alle onkler og tanter og de nærmeste vennene våre. Da ble det 47 stk til middag.

Så tok vi alle søskenbarn og resten av vennene på kaffe/fest det ble 102 stk tilsammen.

Personlig hadde jeg heller villa kuttet ut ett par av tantene og onklene (som jeg ikke har noe kontakt med), og heller hatt flere venner. Men da hadde det blitt ramaskrik i familien :ler: Så følger familie praksisen her :ironi:

Skrevet

Vi hadde også samme dilemmaet. Familien til gubben er relativ liten men jeg har diiger familie på pappas side. Bare tante har skvisa ut 6 unger og de igjen har jo gifta seg..etc etc...

Nuvel, vi tok KUN de voksne (eneste barna i bryllupet var jenta vår og ungene til forloverne, og de ble henta sånn i 21-tia) - og sjøl da var vi opp i rundt 70 stykker. Nok en ny nedskjæring.... Slekt man nesten ikke har kontakt med så jeg ikke helt pointet i å invitere....så da gikk de ut. Og da var vi nede i 65 stk (inkl 3 unger) Og det funka fint. Ingen sure miner elns fra folk som ikke ble invitert...

Gjest 07-brud
Skrevet

Er litt problematisk denne enten eller filosofien. Har ikke lyst til å dele men det er det som er mest naturlig når en ser på hvem en har mest kontakt med.

En del familie bor langt unna så kan nok tenkes at de ikke har mulighet til å komme uansett, men litt skummelt å satse på det da.

Skrevet

Ja du er inne på noe der 07-brud - men vi valgte no å i det minste sende invitasjon til de det var snakk om (4 stk) Disse hadde vi på sånn "kanskje/kanskje ikke-kommer" liste og HADDE samtlige 4 sagt ja hadde det ikke vært no problem men..... Nuvel, VI var relativt sikker på at de ikke kom pga avstand (180 mil) og rett fikk vi.

Skrevet

Vi kommer til å kun invitere den nærmeste familien + forloverene da ;)

Det blir 23 gjester totalt og det syns vi er greit :)

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Nå har jeg ikke noen umiddelbare gifteplaner, men akkurat dette problemet er jeg veldig klar over når gifteplanene kommer.

Min mor er yngst av 11 søsken, og i den delen av familien har det vært vanlig at mine søskenbarn har invitert alle tanter og onkler, så dermed blir 22 mennesker bare fra morssiden. Søskenbarn har i denne familien ganske naturlig vært nedprioritert.

Når også samboeren min har tilsammen 6 tanter/onkler å invitere blir jo det veldig skjevt fordelt.

Jeg er personlig ingen fan av store brylluper, og jeg er ganske sikker på at jeg ville prioritert bort storfamilien (bare tatt det tanteparet som var fadder i dåpen), og heller invitert venner. Det er jo også brudeparet sin dag, så det er jo i bunn og grunn dere som bestemmer.

Hvis jeg hadde fått tilbakemeldinger om at det var smålig å ikke invitere alle tanter og onkler ville jeg heller avlyst bryllupet eller bare giftet meg hemmelig i utlandet.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har også filosofert litt. Jeg er egentlig ganske heldig da, for mine foreldre betaler halve bryllupet++, mora hans kommer også til å hjelpe til, resten betaler vi selv... Men så var det familien da...

Min familie:

Mor, far, søster og 4 besteforeldre. 12 tanter og onkler. 17 søskenbarn hvor mange er gift eller samboere. Hvor jeg har vært bedt i bryllup til alle de som er gift... Har luket ut 6 av dem da. 3 ser jeg aldri (er ikke på den siden hvor jeg har vært bedt i bryllup heller) og 3 som er i yngste laget... Så da står jeg igjen med 11 hvor per i dag 5 er gift eller samboere.

Dvs min familie er 35 stykker.

Min kjæres familie:

mor og stefar, far og stemor, 3 besteforeldre, søster med mann, tre stebrødre hvor to er gift. 3 tanter og onkler. Søskenbarn har han ikke helt bestemt seg for om han vil be. Han synes jo det fordi jeg skal be så mange, men har vært bedt til kaffen selv. Ber han ikke dem, så blir det 17 stykker...

Det vil si at bare familien er 52 stykker. (Hvor jeg er ganske over representert... Litt dumt det også...)

Så er det venner da... Der er jeg også i flertall, ikke så skeivt men likevel. Synes det er litt dumt at den ene har mange flere gjester...

Totalt ender jeg vel opp med en rundt 80-90 stykker til middag, pluss kanskje noen kaffe gjester...

Skrevet

Vi inviterer også de vi har kontakt med, samtidig som vi prøver å følge litt tradisjoner og forventninger hos familiene.

Det er vanskeligere med vennene, der har vi ikke helt bestemt oss enda. Jeg fikk et tips av ein venninne som gifta seg, de inviterte de vennene der de selv ønsket å bli invitert i bryllup hos. Hm, ble rar setning men jeg håper dere skjønner hva jeg mener. Så vi prøver å tenke litt på den måten, men likevel er det vanskelig å sette en grense. Noen venner har man ikke så mye kontakt med nå, men man liker dem godt likevel. Og inviterer man den personen må man nsten invitere den og den også... osv. Det blir fort mange. Og vi har bestemt oss for at vi ikke ønsker kaffegjester, alle skal være med på hele bryllupet.

Alt i alt blir vi ca 70 stk slik det ser ut nå.

Gjest Piper
Skrevet

Vi valgte ut de vi ville ha der, som for eksempel tanter og onkler vi har hatt kontakt med og det samme med søskenbarn. Vi har ca 30-40 søskenbarn, men inviterte bare 5 av de med partner.

Alle rundt fikk rett og slett vite at det var vår dag, og det var vi som bestemte hvem vi ville ha der. En del sure mine, men det overlevde vi fint.

Skrevet

Vi skal jo gifte oss i USA da så det blir jo ikke akkurat noen "vanlig greie".

Vi sa bare til folk at vi skal gifte oss og de som ønsker å være med er hjertelig velkommen (men de må naturlignok dekke reise og opphold selv.)

De vi "sånnsett ba" var foreldre, søsken m kjærester og barn og alle nære venner (selvom vi visste at noen ville si nei....)

Vi sa vel ifra til rundt 25 - vi vet enda ikke sikkert hvor mange vi blir enda (for noen regner enda litt på det ;) ) men vi tror det blir et sted mellom 14 og 20 (inkludert oss selv.). (Mange flere enn vi ventet!!!)

Gjest Litjtuppa ii
Skrevet

Vi var også i tvil om hvordan vi skulle gjøre det, siden jeg har 34 søskenbarn og 23 tanter/onkler. + min forlovedes slekt og venner..

Jeg har alltid hatt god kontakt med hele slekta mi, og vi endte opp med å be alle tanter, onkler samt de søskenbarn vi har mest kontakt med til middag (4stk) og ellers alle andre søskenbarn til kaffe.

Alle søskenbarna til kjære ble bedt til middag siden det er mange små barn som må være med foreldrene sine. (12 stk)

Har fått god tilbakemedling og blitt møtt med forståelse for at vi gjorde det slik av både tanter og onkler og søskenbarn, de vet hvor store slektene er.

Vi blir 80 til middag, 120 til kaffe. Gjør ting litt enkelt og sparer mye penger ved å ha selskapet i grendahus, slik at vi kan be alle vi ville ha der på den store dagen.

Gjest -Tone- ikke innlogget
Skrevet

Vi inviterer våre foreldre, søsken med deres familier, besteforeldre, våre faddere og forloverne. Her er det altså ingen venner, men skal ha en vennefest senere med fri bar og enkel middag- slik at de ikke blir utelatt. Jeg ville ikke ha stort bryllup, vil ikke ha så mye fokus på meg. Kunne aller helst tenkt meg å reise bort, men det ville ikke sambo. Så vi måtte møtes på halvveien. ;)

Skrevet

:) Vi inviterer bare familie vi har kontakt med .ikke søsken barn vi aldri er noe sammen ,eller har mistet kontakt med.Så blir det noen gode venner.Da blir det 64stk.

:klem: Bire

Gjest barbigirl ik il
Skrevet

skal vi se vi inviterte allt og alle...

tanter og onkler, søskenbarn( 2 som ikke ble bedt på min manns side for de er barn... 10 og 8 år alle andre var over 18) og de vennene vi har kontakt med NÅ... (ikke sporadisk kontakt...)

vi fikk 8 nei, så da ble vi 75 inkl. brude barn...

Gjest 07-brud
Skrevet

:klem: takk for mange svar og løsninger på hvordan dere gjr det.

Har ikke økonomi til å ha alle så kommer nok til å dele litt i fam. Vi har vært invitert i bryllup på hans side mens på min side stikker de til utlandet, noe jeg også på en måte kunne tenke meg....

Men gjør vi det så blir nok arveløse :legrine: tror de fleste forventer bryllup gitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...