Gjest Gjesta Skrevet 23. juni 2006 #1 Skrevet 23. juni 2006 Jeg har hørt rykter om at hunder i unghundperioden fra kjønnsmodningen starter og fram til de er +/- ett år kan komme i en slags trassalder der de blir vanskeligere å ha med å gjøre. For min hund ser dette ut til å stemme. Nå stjeler han sko, biter på alt mulig, piper, fotfølger oss fra rom til rom, i det hele tatt: alt han gjorde da han var tre måneder gammel, og de gamle triksene ser ikke ut til å fungere. Nå tør jeg ikke la ham være alene på stua, eller noe, mens dette før har gått rimelig greit. Han har også begynt med å hoppe opp i sofaen igjen, enda han ikke har gjort det på månedsvis. Han er snart åtte måneder. Har dere opplevd noe liknende? Hva skjedde, hvordan taklet dere det, og hvor lenge varte perioden?
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #2 Skrevet 23. juni 2006 Ja, har opplevd lignende, skjedde det samme som hos dere pluss at makkverket stakk av til alle tider. For å menneskeliggjøre situasjonen, føltes det som om jeg fikk fingeren til alt jeg sa og gjorde. Fåkk ju, liksom.. Jeg taklet det med å fortsette å trene på det vi hadde trent på før, bare ganske mye lettere. Plutselig en dag så var det bare over, og alt han kunne før den perioden kom, falt på plass igjen. Jeg husker ikke hvor lenge det varte, men det sies å kunne vare en stund. Hva er de gamle triksene som ikke fungerer lenger? Vi gjemte ALT han kunne finne på å tygge på i den perioden det varte, og brukte MYE tid på aktivisering og mosjon. Enda mer enn før. Da perioden var over, gikk vi gradvis over til samme mengde som før, og som også var levelig for oss mennesker. :-)
Cherie Skrevet 23. juni 2006 #3 Skrevet 23. juni 2006 Kan ikke gi noen særlige råd fordi min tispe bare hørte litt dårligere etter enkelte perioder. Det kan knapt kalles trass. Det jeg mener å ha hørt er at du med jevne mellomrom kan støte på trass hos hanner helt til de er rundt 3 år. Hannhunder blir "voksne" ett år etter tisper sies det. Det går over. Ikke gi opp. Fortsett med enkle lydihgetsøvelser og ta korte, hyppige øvinger.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #4 Skrevet 23. juni 2006 Min hannhund ble voksen over natta da han var rundt to år. Mellom første og siste pubertet, eller kjønnsmodning eller hva det nå kalles, så hadde han en noenlunde normal periode. Om din får en normal periode før den siste modningen, Elphaba, så pass på å trene MYE.
Gjest Gjesta Skrevet 23. juni 2006 #5 Skrevet 23. juni 2006 Stort sett har det fungert med avledningsmanøvre på ham, pluss selvfølgelig å fjerne alt som har fristet til biting. Men etterhvert ble han såpass flink at han kunne bevege seg fritt i leiligheten uten at vi fulgte med, hvis vi for eksempel sov. Nå må alle dører og skapdører være lukket, og jeg har mistet oversikten over alle sokkene han har bitt i stykker. Samtidig er han kjempeflink til ting som sitt, dekk, vent osv, men nå i det siste ser han i hvertfall ut til å ha glemt "gå på plassen sin", som han var utrolig flink til tidligere. Jeg har gitt ham mye mosjon i det siste; nå er vi akkurat kommet inn fra en times tur, og nå ligger dyret på verandaen og sover. Så hvis jeg skal få noe gjort i dag, må jeg vel trå til nå. Samtidig er han ufattelig søt og sjarmerende, og av og til kan vi ikke annet enn å le over påfunnene. Som da han hadde fått tak i den digre posen med papirsøppel mens jeg var i dusjen, og stod midt i en haug av tidligere papir og logret da jeg kom inn.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #6 Skrevet 23. juni 2006 At han logret da du kom inn tyder på at dere aldri har kjeftet eller straffet for slikt, og det liker jeg! :-) Her om dagen hadde den eldste hunden vår bæsjet inne, og stod også og logret da jeg kom. Stakkaren må ha hatt det grusomt før han tydde til det skrittet å gjøre fra seg inne. Hvis hunden hadde vært vant til straff og kjeft og kunne lese kroppspråket mitt på den måten, ville han ikke stått og logret, tror jeg. Da ville han ha krøpet sammen i et hjørne og så kunne jeg stolt fortalt at hunden visste at han hadde gjort noe galt. Men sånn har verken din eller min hund det :-) Hold ut, det går over, men vær nøye med ting som f.eks at han MÅ sitte før han får maten, tyggebeinet sitt, går inn og ut av dører, kos eller lignende godsaker. Be ham gjøre NOE før han får det han vil ha fra dere, det være seg en av de ovennevnte ting. Det er nemlig noe som heter "Nothing in life is free" som skal hjelpe på sånne perioder. Søk etter det på nett, og se hva du får opp
Gjest Gjesta Skrevet 23. juni 2006 #7 Skrevet 23. juni 2006 Vi bruker ikke å straffe, kanskje "fy" og "nei", men vi tenker at så lenge vi aldri får tatt han på fersk gjerning, er det liten vits i å si noe. Dessuten er vi ikke tilhengere av å "ta" hunden på noen måte. Men da han hoppet opp på kjøkkenbordet hos svigers og stjal bløtkake, for så å sitte og pipe da han ikke fikk resten av kaken, var litt flaut, spesielt siden vi hadde påpekt at han egentlig er veldig snill for alderen. Samtidig er det bra komisk. Nå øver jeg på å få ham til å ligge på plassen sin, så får han ros og godbit hvis han klarer det. Tilbake til scratch, men jeg vet at det vil lønne seg etterhvert. Uansett ville jeg ikke vært ham foruten.
Gjest gjest1 Skrevet 23. juni 2006 #8 Skrevet 23. juni 2006 Når Småen har hatt trassperioder, har jeg lagt lista veeeeldig lavt. Noen ganger trente vi rett og slett bare på kontakt for eksempel - fordi konsentrasjonen holdt i cirka to sekunder av gangen. Man vet jo at det ikke er på faen, men at det er hormoner som raser rundt i de små kroppene - så jeg ville bare tatt så mange steg tilbake som nødvendig, og holdt meg der til det gikk over. For det gjør det heldigvis, hehe.
Gjest Gjesta Skrevet 23. juni 2006 #9 Skrevet 23. juni 2006 For det gjør det heldigvis, hehe. ← Er du sikker på det? I sted på tur tok jeg ham og så rett på ham og sa navnet hans, og han så ikke engang på meg. I stedet virret hodet i alle retninger. Senere ringte telefonen, og plutselig hørte jeg bikkja sutre på verandaen, så jeg tenkte at han var utestengt (døra går utover, og kan lett smelle igjen). Men neida, han lå i døråpninga og logret til meg. Tror det blir masse øving på å ligge i ro, og ikke ta ting uten lov.
Gjest gjest1 Skrevet 23. juni 2006 #10 Skrevet 23. juni 2006 Er du sikker på det? I sted på tur tok jeg ham og så rett på ham og sa navnet hans, og han så ikke engang på meg. I stedet virret hodet i alle retninger. Senere ringte telefonen, og plutselig hørte jeg bikkja sutre på verandaen, så jeg tenkte at han var utestengt (døra går utover, og kan lett smelle igjen). Men neida, han lå i døråpninga og logret til meg. Tror det blir masse øving på å ligge i ro, og ikke ta ting uten lov. ← Helt sikker, hvis ikke jeg hadde vært hundre prosent sikker på det hadde jeg kasta ham i søpla for lenge siden. Jeg gleder meg bare vilt til periode nummer to.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå