Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som ingeniør og har fast jobb. Forruten om jobben har jeg tatt et privat oppdrag (planarbeid til en liten campingplass). Tok 5000,- for jobben. Skal dette føres som vanlig inntekt i selvangivelsen? Hva kan skje om jeg ikke fører det opp?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Siden campingplassen har betalt deg for oppdraget, vil jeg tro at de fører det opp som utgifter. Ergo er summen antakelig oppført i et regnskap, og skal kunne spores tilbake til deg. Hvis det blir oppdaget at du ikke har oppgitt summen på selvangivelsen, vil du kunne få straffeskatt.

Jeg vil tro at det enkleste var om du ga campingplassen skattekortet ditt og de trakk skatt som biarbeidsgiver. For å være på den sikre siden, bør du kontakte ditt lokale skattekontor.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar Spinone.

Hva skjer om jeg skriver regning til oppdragsgiver og jeg ikke får betaling? Kan jeg sende det til inkasso eller? Hva koster i så fall det?

Skal jeg beregne moms på oppdraget, og i så fall hvordan betales denne momsen inn til staten? Gjennom skattetrekket mitt?

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du gjør oppdraget på regning skal du vel være registrert i Brønnøysundregisteret. Du skal da føre eget regnskap for foretaket, selv om det er snakk om såpass små inntekter. Skatten du betaler står i forhold til inntekten din ellers tror jeg. Du skal egentlig selv sørge for å betale forskuddskatt av dette. Ville hørt med Skattesjefen i fylket eller kommunen din, i tillegg til Brønnøysundsregisteret.

Enig i at den greieste løsningen om du bare har 5 000 kr i inntekt for oppdrag gjennom pret er å la oppdragsgiver behandle deg som en lønnsmottaker, ikke selvstendig næringsrdibende.

Gjest Gjest
Skrevet

Moms betaler/legger du til først når inntekten på eget firma/egne oppdrag er over 50 000 eller av andre gode grunner er mva-pliktig. Da MÅ du være registrert med eget foretak, og du må ha søkt og fått godkjent registrering i mva-registeret.

Hilsen ei som har vært gjennom kverna nylig og endelig har lært litt.

Gjest Gjesta
Skrevet
Takk for svar Spinone.

Hva skjer om jeg skriver regning til oppdragsgiver og jeg ikke får betaling? Kan jeg sende det til inkasso eller? Hva koster i så fall det?

Skal jeg beregne moms på oppdraget, og i så fall hvordan betales denne momsen inn til staten? Gjennom skattetrekket mitt?

Skal du skrive faktura, skal du være registrert i Brønnøysundregistereret og ha et organisasjonsnummer som skal føres på regningen sammen med andre kontaktopplysninger. Det koster ingenting å registrere et enkeltmannsforetak, men tar et par uker om jeg ikke husker feil. Du får også en mer komplisert selvangiovelse. MEN det er skattemydnighetene som har det siste ordet når det gjelder avgjørelsen om du kan regnes som hobby eller næringsdrivende. Hvis du bare har dette ene oppdraget, så tviler jeg på at du klarer å få det godkjent som næringsdrivende.

Som næringsdrivende skla du selv anslå hvor mye du kommer til å tjene i året, og så betale skatt av dette på forhånd, fire ganger i året. Det er ditt ansvar å legge pengene til side og betale når du skal. Det samme gjelder hvis du blir momspliktig.

Som det er nevnt, moms skal du betale først etter at du har tjent 50 000 på en 12-måneders periode. Når det skjer, skal du være MVA registrert og ha et MVA-nummer som skal føres på faktura. Innbetaling skjer enten annenhver måned eller én gang i året om omsteningen er lav. Og, ja, det blir mer papirarbeid, både ved innsending av mva og ved selvangivelsen.

For 5000,- er det ikke verdt alt merarbeidet, så jeg vil absolutt anbefale at du ber campingplassen trekke skatt for deg.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg leverer skattekortet til han. Det blir vel det enkleste.

ts

Gjest Gjest
Skrevet

Enklest for deg, ja, hvis han godtar det. Skal han trekke skatt, så må han vel registrere deg som arbeidstaker, og da må han også betale arbeidsgiveravgift av beløpet.

Men snakk med ligningskontoret - min erfaring er at de er veldig greie. Det skal jo ikke være umulig å jobbe hvitt, da :)

Gjest Gjest
Skrevet

Kanskje greiest å jobbe svart? Enklest for meg, men lønner det seg for han?

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, det lønner seg for ham, så sant han ikke blir oppdaget. Da lønner det seg IKKE, kan man si.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...