Imax Skrevet 23. juni 2006 #1 Skrevet 23. juni 2006 Ref en annen diskusjon her inne, om systematisering av papirer, kom det opp et spørsmål: Hvor lenge er man pliktig til å beholde skatteinformasjon? Noen har nevnt 10 år, men det kan da umulig stemme? Det høres jo helt steinaldersk ut for min del, nå er jo veldig mye av informasjonen elektronisk + at det er jo svært lite man gjør som ikke står registrert et eller annet sted (likningsmyndighetene, banken osv). Hva er egentlig regelen? (og nå tenker jeg ikke på hva dere gjør)
Gjest Cosmic Girl Skrevet 23. juni 2006 #2 Skrevet 23. juni 2006 Jeg tror de 10 årene du har hørt stemmer. Jeg beholder ihvertfall alt mitt så lenge
14062003 Skrevet 23. juni 2006 #3 Skrevet 23. juni 2006 Det offentlige kan gå 10 år tilbake i tid, ja. Det private 3.
Gjest gjest1 Skrevet 23. juni 2006 #4 Skrevet 23. juni 2006 Jeg kaster aldri viktige papirer jeg... "Kjekt å ha"
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #5 Skrevet 23. juni 2006 Du bør gjemme ting som er spesielt dokumentert i selvangivelsen fordi: http://www.skatteetaten.no/Templates/Brosj...&epslanguage=NO og : http://www.lovdata.no/all/tl-19800613-024-010.html#9-6 §9-6
Imax Skrevet 24. juni 2006 Forfatter #6 Skrevet 24. juni 2006 Hm, høres ut som 3 år er regel hvis man ikke har eget firma da. Frysepulver - hva er viktige papirer? Selvangivelsen for 1997? For min del er den totalt uinteressant, siden jeg studerte og hadde fint lite i inntekt.
Bobeline Skrevet 25. juni 2006 #7 Skrevet 25. juni 2006 Hm, høres ut som 3 år er regel hvis man ikke har eget firma da. Frysepulver - hva er viktige papirer? Selvangivelsen for 1997? For min del er den totalt uinteressant, siden jeg studerte og hadde fint lite i inntekt. ← Det offentlige, staten, kan gå ti år tilbake i tid og kreve inn utestående beløp hvis de oppdager at selvangivelsen din er feil. Og når staten krever inn penger, er det din jobb å bevise uskyld. Dette vil si at papirer som selvangivelse fra 1997 bør oppbevares ut 2007. Fristen for at du skal oppdage at det offentlige har gjort feil (mener jeg) er satt til tre år. Så selv om du er en privatperson, er det fristen på ti år for det offentlige som gjelder når det er snakk om deres rett til å "oppdage feil". Hvis en ikke har levert selvangivelse i den tiden en tjente lite eller var uten jobb, kan kemneren ta utgangspunkt i lønn når du får jobb, og kreve inn skatt for år uten lønn på grunnlag av dette. Derfor er det viktig å sende inn selvangivelse, og ta vare på denne i ti år. Hva som er viktige papirer er nok en smakssak siden vi er individer. Men selvangivelser, forsikringspapirer, skjøter, kontrakter, testament, verdipapirer og lignende er viktige for meg. De oppbevares i bankboks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå