Gå til innhold

Oppdragelse av minigris

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har selvfølgelig lest alt vi har kommet over av info om emnet på nettet, men syns mye av informasjonen virker useriøs. Hadde derfor vært fint å høre noen tips fra griseeiere...

Vi har en minigris på snart tre mnd, noen ganger sier han fra at han vi ut og tisse ved at han står ved døra/på toppen av trappa og "ropegrynter". Andre ganger bare rusler han bort i en krok og tisser... Han tisser inne bare når vi er hjemme, aldri når vi er på jobb og han er alene. Vi pleier å si Nei klart og tydelig og ta han med ut og la han stå med ganske kort bånd i dokroken sin ute mens vi vasker og rydder opp etter han. Er dette en grei måte å takle det på? Håpet er jo at grisen skjønner at hvis han tisser inne så får det konsekvenser... derfor må han si i fra. Vi er selvfølgelig konsekvente på å slippe han ut med en gang når han sier i fra. Har også prøvd kattedo inne, den er han ikke intressert i å prøve en gang. :forvirret:

Bortsett fra tissingen oppfører han seg fint, hører på oss og kommer når vi roper på han, venter med å spise av skåla til vi sier Værsågod osv. Og graver stort sett bare der han får lov ute...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg aner ikke noe om minigriser, men valper skal iallefall ut og tisse etter mat, drikke, soving og leking. Tenker det kan være lurt å gjøre det samme med en gris? :klø:

Kanskje du kan google på dyretrener i USA, og se om du kan maile noen spørsmål til en luring i filmindustrien :ler:

Eller hva med info fra dem du kjøpte grisen av?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror du kan trene en minigris på samme måte/med samme metoder som en hund. Å straffe et dyr (hund eller gris) når den tisser inne funker ikke alltid særlig bra. det viktigste er at den får positiv tilbakemelding på det når den gjør fra seg ute - gå ut med den i tide (for å forebygge uhell), og ros den når den tisser ute. Å sette den i kort bånd i "dokroken" skaper i hvert fall ikke positive assosiasjoner til å gjøre fra seg ute, stakkar... Hyggeligere å tisse inne da, straffen kobler den trolig ikke til at den tisser i det hele tatt.

Gjest Gjest
Skrevet

... du kan jo i tillegg prøve å "stenge av" hjørnene han tisser i så de ikke skal friste. Kattedo kan kanskje funke med en annen type strø, f eks miljøstrø i stedet for kattesand, og sett den i et av dohjørnene...

Gjest Gjesta
Skrevet

Meld deg på et valpekurs for hunder. Dette er så vanlig nå for tiden, at de fleste instruktører for litt større skoler er kjent med minigrisen som elev, og de pleier å fungere fint på slike kurs.

Skrevet

Pass på å vaske godt når han har tisset inne og sett noe i der så han ikke kommer til en gang til. Ellers så gjelder de samme reglene som hos hund; gi han muligheten til å gå ut og tisse etter å ha sovet, spist og lekt. En gris på 3 mndr. har ikke nødvendigvis mulighet til å holde seg så veldig lenge av gangen.

Men jeg tror tissingen også kan være et forsøk på å få oppmerksomhet. Antakelig vil det gå over av seg selv. Men han bør ikke få inntrykk av at den slags oppførsel er ok! Griser trenger reaksjoner på negativ oppførsel også, ellers får du en gris som er helt umulig. Og jeg skal love deg at de kan være knallbarske seg imellom og overfor eierne sine. En gris er ikke en hund. Så jeg syns dere skal fortsette med å reagere som dere har gjort. Skal dere overse tissingen kommer han til å tro at han kan kjøre rett over dere og gjøre akkurat som han vil. Men så er det også desto viktigere å gi masse kos og oppmerksomhet ellers.

Vi hadde også noen episoder da grisen vår tisset inne, hvis han var i dårlig humør. Vi reagerte med å si høylydt "NEI", veldig bestemt og ta han med ut. Når han så var ute fikk han ros og kos uansett om han tisset eller ikke.

Lykke til med griseknoen. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Griser trenger reaksjoner på negativ oppførsel også, ellers får du en gris som er helt umulig. Og jeg skal love deg at de kan være knallbarske seg imellom og overfor eierne sine. En gris er ikke en hund. Så jeg syns dere skal fortsette med å reagere som dere har gjort. Skal dere overse tissingen kommer han til å tro at han kan kjøre rett over dere og gjøre akkurat som han vil. Men så er det også desto viktigere å gi masse kos og oppmerksomhet ellers.

Det er jo greit nok, men å sette grisen i bånd i dokroken ute skaper jo ikke noen positiv kobling til å gå på do ute? Jeg synes det høres feil ut. Griser er ellers veldig renslige, så om utedokroken er skitten vil han kanskje heller tisse inne enn ute. Jeg er ellers enig i at det må gå an å si fra til grisen når man tar den på fersken, men om man tar den etterpå - og all straff strukket ut i tid etterpå som å stå i bånd - det blir bortkasta.

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Vet at griser ikke liker å bli løftet opp, og det må man respektere. Tror de samme prinsippene når det gjelder oppdragelse ligner hundens. Skulle jo ønske det gjaldt menn også, men det er uprøvd og tror ikke det nytter...

Endret av Vega

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...