Gå til innhold

"bryllupsbok"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, sånne bøker/planleggere.

Er det noe man "trenger"? Eller er nettet minst like oppdatert og brukbart? Er det kjekt med en bok man kan sitte i armkroken og bla i sammen? Lettere å få den kommende brudgom til å engasjere seg (i den grad de involverer seg i sånne ting uansett da) om han kan bla i ei bok enn å studere ørten ulike nettsider? (Eller skal jeg bare fortelle ham de tinga han bør vite/som er hans "ansvar"? Jeg lærte i går fra en nettsode at brudebuketten er mannens ansvar. Men det vet jo ikke han, så om ingen forteller ham dette får jeg ingen bukett... Han synes han har gjort sin del, han har fridd... Så er det opp til meg å ta ansvar for resten, og fortelle ham hva han må gjøre, tror jeg...)

Men altså, er sånne bøker gode å ha? Gir de en bedre oversikt over alle detaljene jeg må huske på enn om jeg bare samler ørten lister i en perm? Jeg drømte i natt at vi kom på at ingen hadde lsget bordplan, rett før vi dro til kirka, jeg var ferdig kledd i hvit kjole og stresset med hundre gjester og ingen plan for hvem som skulle sitte sammen med hvem, annet enn at jeg skulle sitte sammen med min elskede da... Tror nok ikke planleggingen blir såååååå kaotisk, men dette er ikke noe jeg har erfaring med, det er første (og forhåpentligvis siste) gangen jeg gifter meg, og jeg har ikke vært med på å planlegge andres bryllup enda heller, så rett og slett har jeg ikke god peiling på dette her. Trenger jeg en slik "hjelpebok" da? Bladde litt i et par på bokhandleren i går, men den ene fortalte meg om konsekvensene av å bryte en forlovelse (ha kunne han kreve å få tilbake ringen, få tilbake kostbare smykker han hadde gitt meg, og dersom en av oss hadde påtatt seg forpliktelser i forbindelse med brylluppet som ikke kunne avbestilles skulle vedkommende erstattes for dette...) HALLO! Han fridde for to dager siden. Jeg skal planlegge bryllupet. Jeg har ingen behov for å få vite de økonomiske konsekvensene av å bryte en forlovelse. De følelsesmessige konsekvensene ville være langt større enn om han ville ha tilbake ringen og smykkene han har gitt meg i vårt hittil 5 år lange samliv.... Den boka likte jeg ikke. (der var sikkert mangeandre gode sider altså, men det var den sida boka åpna seg på da jeg bladde opp i den)

Hva er deres erfaringer, dere som er mer erfaren i dette her enn meg?

Skrevet

Vi hadde ikke en sånn bok - og fikk et fantastisk bryllup likevel.

Skrevet
Han synes han har gjort sin del, han har fridd... Så er det opp til meg å ta ansvar for resten, og fortelle ham hva han må gjøre, tror jeg...)

Men altså, er sånne bøker gode å ha?

Personlig synes jeg slike bøker er bortkastede penger. Det er ikke SÅ vanskelig å planlegge et bryllup som alle skal ha det til (man kan selvfølgelig velge å gjøre ting vanskelige selv, men det er jo da frivillig)

Det dere bør bestemme sammen:

Hvor vil dere ha bryllupet?

Hva slags bryllup vil dere ha? (kirke, borgelig)

Hvor mange gjester vil dere ha/hvem vil dere be?

Budsjett- hvor mye penger er dere villig til å bruke på bryllupet.

Stil på bryllupet, uformell grillfest eller formell middag (for å ta to eksempel)?

Når vil dere gifte dere?

Da burde dere ha et godt utgangspunkt for planlegging. Husk at kirke/vigsler, og selskapslokaler mest sannsynlig må bestilles i god tid for at dere skal få det lokalet dere vil på den datoen dere vil.

Deretter tar dere detaljplanlegging: innkjøp av klær, bestilling av blomster, transport, fotograf osv. osv. mange nyttige sider på nettet, og man kan alltids få hjelp her :)

Lurt å kjøpe inn en mappe, eller perm for å ta vare på viktige papirer forresten!

Skrevet (endret)

Perm til lister og papirer har jeg allerede planlagt å ha ja (har mange tomme permer i skapet, så det skal jeg begynne med i helga, kose seg :) )

Vi hsr besluttet at det skal være kirkevigsel (selvfølge for oss) og hvor (ikke 100% bestemt hvilken krike enda, men geografisk plass ialle fall)

Og resten skal vi finne ut av... litt planleggingshelg tror jeg. Kose oss :)

Jeg bare lurte på om man trengte disse bøkene, men de to svarene jeg har fått så langt tyder ikke på det. Da stresser jeg ikke med å få tak i en i alle fall.

Det eneste jeg "stresser" med er at den krika jeg helst vil gifte meg i er en veldig populær kirke, slik at vi bør få ordna dato/kirke sånn før det går for lang tid, for å få plass der. Lokale har vi ikke tenkt på engang... Men det ordner seg vel.

En ting er sikkert, det er kjempekoselilg å planlegge bryllup. Jeg skal kose meg med dette det neste året :)

Endret av Malama
Skrevet

Tror også sånne bøker er mest tull. Har ingen, og har ikke savnet noen.

Når det gjelder kirke og dato, kan det kanskje være en fordel hvis dere ikke er så bastante på dato/tidspunkt og tar noe som er ledig.

Vi var nemlig heldige, og valgte en mindre poppulær dato. (Ikke spør meg hvorfor, for det vet jeg ikke. Midt i sommerferien kanskje?) Så vi fikk gifte oss i den kirken vi ville, som er meget populær, på bare et halvt års varsel... :hoppe:

Hvis dere sier ifra tidlig om når bryllupet blir, så tilpasser jo gjerne folk bade ferie og andre planer rund dette, hvis de virkelig ønsker å være der! :)

Skrevet

Ja, vi tenkte å først bestemme hvilken kirke vi helst vil ha, og i det minste hvilket år (tror vi satser på 2007) og så ta kontakt med kirka og spørre om/når de har ledig da, så kan vi velge dato itfra de som er ledige...

Tenker på sommeren, liksom fra midten av juni ut august som et aktuelt område? Oppdaga da jeg titta på kalenderen at St.Hans aften er en lørdag neste år (selvsagt, siden det er i dag i år) og da kom tanken på å stå midtsommerbrud. Men det er vel meget sannsynlig at vi i så fall må velge en annen krike, den datoen er det sikkert flere som har tenkt på.

Men vi har ikke satt noen dato enda, og er relativt åpne, så det ordner seg vel.

Så snart dato er satt varsler vi nok våre nærmeste ja. Og de ordner nok ferien så de kan være med. Det blir nok en del tilreisende, men de fleste bor i nærheten av der vi planlegger å holde bryllupet, bortsett fra OSS, min forlovedes foreldre/søsken og noen av våre øvrige slektninger. Vi har jo ikke bestemt gjesteomfanget enda, så hvor mange av disse tilreisende (bortsett fra altså oss selv og hans nærmeste familie) som skal inviteres vet vi jo heller ikke enda.

Det er masse å finne ut av, men jeg synes det virker kjempekjekt.

Konklusjonen så langt er at lister fra nettsider, min egen logiske fornuft og dette forumet egentlig er det jeg trenger, i tillegg til en perm å samle papirer i, og en mappe på pc'n til å samle filer i, og en samling linker i "mine favoritter".

Og masse energi og entusiasme, men den mener min samboer lyser utav øynene (åhh.. nei, min FORLOVEDE mener jeg) mine allerede :hjerter_rundt:

Skrevet

:) HEI Malama. Jeg har kjøpt meg bryllups planleggeren. syntes den er fin,men den beste er en perm jeg har laget selv. med forskjellig informasjon som jeg har printet ut.Der har jeg laget det slik at det går fra ankomsten ,brude kjoler,blomster,sminke,klær til mannen min,barna,kake ,gjeste liste .borddekking,prisoverslag,bryllups budsjett.

Den er også fin å sitte å titte i syntes jeg når jeg lurer på om det er noe jeg har glemt .eller om det er noe jeg vill vise min forlovede.Det er mange fine sider her på bryllups sidene som man kan hente masse fin informasjon og tips..Print det ut og sett det inn i permen.Jeg syntes det er koselig med en slik perm.

:klem: Bire

Skrevet

Slik perm har jeg tenkt å ha ja, selvlaget opplegg.

Så smått igang med å ha skrevet ut noen innledende sider som jeg begynner med å ha i den i alle fall, jeg har bare ikke rotet meg til å finne en perm til dem. (Har skapet fullt av permer, men når jeg tenker på det er i denne rolige halvtimen jeg hr på morgenen, den ekstra halvtimen min forlovede sover. Og ettersom skapet med permene er på sov erommet, og jeg ikke vil forstyrre ham, så tnker jeg at jeg skal finne en senere på dagen)

Skrevet

Jeg har denne og synes den er kjempefin!

Der kan man skrive ned endel, i tillegg til at man har all info om bryllup i en og samme bok, samlet på et sted. Jeg begynte nemlig med å printe ut diverse info, men det ble mange løse ark..

Skrevet

Vår kjære Gry her på Kvinneguiden har jo skrevet bryllups-planlegging-bok.

Kanskje det er noe ;)

Skrevet

Det er Gry sin bok lillesky har.

Og det er den jeg i hovedsak tenkte på.

Bare usikker (paeer fint når jeg svarer usikker... :) ) på om jeg trenger en eller ei. Enn så lenge går det fint med løse ark, som etterhvert skal få en perm, og nett. Men, :ler: vi har jo ikke kommet spesielt langt i planlegginga enda da, så kanskje oppstår behovet, og det blir helt sikkert myyyyyye mer papir...

Skrevet

Det jeg synes har vært mest nyttig i forbindelse med planlegging så langt:

mappa mi:

alle viktige papirer, bekreftelse og brosjyre fra hotell osv. havner der.

excel-fila mi:

har laget en excel fil der jeg både har lagt inn budsjett, gjesteliste og huskeliste,

slik at vi begge kan legge inn nye ting og endre etterhvert. budsjettet er gull verdt, siden det regner om hele budsjettet så fort vi endrer noen nøkkeltall (antall gjester f.eks.)

internett:

jeg lagrer bilder av frisyrer, blomster, kaker osv. jeg liker. Finner leverandører, og får svar på spørsmål bl.a. her på KG :)

Skrevet

Veldig greit med boka til Gry, for der kan man ogsp skrive inn egne ting. Det er ikke bare en inspirasjonsbok.

Jeg har ikke kommet så langt med planlegginga jeg heller, men jeg føler meg litt tryggere med den boka. Jeg kan jo omtrent null om bryllup. :sjenert:

Skrevet
Jeg kan jo omtrent null om bryllup. :sjenert:

Det er det jeg også føler.

Men, vi blir nok eksperter etterhvert.

Jeg har ikke kommet spesielt langt enda, men jeg har sendt en e-post til kirka for å høre om det er mulig å få en dato neste år. Når den er satt, så begynner vel resten...

Men jeg har begynt å tenke en god del på hva vi ønsker i alle fall.

Jeg er bare så redd vi skal glemme noe. Det er derfor jeg lurer på om jeg burde hatt den boka til Gry, eller om huskelister fra ulike nettsider er nok...

Tiden får vel vise hva jeg ender opp med.

Skrevet

Vi kan satse på å bli skikkelige bridezillas (er det ikke det det heter?). :sjarmor:

Skrevet

Jepp, det satser vi på.

Så er spørsmålet, en ekte bridezilla, har hun en "ferdigbok" eller stålkontroll selv?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde min egen bok. En fin notatbok der jeg skrev ned alt vi trengte huske

Skrevet
Ja, sånne bøker/planleggere.

Er det noe man "trenger"? Eller er nettet minst like oppdatert og brukbart? Er det kjekt med en bok man kan sitte i armkroken og bla i sammen? Lettere å få den kommende brudgom til å engasjere seg (i den grad de involverer seg i sånne ting uansett da) om han kan bla i ei bok enn å studere ørten ulike nettsider? (Eller skal jeg bare fortelle ham de tinga han bør vite/som er hans "ansvar"? Jeg lærte i går fra en nettsode at brudebuketten er mannens ansvar. Men det vet jo ikke han, så om ingen forteller ham dette får jeg ingen bukett... Han synes han har gjort sin del, han har fridd... Så er det opp til meg å ta ansvar for resten, og fortelle ham hva han må gjøre, tror jeg...)

Ha ha. Sånn er min forloved også. Han forventer å kunne bare dukke opp i kirken :ler: Han har engasjert seg mer etterhvert (vært forlovet i 4 måneder nå). Vi er enig om at han skal ha egne ansvarsområder som jeg ikke skal blande meg inn i. Vi pratet om buketten, og selv om vi syntes det hørtes fint og romantisk ut, var vi begge redd for at den ikke kom til å stå i stil til alt annet. Så langt har vi blitt enig om at han skal ta seg av musikken. Kunne tenke meg at han tar seg av transport også.

Når det gjelder bøker, så har jeg gått for en med helt blanke sider, også skriver jeg og limer inn bilder i den. Forloveden min synes det er mye greiere å forholde seg til en liten bok enn mange blader og internettsider, også er han jo sikker på at jeg liker alt jeg putter inn i den. Håpet er at han skal skrive i den etterhvert også. Jeg har kjøpt Vera Wang sin bok om bryllupsplanlegging. Jeg kjøpte den mest fordi den hadde så mange fine bilder. Den var vedig amerikansk, og ikke så veldig nyttig til faktisk planlegging, men jeg fikk da forloveden til å lese i den sammen med meg. Ellers tror jeg jeg har lært aller mest på disse sidene. Har lest her i fire måneder nå, og føler at jeg har fått mer oversikt, impulser og ideer enn jeg kunne fått ut av noen bok.

Kjøp en bok hvis du vil, det er en koselig ting å ha, men jeg tror absolutt du klarer deg helt fint uten!

Skrevet

Jeg har faktisk et excell ark med masse sider, som fungerer som lister, oversikter, budsjett, regnskap og oppsamlingsted for bilder, råd, tips og fine lenker.

Synes det er så greit å ha sånt på data.

Da kan jeg regne om det jeg vil, holde styr på gjestelista, bare klikke på linkene så kommer jeg dit, og lese notater jeg har gjort meg.

Dessuten har jeg vel kun bilder funnet på nett.

Har fungert kjempefint så langt! (Og gjør det sikkert de siste 4 ukene også :ler: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...