Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ref en annen diskusjon her inne, om systematisering av papirer, kom det opp et spørsmål: Hvor lenge er man pliktig til å beholde skatteinformasjon? Noen har nevnt 10 år, men det kan da umulig stemme? Det høres jo helt steinaldersk ut for min del, nå er jo veldig mye av informasjonen elektronisk + at det er jo svært lite man gjør som ikke står registrert et eller annet sted (likningsmyndighetene, banken osv).

Hva er egentlig regelen? (og nå tenker jeg ikke på hva dere gjør)

Videoannonse
Annonse
Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Jeg tror de 10 årene du har hørt stemmer. Jeg beholder ihvertfall alt mitt så lenge

Skrevet

Det offentlige kan gå 10 år tilbake i tid, ja. Det private 3.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg kaster aldri viktige papirer jeg... :sjenert::ler:

"Kjekt å ha"

Skrevet

Hm, høres ut som 3 år er regel hvis man ikke har eget firma da.

Frysepulver - hva er viktige papirer? Selvangivelsen for 1997? For min del er den totalt uinteressant, siden jeg studerte og hadde fint lite i inntekt.

Skrevet
Hm, høres ut som 3 år er regel hvis man ikke har eget firma da.

Frysepulver - hva er viktige papirer? Selvangivelsen for 1997? For min del er den totalt uinteressant, siden jeg studerte og hadde fint lite i inntekt.

Det offentlige, staten, kan gå ti år tilbake i tid og kreve inn utestående beløp hvis de oppdager at selvangivelsen din er feil. Og når staten krever inn penger, er det din jobb å bevise uskyld. Dette vil si at papirer som selvangivelse fra 1997 bør oppbevares ut 2007. Fristen for at du skal oppdage at det offentlige har gjort feil (mener jeg) er satt til tre år. Så selv om du er en privatperson, er det fristen på ti år for det offentlige som gjelder når det er snakk om deres rett til å "oppdage feil".

Hvis en ikke har levert selvangivelse i den tiden en tjente lite eller var uten jobb, kan kemneren ta utgangspunkt i lønn når du får jobb, og kreve inn skatt for år uten lønn på grunnlag av dette. Derfor er det viktig å sende inn selvangivelse, og ta vare på denne i ti år.

Hva som er viktige papirer er nok en smakssak siden vi er individer. Men selvangivelser, forsikringspapirer, skjøter, kontrakter, testament, verdipapirer og lignende er viktige for meg. De oppbevares i bankboks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...