Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #1 Skrevet 23. juni 2006 Hva kan jeg bruke store mengder løk til? Ikke løksuppe. Kan man lage en god pai med løk? Noen oppskrifter?
Arkana Skrevet 23. juni 2006 #2 Skrevet 23. juni 2006 Fylt løk er godt. Forvell løken i 5-10 minutter. Skjær av toppen og grav ut litt av innmaten. Bruk innmaten i fyllet, f.eks. en vanlig kjøttsaus. Fyll løkene, dryss over ost og stek i ovnen ved 200 grader i ca 30 minutter. Ovnsbakt løk er godt tilbehør til f.eks. stekt kjøtt eller pølser. Bruk to løk per person som deles i skiver og legges i en ildfast form. Drypp litt smeltet smør over og dryss over revet ost. Stekes ved 175 grader i ca 30 minutter. Løkringer er kjempegod snacks. Skjær løken i ringer og vend i denne røren før de frityrstekes: 1 kopp hvetemel 2 ts salt 1 ½ ts bakepulver 1 eggeplomme ⅔ kopp melk 1 ss olje 1 stivpisket eggehvite Her er oppskrift på en løkterte: 50 g hvetemel ½ ts bakepulver 50 g sammalt hvete en klype salt ½ ts sennepspulver 50 g smør 40 g revet cheddar 700 g løk, finhakket 50 g smør 2 store vispede egg 110 ml fløte 1 ss revet cheddar salt/pepper Sikt det tørre i en bolle og smuldre i smøret. Rør inn ost og nok kaldt vann til å lage en smidig deig. Dekk med plast og sett i kjøleskap ½ time. Smelt smøret og stek løken på medium varme i ½ time til de er blitt mørkebrune. Rør av og til. Kjevle ut deigen og dekk en paiform, prikk bunnen med en gaffel og stek ved 180 grader i 15 minutter. Ta ut av ovnen og pensle med litt vispet egg (fra fyllet) og stek videre 5 minutter til. Fordel løken over bunnen, visp eggene med fløten og krydder og hell det over i bunnen. Dryss ost over og stek videre 30 minutter.
Gjest LilSweetie Skrevet 23. juni 2006 #3 Skrevet 23. juni 2006 Mmm... Jeg tror alt er så mye vanskeligere å lage enn det egentlig er, og så ser jeg her at ovnsstekte løk slett ikke er vanskelig å lage! Takk, Arkana!
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #4 Skrevet 23. juni 2006 Hvis du har rødløk, så er det kjempegodt å steke det i sukkerlake og eddik. Mmm..glassert løk heter det vel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå