monique Skrevet 23. juni 2006 #1 Skrevet 23. juni 2006 Har hørt at man får bot hvis man har på seg falske klær, klokker eller vesker gjennom tollen på flyplassen? Har hørt at flere land innfører dette på flyplassen. Har også hørt at folk har blitt stoppet og fått bot på flyplassen for å ha gått med falske vesker på gardermoen. Noen som vet noe om dette?
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #2 Skrevet 23. juni 2006 Har hørt at man får bot hvis man har på seg falske klær, klokker eller vesker gjennom tollen på flyplassen? Har hørt at flere land innfører dette på flyplassen. Har også hørt at folk har blitt stoppet og fått bot på flyplassen for å ha gått med falske vesker på gardermoen. Noen som vet noe om dette? ← I EU er straffen bøter opptil 10 000 euro, dvs. ca 80 000 kroner! Norge må gjennom EØS-avtalen også straffeforføle piratkopier, derfor stemmer det du har hørt. Vet ikke noe om straffenivået i Norge, men leste i avisen i dag at en 12-åring ble anholdt av politiet i Firenze pga av en falsk Rolex. Han "slapp unna" med en bot på 1000 euro/8000 kr.
monique Skrevet 23. juni 2006 Forfatter #3 Skrevet 23. juni 2006 Ja leste den artiklen. Synes det var veldig overdrevet av politiet. Men det er vel lov å ha med seg fake varer i kofferten? Og det er vel fortsatt lov til å gå med det på gata?
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #4 Skrevet 23. juni 2006 Jeg er ikke så oppdatert på merker innenfor solbriller, T-skjorter, sko etc.Hvordan i all verden skal man kunne vite om alt man kjøper er "vanlige" varer eller piratkopier? Husmusa
Gjest Fruktfat Skrevet 23. juni 2006 #5 Skrevet 23. juni 2006 om man kjøper "dior" solbriller på gata i syden til 30 eiro så skjønner man jo at det er fake... problemet er vel heller at i syden får man ikke kjøpt billige solbriller som IKKE er etterligninger. for et par år siden var det ei som fikk bot på rundt 10 000euro for å ha kjøpt fake veske eller solbriller, dette var i frankrike om jeg ikke husker feil.
monique Skrevet 23. juni 2006 Forfatter #6 Skrevet 23. juni 2006 Hørte om et tilfelle der en asiater ble stoppet i tollen på flyplassen i frankrike fordi de mistenkte at adidas baggen han hadde var fake. Altså det synes jeg er litt diskriminerende. Stoppet de han fordi han var asiater, og trodde han ikke hadde råd til en adidas bag, eller? Blir jeg kanskje stoppet i tollen fordi de mistenker at jeg har fake nike sko? Altså jeg går ikke rundt med kvitteringen i lomma. Synes dette blir rotete. Kanskje de har en merke ekspert i bakrommet...
Gjest -eline- Skrevet 23. juni 2006 #7 Skrevet 23. juni 2006 Det var noe på God Morgen Norge om dette for noen uker siden. Det er kun i Italia at de faktisk har folk som aktivt jobber med å stoppe falske varer såvidt jeg fikk med meg (alle de sakene som har vært i media har vært fra Italia såvidt de viste til og såvidt jeg husker fra da jeg leste om sakene), de hadde den italienske ambassadøren på besøk og han fortalte at de hadde egne folk som stoppet folk i tollen på vei ut/inn i landet. Mulig de er strikte i Frankrike og, men det har ikke jeg hørt noe om (og de nevnte ikke det i den reportasjen).
Stjerne Skrevet 23. juni 2006 #8 Skrevet 23. juni 2006 Det er altså forbudt å kjøpe fake varer? Er ikke det litt snodig? Burde det ikke heller vært forbudt å selge? Jeg er litt enig med Husmusa - jeg er ikke spesielt interessert i mote, og det er slett ikke sikkert jeg får med meg at en vare er fake. (De aller største merkene er nå en ting, men det finnes garantert eksklusive merker der ute jeg aldri har hørt om....) Stjerne
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #9 Skrevet 23. juni 2006 Uff, jeg leste "straffbart med falske veer"...syntes det virket veldig drøyt å straffe noen for det *tusler ut igjen*
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #10 Skrevet 23. juni 2006 Ja leste den artiklen. Synes det var veldig overdrevet av politiet. Men det er vel lov å ha med seg fake varer i kofferten? Og det er vel fortsatt lov til å gå med det på gata? ← Lenger sør i Europa, bl.a. i Frankrike og Italia, kan du bli arrestert for å gå med f.eks. falske vesker og solbriller på gata.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #11 Skrevet 23. juni 2006 Men gjelder dette kun fake varer som utgir seg for å være et annet merke, eller gjelder det og etterligninger og knock off? Bl.a. Friis er jo veldig "flinke" på å låne design fra andre...
Gjest Fruktfat Skrevet 23. juni 2006 #12 Skrevet 23. juni 2006 Mulig de er strikte i Frankrike og, men det har ikke jeg hørt noe om (og de nevnte ikke det i den reportasjen). ← godt mulig det var i italia!
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #13 Skrevet 23. juni 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=120841 Nikolai (12) 8000kr i bot for falsk Rolex
momo Skrevet 23. juni 2006 #14 Skrevet 23. juni 2006 Men hvordan skal vi kjenne til alle mulige merker da? Og vite om det er fake eller ikke. Jeg har kjøpt noen klær på ebay, merkeklær og de er så like orginalen at jeg vet ikke om det er fake eller ekte. Jeg klarer ihvertfall ikke og se forskjellen. Og noen ting er jo så etterligning at det er latterlig, det blir jo bare et eget produkt omtrent. Hva med det? Enig med at det burde heller bli forbudt og selge fake enn og kjøpe fake. Jeg som skal til Tyrkia om en ukes tid, jeg skulle jo storshoppe. Og regner jo med at der er det mye mer fake enn ekte.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #15 Skrevet 23. juni 2006 Ett er nå at de ønsker å slå ned på fake varer, men å arrestere unger og behandle dem som kriminelle?!?! Herregud da.
14062003 Skrevet 23. juni 2006 #16 Skrevet 23. juni 2006 Jeg har kjøpt fake uten å vite det. Kjøpte på gata i usa, men visste ikke at det var noe spes. merke. De solgte så mye på gata der... I dag ser jeg at det er Prada, og det er vel et dyrere merke (jeg ga 20 usd for noen år siden).
Bobeline Skrevet 25. juni 2006 #17 Skrevet 25. juni 2006 Ett er nå at de ønsker å slå ned på fake varer, men å arrestere unger og behandle dem som kriminelle?!?! Herregud da. ← Det er ikke alle land som har en kriminell lavalder, og det må vi rette oss etter når vi oppholder oss i det landet...
Cata Skrevet 25. juni 2006 #18 Skrevet 25. juni 2006 Det er ikke alle land som har en kriminell lavalder, og det må vi rette oss etter når vi oppholder oss i det landet... ← Den er grei nok, men som mange andre her sier - hvordan skal man vite hva som er fake eller ei? OK, jeg ville nok skjønt det på noen få omtalte merker som Rolex og Prada osv., men i det store og hele har jeg ikke peiling på merkevarer. Ser ut som feriegarderoben i sin helhet må handles hos H&M .
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #19 Skrevet 25. juni 2006 Det er ikke alle land som har en kriminell lavalder, og det må vi rette oss etter når vi oppholder oss i det landet... ← Så en 12 åring som ser et par fine solbriller på gata i Italia må først sjekke merket, så finne ut om det er fake, så sjekke hvilke lover som gjelder i det aktuelle landet. Uansett så går det an å bruke hodet. En skulle tro at selv sør-europeisk politi har såpass omløp i hodet at de skjønner at et barn ikke utgjør noen stor smuglerliga som de må holde på politistasjonen som en annen kriminell.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #20 Skrevet 25. juni 2006 ^^Det er irrelevant. Fake er ulovlig uansett og det er glimrende at politiet begynner å slå så hardt ned på det. Tenk heller litt på de barna som blir utnyttet til å lage sånn skit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå