Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hva kan jeg bruke store mengder løk til? Ikke løksuppe.

Kan man lage en god pai med løk?

Noen oppskrifter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fylt løk er godt. Forvell løken i 5-10 minutter. Skjær av toppen og grav ut litt av innmaten. Bruk innmaten i fyllet, f.eks. en vanlig kjøttsaus. Fyll løkene, dryss over ost og stek i ovnen ved 200 grader i ca 30 minutter.

Ovnsbakt løk er godt tilbehør til f.eks. stekt kjøtt eller pølser. Bruk to løk per person som deles i skiver og legges i en ildfast form. Drypp litt smeltet smør over og dryss over revet ost. Stekes ved 175 grader i ca 30 minutter.

Løkringer er kjempegod snacks. Skjær løken i ringer og vend i denne røren før de frityrstekes:

1 kopp hvetemel

2 ts salt

1 ½ ts bakepulver

1 eggeplomme

⅔ kopp melk

1 ss olje

1 stivpisket eggehvite

Her er oppskrift på en løkterte:

50 g hvetemel

½ ts bakepulver

50 g sammalt hvete

en klype salt

½ ts sennepspulver

50 g smør

40 g revet cheddar

700 g løk, finhakket

50 g smør

2 store vispede egg

110 ml fløte

1 ss revet cheddar

salt/pepper

Sikt det tørre i en bolle og smuldre i smøret. Rør inn ost og nok kaldt vann til å lage en smidig deig. Dekk med plast og sett i kjøleskap ½ time.

Smelt smøret og stek løken på medium varme i ½ time til de er blitt mørkebrune. Rør av og til.

Kjevle ut deigen og dekk en paiform, prikk bunnen med en gaffel og stek ved 180 grader i 15 minutter. Ta ut av ovnen og pensle med litt vispet egg (fra fyllet) og stek videre 5 minutter til. Fordel løken over bunnen, visp eggene med fløten og krydder og hell det over i bunnen. Dryss ost over og stek videre 30 minutter.

Gjest LilSweetie
Skrevet

Mmm... Jeg tror alt er så mye vanskeligere å lage enn det egentlig er, og så ser jeg her at ovnsstekte løk slett ikke er vanskelig å lage!

Takk, Arkana! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du har rødløk, så er det kjempegodt å steke det i sukkerlake og eddik. Mmm..glassert løk heter det vel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...