Langstrømpe Skrevet 18. desember 2002 #1 Skrevet 18. desember 2002 Jeg har vært i mange "tradisjonelle" bryllup med både slekt og venner blandet. I mange av disse har det blitt litt lite liv på grunn av aldersforskjell og det at de forskjellige gjestene kan ha ganske mange forskjellige oppfatninger av hva som gjør en fest bra. I tillegg har verken jeg eller kjæresten min lyst på et tradisjonelt bryllup, men vi har lyst til å gjøre ting litt annerledes. Vi har derfor tenkt å ha to fester. 1 for nær familie og 1 for venner. Alternativene er da å gifte seg på fredag og ha familiefest fredag og vennefest lørdag. Eller å gifte seg en lørdag og ha vennefest påfølgende lørdag. I den forbindelse lurer jeg på om det er andre som har gjort det på denne måten, eller om det er noen som har noen synspunkter på gjennomføring av dette?
Imax Skrevet 18. desember 2002 #2 Skrevet 18. desember 2002 Vet om mange som har gjort det slik, og det har fungert, dersom det er det man ønsker. Husk prisoverslag - det blir ofte mye dyrere...
Langstrømpe Skrevet 18. desember 2002 Forfatter #3 Skrevet 18. desember 2002 Kommer til å gjøre vennefesten mer til en vanlig fest, uten 3-retters, men heller med en buffet eller noe. Dermed tror jeg ikke det vil bli så veldig mye dyrere. Kanskje mulig å ha begge festene hjemme også, siden det blir færre personer på hver fest enn det ville vært på en stor fest.
KL Skrevet 18. desember 2002 #4 Skrevet 18. desember 2002 Vi gifter oss 22.februar, og vil gjøre det på den måten du sier. Vi skal ha den nærmeste familien pluss forlovere på selve dagen. Da skal vi ut å spise tre retters i et lukket lokale på en flott resturant, der etter skal vi hjem til oss selv og spise kaker, fyre i peisen og ha det mer avslappende. Vi blir tyve voksne og tre barn. Jeg vet at mange i min familie ikke er glad i alkohol,og det hadde vært helt feil for oss å blande venner og familie. To helger etter skal vi ha vennefest hjemme, der det blir mer uformelt med hjemmelaget koltbord. For at det ikke skal bli for dyrt serverer vi vin og øl til maten, og så kan en ta med seg det en vil drikke resten av kvelden. Det er ofte drikken som er dyr!! Vi sender ut innbydelsene samtidig slik at de som "bare" blir innvitert til vennefesten føler at de også blir bedt i bryllup. Lykke til med planleggingen :D PS: Kjekt å høre at flere tenker som oss
Mailin Skrevet 18. desember 2002 #5 Skrevet 18. desember 2002 Eg har så stor familie, at me må dele det opp for å få råd, for eg vil gjerne feira med så mange som mogeleg :D På sjølve bryllupsdagen skal me ha min næraste, heile hans (han har 2 tanter, 2 onklar, 2 søskenbarn m/ektefelle), (eg reknar besteforeldre som næraste) og dei næraste venane. Dette vert i Danmark. Seinare skal me ha fest på heimstaden min i Noreg, med mine tanter, onklar, søskenborn og fleire vener. Dette vert truleg ein spleise- eller korgafest. Eg har konferert med fleire i familien, som synest det var ein god ide, for som onkel Kjetil sa: "Eg vil heller bli invitert til ein fest de ha råd til, enn å ikkje bli invitert til ein fest de har råd til". Syns det var eit greit argument (men kanskje litt forvirrande )
Gjest Anonymous Skrevet 27. desember 2002 #6 Skrevet 27. desember 2002 Vi valgte å dele selve festen i to. Selve bryllupsdagen i april feiret vi med nærmeste familie og forlovere, stille og rolig på gården der jeg kommer fra. Vi syntes dette gav den riktige rammen på denne dagen. Dette var med treretters middag, passe høytidelige rammer, men som understreket det flotte ved det å gifte seg med den en er glad i . I juli feiret vi med vennene våre, en fest med full fart og masse moro! Heldigvis minimalt med fyll. Ville heller ikke vært denne festen foruten. Her spanderte vi drikke til maten (koldtbord). Denne todelinga ble nok muligens littegrann dyrere enn å ha en felles fest. Det er flere grunner til at vi valgte denne todelinga av feiringa. Jeg må innrømme at noen av gjestenes alkoholinntak har mye med saken å gjøre. Orket ikke tanken på at vår viktige dag skulle spoleres av noen som drikker for mye og at det skulle ende opp i en overflatisk fest. Dessuten syntes vi at det var en så viktig og flott ting å gjøre (det å gifte seg, altså) at vi ønsket en litt høytidelig, men samtidig veldig personlig ramme rundt det. for min del hadde jeg ikke følt det personlig om vi skulle hatt 110 gjester og jeg måtte ha hatt høyttaler for å lese talen til mannen min. KLarer ikke å utlevere meg i slike tilfeller, jeg. Men jeg har stor respekt for dem som ønsker å feire det "stort" - vi finner alle våre måter å feire det på. Jeg oppfattet det egentlig ikke som noe problem at det var såpass stort tidssprik mellom selve bryllupet og festen. Vi sendte alle invitasjoner ut samtidig, både til selve dagen og til vennefesten, dvs rundt jul i fjor. Da kunne de som ville av vennene våre legge det inn i ferieplanene sine. Og det gjorde til vår store glede mange! På vennefesten ble vi 50 stk, og stemningen var kjempemessig En kompis av mannen min var toastmaster, og dette gjorde det til en vellykket fest. Et opplegg som absolutt kan anbefales! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå