camie Skrevet 22. juni 2006 #1 Skrevet 22. juni 2006 (endret) Jeg selv selv PCOS og lurer derfor på om hvilke eventuelle plager dere har i forbindelse med PCOS? Selv sliter jeg mest med det at vi ikke klarer å få prøvingen til å resulterer i en spire, samt at jeg ikke klarer å komme meg under ett visst tall på vekta samme hvor mye jeg trener! Tallet vil bare ikke rikke på seg. Tar tablettene metformin. Endret 22. juni 2006 av camie
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2006 #2 Skrevet 22. juni 2006 Jeg selv selv PCOS og lurer derfor på om hvilke eventuelle plager dere har i forbindelse med PCOS? Selv sliter jeg mest med det at vi ikke klarer å få prøvingen til å resulterer i en spire, samt at jeg ikke klarer å komme meg under ett visst tall på vekta samme hvor mye jeg trener! Tallet vil bare ikke rikke på seg. Tar tablettene metformin. ← Kraftig, uregelmessig mens og manglende eggløsning, kraftig hårvekst og ikke minst: kraftig overvekt. Det siste har blitt litt bedre etter at jeg begynte på Metformin for 10 mnd siden. Har gått ned 15,5 kg siden da Men det er fortsatt mye å ta av...
camie Skrevet 22. juni 2006 Forfatter #3 Skrevet 22. juni 2006 Det siste har blitt litt bedre etter at jeg begynte på Metformin for 10 mnd siden. Har gått ned 15,5 kg siden da Men det er fortsatt mye å ta av... ← Hvor lang tid tok det før at du begynte å gå ned i vekt etter at du startet på metformin?
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #4 Skrevet 23. juni 2006 Hvor lang tid tok det før at du begynte å gå ned i vekt etter at du startet på metformin? ← Nå spør du vanskelig Hvis jeg ikke husker feil brukte jeg 6 uker på opptrappingen til full dose, og så gikk jeg ned tre kg den første uka etter det. Gikk ned ganske fort i begynnelsen. Det har gått fryktelig sakte den siste tiden nå, men det går i hvert fall nedover Har du akkurat begynt?
Holly Hobbie Skrevet 23. juni 2006 #5 Skrevet 23. juni 2006 Jeg har ogsaa PCOS, fikk diagnosen naa i vinter. Jeg er ikke overvektig, men synes jeg legger fort paa meg og maa virkelig passe paa hva jeg spiser for aa ikke gaa opp i vekt. Men jeg er ikke insulinressistent. Ellers har jeg til tider slitt med kviser paa ryggen, men det er heldigvis lenge siden siste utbrudd. Har noe oekt haarvekst, ikke i ansiktet heldigvis. Foeler meg veldig trett til tider, og det kan ogsaa vaere pga PCOS'en. Det mest merkbare symptomet for meg er uregelmessig mens og manglende el. Har gaatt paa pergo i to syluser, men har en pause mens mannen utredes videre for nedsatt saedkvalitet.
camie Skrevet 23. juni 2006 Forfatter #6 Skrevet 23. juni 2006 Har du akkurat begynt? ← Begynte, men glemte tablettene helt bort...Ble skikkelig dårlig i magen av de og da ble det vel til at jeg ikke orket å fortsette med de. Men skal ta meg selv i nakken og begynne igjen...
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #7 Skrevet 23. juni 2006 Begynte, men glemte tablettene helt bort...Ble skikkelig dårlig i magen av de og da ble det vel til at jeg ikke orket å fortsette med de. Men skal ta meg selv i nakken og begynne igjen... ← Jeg ble også veldig dårlig i magen de første par dagene jeg gikk på de, men så ga det seg. Så var det ny runde med diare hver gang jeg økte dosen, men det ga seg etter et par dager hver gang. Etter at dosen ble stabilisert er det ikke noe problem lenger, bortsett fra hvis jeg f.eks. glemmer å ta tablettene en hel dag i strekk eller noe. Da får jeg litt diare første gangen jeg tar de igjen. Men husk å ta de med mat, da, hvis ikke går det galt
magolia Skrevet 23. juni 2006 #8 Skrevet 23. juni 2006 Jeg er en slank PCOS'er og har symptomene manglende mens og EL. Jeg er ikke insulinressistent og har derfor ikke fått prøve metformin. Jeg har stor tro på metformin, og tror det kan hjelpe alle PCOS'ere, uansett vekt og om man er insulinressistent eller ikke. Dette er det gjort forskning på, men det virker ikke som om de helt henger med her i Norge. Jeg har vært gjennom to pergokurer og tre omganger med FSH-stimuleringer, men for oss ble IVF løsningen og lykken var stor da vi testet positivt i mai. Ikke gi opp jenter!
camie Skrevet 23. juni 2006 Forfatter #9 Skrevet 23. juni 2006 Jeg ble også veldig dårlig i magen de første par dagene jeg gikk på de, men så ga det seg. Så var det ny runde med diare hver gang jeg økte dosen, men det ga seg etter et par dager hver gang. Etter at dosen ble stabilisert er det ikke noe problem lenger, bortsett fra hvis jeg f.eks. glemmer å ta tablettene en hel dag i strekk eller noe. Da får jeg litt diare første gangen jeg tar de igjen. Men husk å ta de med mat, da, hvis ikke går det galt ← Hvor mange tabletter startet du med og hvor mange har du endt opp med nå som du har stabilisert dosen?
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2006 #10 Skrevet 24. juni 2006 Hvor mange tabletter startet du med og hvor mange har du endt opp med nå som du har stabilisert dosen? ← Begynte på 500g daglig, og bruker nå 3000g om dagen, fordelt på tre doser. Jeg økte med 500g i uka; det var det jeg fikk beskjed om. Dosering og sånn er det jo legen din som avgjør, da, du har vel fått beskjed om hvor mye du skal ta?
camie Skrevet 24. juni 2006 Forfatter #11 Skrevet 24. juni 2006 Dosering og sånn er det jo legen din som avgjør, da, du har vel fått beskjed om hvor mye du skal ta? ← Står bare på eska at jeg skal ta en morgen og en kveld, legen sa ikke noe om å øke dosen. Men etter det jeg har lest meg til, har jeg forstått at alle som går på metformin har økt dosene etterhvert.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #12 Skrevet 25. juni 2006 Står bare på eska at jeg skal ta en morgen og en kveld, legen sa ikke noe om å øke dosen. Men etter det jeg har lest meg til, har jeg forstått at alle som går på metformin har økt dosene etterhvert. ← Ok. Jeg fikk beskjed om å trappe opp sånn: Uke 1: en midt på dagen Uke 2: en morgen og en kveld Uke 3: en morgen, en midt på dagen og en på kveld Uke 4: en morgen, en midt på dagen og to på kveld Uke 5: to morgen, en midt på dagen og to på kveld Uke 6 og utover: to morgen, to midt på dagen og to på kveld Men siden du tydeligvis ikke skal ha mere enn to tabletter (mens jeg skal ha seks), så vil du jo ikke trenge å trappe opp like lenge som meg. Du kommer vel egentlig aldri lenger enn til uke 2.
Litle Lady Skrevet 26. juni 2006 #13 Skrevet 26. juni 2006 metformin, er d tabeletter man bruker dersom man har insulinreistens? :klø: Jeg har ik probl. med vekta og har ik insulinreistens... Men merker d på kviser, laaaange ustabile sykluser, kraftige menstruasjoner + gasnke sterke menssmerter.. Og ellers stikninger/smerter til tider... spes en uke før mens.. Noen andre som har d slik?
vonnie Skrevet 27. juni 2006 #14 Skrevet 27. juni 2006 jeg merker det på ustabil mens Kraftige mens smerter Kviser Og litt hårvekst ( kan også komme av at jeg prøvde meg fram med barberhøvel når jeg var yngre og etter det så har det bare kommet mer. Men bare to flekker liksom på haka som ikke synes, men må barbere det vekk) Nå har ikke jeg 100% fått påvist PCOS enda, men de tror jeg har det. Skal til utredning for å sjekke. Noen her som har Hårvekst som problem som har fått hjelp av lege til å fjerne det? Grugelder med til å start på utredning. Men jeg må vell vente til etter sommeren før jeg får den første timen. Noen her som vet hvor lang tid det pleier å gå fra legen sender hennvisning til man får time?
camie Skrevet 27. juni 2006 Forfatter #15 Skrevet 27. juni 2006 Noen her som har Hårvekst som problem som har fått hjelp av lege til å fjerne det? ← Sa det til legen at det var et stort problem for meg og om det gikk an å søke trygdekontoret for å få dekt eventuell hårfjerning, men da sa han at det var nok lite sannsynlig at de gjorde det.....Skal dra innom TK å prate med dem om dette selv.
magolia Skrevet 28. juni 2006 #16 Skrevet 28. juni 2006 Jeg er også plaget av periodevis mye vann i kroppen, og har lest at dette kan komme av PCOS. Noen andre som plages av dette?
Gjest Anonym fast bruker Skrevet 28. juni 2006 #17 Skrevet 28. juni 2006 Jeg er også plaget av periodevis mye vann i kroppen, og har lest at dette kan komme av PCOS. Noen andre som plages av dette? ← Helt klart... I tillegg til overvekt, kviser, økt behåring, tretthet, manglende EL, kraftig og langvarig blødning, ustabile sykluser og sist men ikke minst insulinresistens! Full pakke altså! Har prøvd Metformin i ca. ett år, men har ikke gått noe ned. Vurderer å kutte ut.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2006 #18 Skrevet 7. juli 2006 Jeg har også fått denne diagnosen, og har alle symptom. Overvekt, økt behåring, ustabile mensperioder osb. Da jeg var yngre gikk jeg på ppille, men sluttet som 23 åring fordi jeg tenkte det ikke var særlig lurt å tylle i seg så mange rare stoffer ettersom jeg hadde så mange rare selv...... Har alltid fått høre at det ville bli problematisk å bli gravid. Etter at jeg sluttet med Ppille hadde jeg mens ca hver 5 uke. For noen år siden gikk jeg til lege igjen som sendte meg til grundig sjekk og da fant de en liten antydning til Pcos. De stakk hull på eggstokkene, eller noe slikt, slik at det skulle bli enklere for eggene å komme ned. I fjor bestemte vi oss for å forsøke å bli gravide, og det var full klaff på første forsøk. Har termin i august og har så langt hatt et strålende svangerskap. Så stå på, det er håp for alle!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå