Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2006 #1 Skrevet 22. juni 2006 Ja, det lurer jeg på. Hvor mye lån har dere fått innvilga og hvor mye tjener dere tilsammen brutto? Og hvor mange unger har dere?
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2006 #2 Skrevet 22. juni 2006 Jeg er alene med en sønnog har en bruttolønn på ca.20.000 i mnd. Har lån på 1 mill. Kunne sikkert fått litt mer siden det er husbanken. Hadde 550.000 så jeg valgte å betale det i innskudd.
Gjest loren Skrevet 22. juni 2006 #3 Skrevet 22. juni 2006 *avspore litt* (Har ikke fått huslån enda vi ) Men.. Har hvor mange unger man har noe med saken å gjøre? Altså i utregning av lånet fra bankens side...Får man faktisk mer/mindre om man har unger? Om man får mer synes jo selvfølgelig jeg som barnløs det er blodig urettferdig neida, er bare nysgjerrig på hvor ungene kom inn i bildet
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 22. juni 2006 #4 Skrevet 22. juni 2006 *avspore litt* (Har ikke fått huslån enda vi ) Men.. Har hvor mange unger man har noe med saken å gjøre? Altså i utregning av lånet fra bankens side...Får man faktisk mer/mindre om man har unger? Om man får mer synes jo selvfølgelig jeg som barnløs det er blodig urettferdig neida, er bare nysgjerrig på hvor ungene kom inn i bildet ← det er vel sånn at man får litt mindre i lån i.o.m man må betale for ekstra mat, bhgplasser,bleier ol som koster penger. Tror det er sånn ihvertfall :klø: og derfor lurer jeg på det
shiva Skrevet 22. juni 2006 #6 Skrevet 22. juni 2006 Jeg er også alenemor. Tjener ca.250.000 i året, og fikk boliglån på 1,4 mill. Hadde da en egenandel på 440.000.
Gjest Ava Skrevet 22. juni 2006 #7 Skrevet 22. juni 2006 Vi har 1.1 mill. i samlet inntekt, har samlet hus- og billån på 2.5 mill. Bygde hus og hadde egenkapital på 2 mill. To tenåringsbarn.
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2006 #8 Skrevet 22. juni 2006 Like viktig er det å ta med studielån. Det er samlet lånebelastning som betyr noe. Samt antall barn/personer man forsørger
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2006 #9 Skrevet 22. juni 2006 Jeg er også alenemor. Tjener ca.250.000 i året, og fikk boliglån på 1,4 mill. Hadde da en egenandel på 440.000. ← Hæ?? Nesten 6 ganger inntekt i lån? Det trodde jeg ikke gikk an.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #10 Skrevet 23. juni 2006 Vi fikk 2 mill i lån nå nettopp. Jeg er student, og har ikke så mye utenom. Sambo tjener ca. 350 000. Vi har ett barn, og ett på vei. Vet ikke helt hvor mye egenkapital vi har, for skal selge leiligheten vi bor i, men blir nok noen hundre tusen...
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #11 Skrevet 23. juni 2006 Jeg er også alenemor. Tjener ca.250.000 i året, og fikk boliglån på 1,4 mill. Hadde da en egenandel på 440.000. ← Høres helt utrolig ut. Jeg tjener ca. overkant av 260 000, hadde egenkapital på 1, 3 mill . Fikke ikke et øre mer enn 1mill da jeg skulle kjøpe hus i vår.... Er også alenemor.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #12 Skrevet 23. juni 2006 En tommelfingelregel er ca at du får 3ganger årsinntekt i lån. Noen banker bruker økonomiske modeller der de legger inn inntekter og utgifter(lån/bil/husholdning/renterisiko/diverse utgifter(en enslig person SKAL ha ca.5000kr til mat/ferie. altså husholdning i mnd.Det er minstekravet for å leve.) har du ikke 5000kr til overs til det er det liten sannsylinghet for at du får lånet. Utgiftene øker når du har barn, så det spiller inn. banken tar også hensyn til andre lån du har. Egenkapitalen brukes til å bestemme renten blant annet. Slik er det iallefall i banken der moren min jobber som lånerådgiver.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #13 Skrevet 23. juni 2006 Lurer på om barnetrygd, barnebidrag også regnes som inntekt ved søknad om lån? eller er det bare arbeidsinntekta?
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #14 Skrevet 23. juni 2006 Jeg er student, samboer tjener ca 360.000 og vi har huslån på ca 1 million. Så har vi studielån ved siden av.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #15 Skrevet 23. juni 2006 Kan dere ikke si hvor mye studielån dere eventuelt har også? Det har så utrolig mye å si. Vi holder på og sjekker rundt, men har foreløpig bare fått tilbud om 1 mill. Vi har ca 500 000 i bruttoinntekt og ca 600 000 i studielån. Ingen egenkapital...
shiva Skrevet 23. juni 2006 #16 Skrevet 23. juni 2006 Hæ?? Nesten 6 ganger inntekt i lån? Det trodde jeg ikke gikk an. ← Første gang jeg ba om lån fikk jeg 900.000,- til en leilighet i borettslag som kostet 1,3mill. Hadde da samme inntekt. Jeg ringte banken, og fikk ja så og si over telefon.. Jeg måtte skifte bolig etter ca. 1år, og den nye leiligheten kostet 1,8mill, så da trengte jeg litt mer i lån. Forskjellen på denne er at det er selveier og jeg betaler kun 225,- i husleie. Den forrige hadde husleie på 2600,- i mnd. Så da kunne jeg heller bruke dem på å betale lån med. I tillegg til lønna, har jeg bl.a. grunn- og hjelpestønad for min datter (ca.5000,-), barnetrygd (1900,-), barnebidrag (1200,-), stønad til barnetilsyn (1100,-). Jeg betaler nå ca. 8000,- pr.mnd i lån. Har enda ikke begynt å betale på studielånet, men det har sannelig krøpet opp til ca. 400.000,-
Leo Skrevet 23. juni 2006 #17 Skrevet 23. juni 2006 Jeg blir faktisk ganske skremt når jeg ser at enkelte låner nærmere seks ganger husstandsinntekten til bolig! Har man en del egenkapital (20 - 40% eller mer) er det (selvfølgelig) ikke noe problem å få låne penger i banken til bolig. Da bærer man jo selv risikoen for et evt. prisfall i boligmarkedet og banken tjener penger. Skulle det gå galt, får banken sine penger først og kan trekke seg stille tilbake uten tap. Bankene er stort sett kyniske og tilbyr lån så sant de ser at det lar seg betjene p.t. Et boliglån på f.eks. 2 millioner er til å leve med for veldig mange nå så lenge renten er relativt lav, men hvor mange tenker på at det månedlige avdraget faktisk nesten fordobles dersom renten stiger til f.eks. 8%? Dette er ikke en usannsynlig høy rente. Husker jeg ikke feil, lå renten på boliglån på dette nivået sist jeg kjøpte bolig, d.v.s. i 2002 og den lå godt over da jeg kjøpte min første i 1993. Da vi bestemte oss for å kjøpe hus nå i vinter/vår, må jeg si at jeg tillot meg å eksperimentere litt; Vi hadde en del egenkapital, men jeg var arbeidsledig (Men har tjent godt i ganske mange år tidligere) og samboeren min tjener bare litt over gjennomsnittet og har betalingsanmerkninger. Likevel var det ikke noe problem å få låne flere millioner kroner! Det meste var greit så lenge kravet om egenkapital på minimum 20% var oppfyllt. Jeg var faktisk sjokkert, men som økonom forstår jeg tankegangen bak; Uansett hva som skjer så tjener vi penger. Det er altså ikke et spørsmål om hvor mye man får låne, men hvor mye man ved nærmere ettertanke (og beregninger) vet at man takler selv om livet skulle gjøre et par små krumspring. Det kan umulig være noen god følelse å ligge våken og vente på resultatet av neste rentemøte i Sentralbanken... Selvfølgelig forstår jeg at man må ta noen sjanser hvis man vil inn på boligmarkedet, men vær så snill, vær kritiske! Vi valgte å være en smule pessimistiske (Selv om bankene ikke var det...), men selv om vi pusser opp hus og har tre biler, blir det suite på Britannia og kosehelg i Trondheim neste helg når vi likevel skal oppover i barnedåp Det fortjener vi nå etter å pusset opp og bodd i kaos nå i to måneder!
Rannva Skrevet 23. juni 2006 #18 Skrevet 23. juni 2006 Vi har ca 650/700.000 i samlet inntekt, og nesten 1,9 mill i lån på hus + bil. Vi har et barn, og en til på vei. Ingen av oss har studielån.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #19 Skrevet 23. juni 2006 Kan dere ikke si hvor mye studielån dere eventuelt har også? Det har så utrolig mye å si. Vi holder på og sjekker rundt, men har foreløpig bare fått tilbud om 1 mill. Vi har ca 500 000 i bruttoinntekt og ca 600 000 i studielån. Ingen egenkapital... ← Nå har ikke vi studielån, men vi fikk fullfinansiert bolig i postbanken til 1,5 mill, tjener ca 500.000
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2006 #20 Skrevet 24. juni 2006 Første gang jeg ba om lån fikk jeg 900.000,- til en leilighet i borettslag som kostet 1,3mill. Hadde da samme inntekt. Jeg ringte banken, og fikk ja så og si over telefon.. Jeg måtte skifte bolig etter ca. 1år, og den nye leiligheten kostet 1,8mill, så da trengte jeg litt mer i lån. Forskjellen på denne er at det er selveier og jeg betaler kun 225,- i husleie. Den forrige hadde husleie på 2600,- i mnd. Så da kunne jeg heller bruke dem på å betale lån med. I tillegg til lønna, har jeg bl.a. grunn- og hjelpestønad for min datter (ca.5000,-), barnetrygd (1900,-), barnebidrag (1200,-), stønad til barnetilsyn (1100,-). Jeg betaler nå ca. 8000,- pr.mnd i lån. Har enda ikke begynt å betale på studielånet, men det har sannelig krøpet opp til ca. 400.000,- ← Husleia innholdt vell betaling som vann/renovasjon - kabeltv - husforsikring og utvendig vedlikehold vil jeg tro. Dette utgjør ca. 1500 - 1800kr pr mnd og må betales selv om det er selveier. Husleie i borettslag er et villedende begrep.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå