Gjest Chantal Skrevet 23. juni 2006 #1 Skrevet 23. juni 2006 Hvordan får jeg vekk alle virusene? Broren min skulle fikse PCn for meg, men fjernet antiviruset og skulle legge inn et nytt, men som ble glemt og har derfor fått masse med virus. Det popper opp IE vinduer hele tiden og jeg får beskjeder om at det er virus på PCn. Det er nemlig et annet virusprogram som automatisk har lagt seg inn på PCn som driver og advarer meg her. Det jeg lurer på er. Hvis jeg reformaterer hele PCn og legger inn win XP på nytt, vil jeg da bli kvitt all dritten?
Cronos Skrevet 23. juni 2006 #2 Skrevet 23. juni 2006 Ja, da blir du kvitt alt sammen, men du blir også kvitt alt annet på maskinen (som bilder, passord, eksamensoppgaver, mailer, favoritter, instillinger og program), så pass på at du tar vare på det du er interessert i først. Men jeg vil absolutt anbefale deg å reformattere pc'en din.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #4 Skrevet 23. juni 2006 Det er deilig å ha Ubuntu, slipper alle Windows-virusene og Internet Exploder.
finnslarken Skrevet 23. juni 2006 #5 Skrevet 23. juni 2006 Det er deilig å ha mac! :-) ← Det er deilig å ha Ubuntu, slipper alle Windows-virusene og Internet Exploder. ← Nå svarer vel strengt tatt ingen av disse to gjestene (eller i alle fall disse to gjeste-innleggene) på spørsmålet da... For det første - dersom det dukker opp popups fra Internet Explorer om feil og virus på maskina di, skal du lukke disse ved å klikke på det røde krysset øverst til høyre i vinduet. Disse virusvarslene (ofte fra ErrorSafe og andre) ER selve viruset, som vil at du skal installere dem på maskina di. Disse vil et godt antivirus-program ta. Hvis du ikke blir kvitt de på den måten, må du nesten google litt når du har funnet ut hva du sliter med.. Jeg vil anbefale å laste ned f.eks Avasti, og installere denne. mvh
Gjest Chantal Skrevet 23. juni 2006 #7 Skrevet 23. juni 2006 Ja, da blir du kvitt alt sammen, men du blir også kvitt alt annet på maskinen (som bilder, passord, eksamensoppgaver, mailer, favoritter, instillinger og program), så pass på at du tar vare på det du er interessert i først. Men jeg vil absolutt anbefale deg å reformattere pc'en din. ← Takk for svar, men hvis jeg skal reformatere. Kan jeg da gå inn i selve PCn for å reformatere eller må jeg ha diskett og sånn?
Gjest Chantal Skrevet 23. juni 2006 #8 Skrevet 23. juni 2006 Det er deilig å ha Ubuntu, slipper alle Windows-virusene og Internet Exploder. ← Ubuntu? :klø: Ja I.E er jeg dritt lei. Vil ha vekk, men det går tydeligvis ikke.
Gjest Chantal Skrevet 23. juni 2006 #9 Skrevet 23. juni 2006 (endret) Nå svarer vel strengt tatt ingen av disse to gjestene (eller i alle fall disse to gjeste-innleggene) på spørsmålet da... For det første - dersom det dukker opp popups fra Internet Explorer om feil og virus på maskina di, skal du lukke disse ved å klikke på det røde krysset øverst til høyre i vinduet. Disse virusvarslene (ofte fra ErrorSafe og andre) ER selve viruset, som vil at du skal installere dem på maskina di. Disse vil et godt antivirus-program ta. Hvis du ikke blir kvitt de på den måten, må du nesten google litt når du har funnet ut hva du sliter med.. Jeg vil anbefale å laste ned f.eks Avasti, og installere denne. mvh ← Åååå.... Ja det er ErrorSafe jeg har. Trodde det var et virusprogram jeg. Fytti, sleipe virus (og dumme Chantal). Takk for svar og link. Endret 23. juni 2006 av Chantal
Gjest Chantal Skrevet 23. juni 2006 #10 Skrevet 23. juni 2006 Hvordan virusprogram har du Chantal? ← Trodde ErrorSafe var et virusprogram, men det er visst et virus. Har ikke noe virusprogram nå, så jeg ber jo om virus.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #11 Skrevet 23. juni 2006 Det høres ut som om du trenger en runde med adware og spyware scan og. Last ned og kjør to programmer som heter Ad-aware og Spybot(helt trygge begge to) Når det er sagt, så kan det være greit å formattere pc'n fra tid til annen for å bli kvitt rester av filer, programmer mm. men da mister du også alt som Cronos sier over her.
finnslarken Skrevet 23. juni 2006 #12 Skrevet 23. juni 2006 Ubuntu? :klø: Ja I.E er jeg dritt lei. Vil ha vekk, men det går tydeligvis ikke. ← Du blir ikke kvitt IE nei - det er en integrert del av operativsystemet. Hvis du føler at du MÅ reformattere, bør du gjøre dette fra installasjons-cd'en. Start maskina mens installasjons-cd'en står i, svar "Ja" på å starte fra cd'en (boote fra cd'en), og når du får valget, velg å formattere partisjonen før operativsystemet installeres. Husk at du bør ha ServicePack 2 på installasjonsplata, hvis ikke bør du laste den ned i forkant. En installasjon uten SP3 på en maskin som står på nett, er infisert omtrent før du har får sukk for deg. mvh
Gjest Chantal Skrevet 23. juni 2006 #13 Skrevet 23. juni 2006 Det høres ut som om du trenger en runde med adware og spyware scan og. Last ned og kjør to programmer som heter Ad-aware og Spybot(helt trygge begge to) Når det er sagt, så kan det være greit å formattere pc'n fra tid til annen for å bli kvitt rester av filer, programmer mm. men da mister du også alt som Cronos sier over her. ← Jeg har Ad-aware, men Soybot har jeg ikke. Kan jo laste ned den. Takk takk. :bukke:
Gjest Chantal Skrevet 23. juni 2006 #14 Skrevet 23. juni 2006 Du blir ikke kvitt IE nei - det er en integrert del av operativsystemet. Hvis du føler at du MÅ reformattere, bør du gjøre dette fra installasjons-cd'en. Start maskina mens installasjons-cd'en står i, svar "Ja" på å starte fra cd'en (boote fra cd'en), og når du får valget, velg å formattere partisjonen før operativsystemet installeres. Husk at du bør ha ServicePack 2 på installasjonsplata, hvis ikke bør du laste den ned i forkant. En installasjon uten SP3 på en maskin som står på nett, er infisert omtrent før du har får sukk for deg. mvh ← Da skal jeg gjøre det. Jeg avinstallerte SP2, fordi jeg kom meg ikke på nett med den. Var noe med brannmuren. Når jeg slo den av kom jeg fortsatt ikke på nett. Rart det der. Uansett. Tusen takk for svar. Tror jeg skal fikse dette.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #15 Skrevet 23. juni 2006 Ubuntu? :klø: Ja I.E er jeg dritt lei. Vil ha vekk, men det går tydeligvis ikke. ← Det blir du ikke kvitt, men det finnes utmerkede alternativer som bl.a. Firefox og Opera.
Gjest Chantal Skrevet 24. juni 2006 #16 Skrevet 24. juni 2006 Det blir du ikke kvitt, men det finnes utmerkede alternativer som bl.a. Firefox og Opera. ← Nei, dessverre, men er firefox bra? Jeg har opera, men enkelte sider har jo litt problemer med å åpne sider pga opera.
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2006 #17 Skrevet 24. juni 2006 Firefox er flotters(synes jeg da). Veldig likt IE i layout.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå