Cognizance Skrevet 23. juni 2006 #1 Skrevet 23. juni 2006 http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/a...6106230047&NL=1 Kansje salg av sex også burde forbys.
Carrot Skrevet 23. juni 2006 #2 Skrevet 23. juni 2006 Hva mener du her? Ut fra artikkelen skulle jeg plutselig slutte meg til at salg av sex burde forbys basert på hva??
Gjest gjest1 Skrevet 25. juni 2006 #3 Skrevet 25. juni 2006 Hva mener du her? Ut fra artikkelen skulle jeg plutselig slutte meg til at salg av sex burde forbys basert på hva?? ← Dette er min tanke også...
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #4 Skrevet 25. juni 2006 Dette er min tanke også... ← Jeg tror hovedtanken var å påpeke at Norge nå er et paradis for de som driver med menneskehandel, og at vi, med den politikken vi fører, kommer til å ha prostituerte som en del av gatebildet overalt, til alle døgnets tider. Så er det opp til den enkelte å finne ut om de synes at man bør foreta seg noe for å unngå at bakgrunnslydene man hører når man går tur med ungene i parken, er utenlandske prostituerte som sier "fuck? fuck? fuck?" til forbipasserende menn.
Gjest KA Skrevet 26. juni 2006 #5 Skrevet 26. juni 2006 Jeg tror hovedtanken var å påpeke at Norge nå er et paradis for de som driver med menneskehandel, og at vi, med den politikken vi fører, kommer til å ha prostituerte som en del av gatebildet overalt, til alle døgnets tider. Så er det opp til den enkelte å finne ut om de synes at man bør foreta seg noe for å unngå at bakgrunnslydene man hører når man går tur med ungene i parken, er utenlandske prostituerte som sier "fuck? fuck? fuck?" til forbipasserende menn. ← Er det egentlig verre enn å høre, "real Rolex, special offer just for you"? Alle slags gateselgere kan være irriterende klengende. Det er imidlertid sånt man møter på i de fleste storbyer, og slikt må man nesten bare finne seg i. Gateselgere ser man heldigvis ikke overalt, og det skulle da bare mangle at de holdt seg til visse steder av byen. De som føler seg brydd av prostituerte og sleipe selgere av falske armbåndsur trenger ikke bruke all sin tid i de strøkene. Men å forby noe fordi noen synes det er galt... det tror jeg ville blitt en kjedelig by, du.
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 26. juni 2006 #6 Skrevet 26. juni 2006 Er det egentlig verre enn å høre, "real Rolex, special offer just for you"? Alle slags gateselgere kan være irriterende klengende. Det er imidlertid sånt man møter på i de fleste storbyer, og slikt må man nesten bare finne seg i. Gateselgere ser man heldigvis ikke overalt, og det skulle da bare mangle at de holdt seg til visse steder av byen. De som føler seg brydd av prostituerte og sleipe selgere av falske armbåndsur trenger ikke bruke all sin tid i de strøkene. Men å forby noe fordi noen synes det er galt... det tror jeg ville blitt en kjedelig by, du. ← "Strøk" som i midt i Karl Johan?
Gjest KA Skrevet 26. juni 2006 #7 Skrevet 26. juni 2006 "Strøk" som i midt i Karl Johan? ← Er det strøket man har problem med, eller det faktum at jenter går og selger sex gatelangs i det hele tatt? Om det er det siste, er vel ikke Karl Johan argumentet særlig relevant.
Cognizance Skrevet 26. juni 2006 Forfatter #8 Skrevet 26. juni 2006 Argumentet jeg ser er at det skader samfunnet at sex blir gjort til en vare. Horer gjør sex til en vare, ergo bør salg av sex forbys. Hvorfor skal vi som samfunn akseptere at noen velger gjøre sex til en handelsvare? Det å prostituere seg kan sammenlignes med det å bruke narkotika. Det skjer ikke under tvang, i utgangspunktet. Man skader ingen andre enn seg selv. På kort sikt virker det forlokkende, men langtidsvirkningene kan være destruerende. Bruk av narkotika er forbudt, salg av sex er tillatt. De samme argumentene som brukes til å forby narkotika kan brukes til å forby salg av sex. Selvsagt vil ikke et forbud mot salg av sex føre til at det ikke vil forekomme, jamfør narkotika-situasjonen. Men det blir mer kontrollerbart og mindre åpenlyst og aksepetert.
Gjest KA Skrevet 27. juni 2006 #9 Skrevet 27. juni 2006 Hva er i grunnen så skadelig med å gjøre sex til en salgsvare? Det lurer jeg virkelig på.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #10 Skrevet 27. juni 2006 Skal det virkelig være nødvendig å komme med detaljerte argumenter for hvorfor det ikke bør være tillatt å omsette kroppen til et menneske? Argumenter for hvorfor samfunnet ikke bør akseptere at noen vil kjøpe tilgang til andre menneskers kjønnsorganer? Dette handler om menneskeverd og ukrenkelighet. Og de som ikke kan se det, bør i det minste klare å se at prostitusjon ikke er forenelig med god folkehelse, fysisk og mentalt. Jeg skammer meg over vår unnfallenhet i denne saken.
Gjest KA Skrevet 27. juni 2006 #11 Skrevet 27. juni 2006 Skal det virkelig være nødvendig å komme med detaljerte argumenter for hvorfor det ikke bør være tillatt å omsette kroppen til et menneske? Argumenter for hvorfor samfunnet ikke bør akseptere at noen vil kjøpe tilgang til andre menneskers kjønnsorganer?← Ja, det skulle bare mangle at det endelig kom noen argumenter på bordet. Bare fordi noen ser på ting som krenkende eller fornedrende, betyr ikke at ALLE ser det på samme vis. Hvis en kvinne ikke føler seg krenket, hvorfor skal du insistere på at hun ER det? Selv ser jeg det som krenkende at man dømmer og fordømmer prostituerte som har tatt et valg, og er ikke bundet av kristenmoral hva sex angår. Kanskje du mener sex bør være noe helt privat, noe spesielt mellom to personer som elsker hverandre, men du kan ikke bestemme dette for andre. Selv er jeg ikke typen som liker one night stands, men jeg synes ikke det er noe galt i det av den grunn. Så lenge det gjøres forsvarlig. Så kom igjen - gi meg argumenter på hvorfor salg av sex skal være mer fornedrende enn salg av andre tjenester. Og ingen "fordi det er galt" argumenter, takk. Jeg vil vite HVORFOR det er galt.
Gjest gjest1 Skrevet 27. juni 2006 #12 Skrevet 27. juni 2006 Hva er i grunnen så skadelig med å gjøre sex til en salgsvare? Det lurer jeg virkelig på. ← Moral.
Gjest gjest1 Skrevet 27. juni 2006 #13 Skrevet 27. juni 2006 Så kom igjen - gi meg argumenter på hvorfor salg av sex skal være mer fornedrende enn salg av andre tjenester. Og ingen "fordi det er galt" argumenter, takk. Jeg vil vite HVORFOR det er galt. ← per i dag så er det nok fornedrende for en del av dem.. kanskje for alle. Samfunnsmoralen som er tuftet på den kristne moralen forteller alle at dette er galt, dette er skittent og syndig. Selv om du har prostituerte som gjør det veldig frivillig, uten tvang og uten å være stoffavhengig, så vil de neppe stå frem i en hvilken som helst sammenheng og svare på spørsmålet om hva de jobber med slik: Jeg er prostituert. Ikke fordi de selv synes det er fryktelig, men fordi folk vil dømme og fordømme dem. Den skammen de påføres utenfra kan nok i mange tilfelle være verre enn selve "jobben". Når det gjelder de gateprostituerte, de som jobber for å finansiere stoffmisbruket sitt, er situasjonen en annen. Hva skal de finansiere misbruket sitt med ellers? Ran? Innbrudd? Tigging? Klart de kan tigge, men når valget står mellom tre-fire turer for et gram heroin, eller en hel dag med pappkrus på Karl Johan for de samme pengene og med tilrop som: Skaff deg en jobb! Jævla utskudd! osv.. - så er kanskje ikke det ene noe verre enn det andre. Når det gjelder menneskehandel så har vi andre lover som omfatter dette, og de kan tas i bruk i større grad for å motarbeide dette.
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 27. juni 2006 #14 Skrevet 27. juni 2006 Er det strøket man har problem med, eller det faktum at jenter går og selger sex gatelangs i det hele tatt? Om det er det siste, er vel ikke Karl Johan argumentet særlig relevant. ← Du sa at hvis man ikke liker det, kan man holde seg unna strøkene. D.v.s. at jeg som ikke liker å bli overfalt av horer, må holde meg unna Karl Johan.
Gjest KA Skrevet 27. juni 2006 #15 Skrevet 27. juni 2006 Du sa at hvis man ikke liker det, kan man holde seg unna strøkene. D.v.s. at jeg som ikke liker å bli overfalt av horer, må holde meg unna Karl Johan. ← Nei, fordi Karl Johann ikke er anerkjent som "horestrøk". Men jeg ser ingenting i veien for at de holdt seg til visse områder og holdt seg unna andre. Jeg foreslo aldri at akkurat Karl Johann skulle bli et horestrøk -- det er bare du som setter ting på spissen for å svare meg på et vis, men det er da slett ikke noe argument. Jeg har da ikke noe imot at prostituerte fjernes fra Karl Johann, men å fjerne dem fullstendig er urealistisk. Det er jo nettopp slike holdninger som gjør at man ikke har kontroll over hvor de dukker opp.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #16 Skrevet 27. juni 2006 Synes ikke artikkelen var så tankevekkende jeg. "Alle" vet jo at dette foregår til enhver tid nær sagt overalt. Så lenge det finnes testosteron og menn er det overalt. Eksempel: presten som overgrep seg seksuelt på en ung jente nå nylig, fra nyhetsbildet. Menn og sex har ingen sperrer eller hemninger uansett hvor de befinner seg.
Christiane Skrevet 27. juni 2006 #17 Skrevet 27. juni 2006 Så lenge det finnes testosteron og menn er det overalt. ← Eksempel: presten som overgrep seg seksuelt på en ung jente nå nylig, fra nyhetsbildet. Menn og sex har ingen sperrer eller hemninger uansett hvor de befinner seg. ← Bitch alert.
Cognizance Skrevet 27. juni 2006 Forfatter #18 Skrevet 27. juni 2006 Menn og sex har ingen sperrer eller hemninger uansett hvor de befinner seg. ← Tror du trenger litt realitetsorientering eller kursing i nyansering. Et forbud mot prostitusjon handler jo også om kollektive hensyn vs. individets frihet. Hvis man politisk er liberalistisk stilt og vektlegger individuell frihet sterkt, blir et slikt forbud fort galt. Jeg er sosialist og synes ofte det er riktigst å vektlegge hensynet til fellesskapet. At andre selger kroppene sine kan påvirke meg negativt, fordi det former hvordan samfunnet ser på seksualitet. Det påvirker hva som skrives om seksualitet i avisene, folks oppfatning av seksualitet, og derigjennom forventningene jeg blir møtt med av andre - blant annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå