Gå til innhold

få valp stueren


|Maria|

Anbefalte innlegg

Pappa har akkurat fått seg valp, og har problemer med å få den stueren. Både jeg og pappa har erfaring med hunder før, og aldri hatt problemer med å få de stuerene, men denne er litt spesiell..

Den tisser nemlig på seg når den er glad! icon_eek.gif

Etter at den har sovet, spist eller lekt går vi ut med den, og da tisser den kanskje. Men når vi kommer inn igjen, blir den så glad for å se meg (hvis det er jeg som er inne), og tisser på seg...

Kan også legge til at den er veldig underdanig..

Trodde jeg visste endel om hunder, men dette var nytt! icon_lol.gif

|Maria| icon_razz.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Vår valp tisset også når den var glad. Men det gikk over.

Helt stueren ble han ikke før han fikk bur. Da var det slutt på "natt-tissing".

Luft hunden hver gang den tisser inne og skryt når den tisser ute.

Det går nok til slutt!!!

Mia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å høre! icon_smile.gif

Ca. hvor lang tid tok det før han sluttet med å "tisse på seg"?

|Maria| icon_razz.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

og gratulerer med valp, det er bestandig morsomt!

Jeg synes ikke dere skal bekymre dere så mye om at valpen tisser inne eller "på seg" som du sier. Dette er så veldig individuelt når de blir helt rene. Mange blir ikke 100% rene før de er nærmere 9-10 måneder. Hanner noen ganger senere. Har selv hatt valp som tisset på seg når vi kom utenfra helt til hun var nesten 8 måneder. Senere har jeg hatt valp som var helt ren allerede ved 3-4 måneder.

Det kommer så veldig an på kjønn, rase, stress-nivå osv osv. Noen raser har lettere for å "trekke seg opp" enn andre raser. Hvor gammel er valpen deres? At valpen tisser når den ser deg kommer av stress (på en positiv måte), når valper blir glade for å se noen så stresser de seg opp. Og kanskje har den ikke tisset så mye ute som den burde og klarer rett og slett ikke å holde igjen.

Det dere ikke må gjøre er å straffe valpen for dette. Bare pass på å ros hver gang den tisser ute og fortsett som dere gjør med å ta den ut hver gang den har sovet, spist, lekt eller du ser at den snuser veldig ivrig. Har den allerede rukket å sette seg ned kan du løfte den ut uten å lage noe vesen av det. Men da må du gjøre det med en gang. Valper husker ikke bakover slik vi gjør. Å tørke gulv hører med til det å ha valp akkurat som å skifte bleier. De trenger ikke skjenn for å lære seg at de skal tisse ute.

Jeg vil imidlertid anbefale deg å se på http://www.canis.no og ekspertpanelet der. Les tidligere spørsmål fra blant annet Turid Rugaas, der står det masse tips fra kjente hundetrenere og veterinærer. Det er også en spørreside der hvor du kan sende inn dine spørsmål.

Ps. hvorfor er den underdanig? En liten valp skal ikke være underdanig. Det kan være nettopp derfor den tisser på seg. Straffer du den ved å "ta" den? I så tilfelle tisser den antakelig på seg for de den blir så stresset i det å både være glad og bekymret for at du ikke skal være fornøyd med den.

En valp med lavt stress-nivå blir mye fortere ren. Dette får du ikke til ved å straffe den for å gjøre fra seg inne eller å "gjøre den underdanig". Jeg synes igjen at du skal henvende deg til Turid Rugaas på canis som er profesjonell.

Lykke til med valpen! icon_smile.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Marte den 2002-03-20 14:37 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har registrert meg men Mia var opptatt, så da heter jeg Lea...

Det tok ca 5 mnd før valpen vår sluttet med skvettingen. Men det var buret som gjorde susen tror jeg. Anbefales virkelig.

Vær litt forsiktig med forumet på Canis. De som svarer er som regel personer med begrenset viten. De mener at alt de gjør selv er riktig. Du kan få masse feilinformasjon om oppdragelse m.m. Spør heller dyrlegen eller på en hundeskole.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes ikke du skal være forsiktig med forumet på canis. Det er kjempelærerikt! Du må sile ut det du ikke er enig i, men det er massevis verdifull kunnskap der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi brukte også bur på vår labrador, det funker veldig bra. Ellers var vi ekstremt mye ute med henne den første tida (fikk henne i mai), og roste henne konsekvent når hun satte seg ned for å gjøre fra seg. Gikk aldri inn igjen de første ukene før hun hadde tisset minst et par ganger pg det var sannsynlig at blæra var tom. - Hun bæsja inne en gang, og hun var 5 mndr før hun var totalt stueren. (og da var det to/tre mndr siden hun hadde tissa inne). Men som sagt, bur anbefales¨på det varmeste! Gjør hunden trygg på buret først, self.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Er valpen veldig underdanig så gå inn for å styrke dens selvtillit og tro på seg selv. Sett klare grenser, gi den oppgaver og ros for ting den fikser (dette vet du vel allerede). Vis den respekt og tillat den også å ha sine grenser (selv om den skal være nederst på rangstigen i familien).

Prøv å ikke hilse for overstrømmende på valpen; dette blir mer til stress en glede.

Gi valpen ellers fred og ro; mange små valper blir overstimulert på en stressende måte sine første levemåneder.

Lykke til og gratulerer med valp!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2002-03-20 20:10, anonym wrote:

Jeg synes ikke du skal være forsiktig med forumet på canis. Det er kjempelærerikt! Du må sile ut det du ikke er enig i, men det er massevis verdifull kunnskap der.

Er enig i dette. Beklager hvis det kom feil frem fra min side.

Mente ikke at det var best å holde seg unna, men at man ikke skal være litt kritisk til alt det folk mener.

Stol på deg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen, og takk for svar igjen! icon_smile.gif

Han er underdanig fra før av. Det er jo alltid slik at det er enkelte valper i valpeflokken som er mer underdanige enn andre. Bare se på ulvene.. Men vi prøver å styrke selvtilliten hans på mange måter, og det virker som det hjelper. icon_smile.gif

Når det gjelder bur, er jeg litt skeptisk til det.. Liker ikke tanken på å bure en hund inne.. Har hatt et par hunder før, og begge ble stuerene ganske raskt uten bur. Virker som det er enkelte hunder som har vanskeligere for å holde seg da.. Skal prøve å ikke stresse han opp når han kommer inn, og også passe på at han tisser før han kommer inn. Så går nok det her bra... icon_smile.gif

Klem fra |Maria| icon_razz.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vår vofs tisset også på seg da han var valp. Han klarte rett og slett ikke holde det inne. Det tok vel 1-2 mnd. før han forstod at jeg skal ut jeg icon_smile.gif tisper er lettere å ta da de setter seg ned, mens guttene står når de tisser.

Det rådet vi har fått er at når vi ser at hunden tisser - bærer vi den ut på terrassen. Dette har fungert med den forrige hunden og den vi har nå. Nå når han må på do stiller han seg ved døren og skraper et par ganger.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har selv en 6 mnd gammel labbe som stort sett har vært renslig siden den var 3 mnd. Det krever litt av oss når vi får valpen og enkelte andre ting må settes til side. Når det gjelder bur er det ikke noe galt å bruke det, men måten det brukes på. Min gamle Am.cock elsker buret sitt. Det står alltid åpent og han kan gå fritt ut og inn. Vi stenger aldri døra, og når kvelden kommer trekker han seg inn og koser seg. Da valpen var 4 mnd og skulle sove alene, var den allerede kjent med buret sitt og det virket som om hun trakk seg dit når hun vil ha ro.

Kan også fortelle at begge hundene mine liker å ha et teppe over buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...