Gå til innhold

Hvordan sette bestikk inn i oppvaskemaskinen

Anbefalte innlegg

Gjest Lovegeckos
Skrevet

Jeg har hatt en diskusjon med flere venner om hvordan bestikket skal stå i oppvaskemaskinen om man har kurv (ikke bestikkhylle) å fylle opp i. Setter dere spise delen opp eller ned?

Jeg ser argumenter for begge. Setter man det ned blir det mer hygenisk når man tar det ut fordi man slipper å ta på spisedelen, men blir det like rent?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg setter spisedelen opp. Føler det blir renere da... Og man må jo ikke ta på spisedelen når man skal legge bestikket på plass, det går fint å ta i øverste del av skaftet!

Skrevet
Jeg setter spisedelen opp. Føler det blir renere da... Og man må jo ikke ta på spisedelen når man skal legge bestikket på plass, det går fint å ta i øverste del av skaftet!

:Nikke:

Skrevet

Spisedelen opp!

Skrevet

Spisedelen opp, innbiller meg at det blir renere.. Tenker at da blir det som må vaskes, spisedelen, lengre fra hverandre, og at det dermed blir bedre vasket. Omvendt tror jeg det blir stående veldig tett om spisedelen er ned.

"Spisedelen opp"-metoden brukte man i kantinen jeg hadde sommerjobb i for noen år siden og, så selv om det ikke noen sa til meg at "det er renere fordi..", så regner jeg med at det ikke kan være helt galt å gjøre det på den måten :)

Skrevet (endret)

Når jeg tidligere hadde oppvaskmaskinen, tok jeg knivene med den skarpe kanten ned for å unngå å skjære meg, mens med resten av bestikket hadde jeg spisedelen opp.

Endret av Eføy
Gjest Gjest1
Skrevet

Spisedelen opp. Har i grunnen aldri tenkt på hvorfor.

Gjest Gjest
Skrevet

Opp. Har erfart at det har lagt seg rester nede i bestikkbeholderen, og at bestikket har blitt "vasket sammen med det", når det har stått med spisedelen ned

Skrevet

Jeg er oppdradd til å lese alle bruksanvisninger før jeg tar i bruk noe nytt ;) , så da jeg kjøpte meg ny oppvaskmaskin i fjor høst leste jeg også denne bruksanvisningen fra a til å. Der stod det at bestikket skulle settes med spisesdelen ned fordi spulingen kom fra undersiden, og bestikket ville da bli bedre spylt dersom det stod denne veien. Dette er en Bosch oppvaskmaskin. Så lydig som jeg er setter jeg nå spiseenden nedover :)

Gjest Gjest
Skrevet

setter spisedelen opp, og kniver, gafler, teskjeer og spiseskjeer hver for seg...

og det sto ingenting i min bruksanvisning om hvordan bestikket skal settes i ;)

og det går helt fint å ta i skaftet selv om de står opp i stedet for ned, teskjeene tømmer jeg i skuffen til slutt, så de tar jeg nesten ikke i i det hele tatt.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er oppdradd til å lese alle bruksanvisninger før jeg tar i bruk noe nytt ;) , så da jeg kjøpte meg ny oppvaskmaskin i fjor høst leste jeg også denne bruksanvisningen fra a til å. Der stod det at bestikket skulle settes med spisesdelen ned fordi spulingen kom fra undersiden, og bestikket ville da bli bedre spylt dersom det stod denne veien. Dette er en Bosch oppvaskmaskin. Så lydig som jeg er setter jeg nå spiseenden nedover  :)

Jeg også!

Skrevet

Blir det ikke mer striper i bestikket når det står med spisedelen ned? Da gnisser jo alle gaffeltennene mot hverandre.

Skrevet (endret)
Når jeg tidligere hadde oppvaskmaskinen, tok jeg knivene med den skarpe kanten ned for å unngå å skjære meg, mens med resten av bestikket hadde jeg spisedelen opp.

Biffkviver settes med spissen ned, resten opp.

Jeg skulle helst hatt hver type bestikk for seg. Altså kniver sammen, skjeer, gafler, men jeg opplever at de ikke alltid blir rene ( og må kjøres en gang til i vaskemaskinen) om de står slik. Tror det har med at de passer sammen og at særlig skjeene legger seg i "formen" etter de andre og tetter for vannet. Driver min ordensans fra vanvidd dette.

Edit: Rettet bare noen skriveleif

Endret av Cherie
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg jobber på restaurant, og vi setter spisedelen opp. Dvs. vi vasker jo bestikket to ganger, først liggende utover i en flat bakk, deretter sorterer vi det og setter i stativ, med spisedelen opp, og vasker det en gang til. Det tar ikke så mye tid, når hver runde i vask tar 1 minutt og 45 sekund... Bruker hvite bomullshansker når vi håndterer rent bestikk, da kan vi ta hvor vi vil når det skal legges på plass uten at det er uhygienisk eller blir merker på bestikket.

Gjest -eline-
Skrevet

Det gjør jeg og. Og irriterer vettet av meg når venninene mine gjør motsatt, rett og slett fordi at dersom det er litt fullt så vaskes ikke bestikket like godt når de står med spisedelen ned (hvertfall ikke i vår maskin, ligger igjen rester både på bestikket og nede i kurven).

Gjest Fruktfat
Skrevet
tok jeg knivene med den skarpe kanten ned for å unngå å skjære meg, mens med resten av bestikket hadde jeg spisedelen opp.

samme her

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...