Gå til innhold

Hvorfor trenger vi Gud

Gjest Casanova

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det letteste vil jo være å avfeie alt som oppspinn og menneskeskapt.

Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være lettest å avfeie G-d som oppspinn og menneskeskapt, men det kommer kanskje an på om man ser G-d fra troens eller ikke-troens ståsted. Den som tror kan ikke lettest avfeie G-d. Antar den som ikke-tror kan gjøre det, men det vet jeg egentlig ikke noe om. Bare gjetter.

Mvh. Knut.

Pastor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg gjenkjenner meg ikke i den beskrivelsen av troen. For meg her det heller slik at jeg lever i et intenst forhold med G-d. Det er ikke mye "pause fra seg og sin sjel" der. Det beste er å se på troen som et kjærlighetsforhold. Den som er i et slikt forhold trenger vel ikke pause fra seg og sin sjel? Det ville jo være et underlig forhold - og for den troende et merkelig gudsforhold. Men kanskje jeg misforstår hva du mener når du nevner pause fra seg og sin sjel?

Men som alle forhold er også troens forhold til G-d både et forhold i gode og onde dager. Derfor er det å leve i tro med G-d noen ganger veldig godt og andre ganger veldig vondt. Allikevel holder den troende og G-d sammen.

Jeg tror en slik sammenligning med vanlige forhold mellom to som er glade i hverandre, egentlig er den enkleste og beste måten å forklare troen på. Det går opp og det går ned, men man søker ikke et parforhold for å få en pause fra seg selv. Jeg vil i alle fall ikke anbefale noen et slikt prosjekt :-)

Mvh. Knut.

Pastor.

I et vanlig parforhold får man gjerne noe tilbake, noe fysisk og mentalt. I et gudsforhold kan man verken se eller høre den man har et forhold til. Dessuten er et parforhold eksklusivt, mens et gudsforhold må deles med millioner av andre. Jeg synes ikke den metaforen var spesielt god.

Jeg mener mange kristne flykter fra sin egen sjel, og søker seg til en gud - fordi de takler ikke alt de risikerer å måtte finne i egen sjel. Derfor gjør de kristne som skuespeillere gjør: om de kristne ikke lever gjennom andre (roller/skuespill), så gjør de det i overført betyudning i et gudsforhold. De slipper å forholde seg til seg selv og egen sjel - de er redde for hva de måtte finne, og klarer ikke håndtere det. Derfor er de avhengige av å fylle tomrommet/sjelen sin med et gudsforhold.

Mentalt sett er dette rastløse og utålmodige mennesker som er søkende. Det er ikke alltid de finner svar heller, og enkelte blir fortvilte. Mange av dem søker svarene hos pastorer eller presteskap. Det de stakkars fortvilte sjelene ikke forstår er at dere ikke vet mer enn dem...Men kappene og korset gir dere symbolsk legitimitet på at dere har makt, gjennom gud, i "guds navn".

Jeg synes dere er nokså frekke som utnytter en slik makt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et vanlig parforhold får man gjerne noe tilbake, noe fysisk og mentalt. I et gudsforhold kan man verken se eller høre den man har et forhold til. Dessuten er et parforhold eksklusivt, mens et gudsforhold må deles med millioner av andre. Jeg synes ikke den metaforen var spesielt god.

Jeg mener mange kristne flykter fra sin egen sjel, og søker seg til en gud - fordi de takler ikke alt de risikerer å måtte finne i egen sjel. Derfor gjør de kristne som skuespeillere gjør: om de kristne ikke lever gjennom andre (roller/skuespill), så gjør de det i overført betyudning i et gudsforhold. De slipper å forholde seg til seg selv og egen sjel - de er redde for hva de måtte finne, og klarer ikke håndtere det. Derfor er de avhengige av å fylle tomrommet/sjelen sin med et gudsforhold.

Mentalt sett er dette rastløse og utålmodige mennesker som er søkende. Det er ikke alltid de finner svar heller, og enkelte blir fortvilte. Mange av dem søker svarene hos pastorer eller presteskap. Det de stakkars fortvilte sjelene ikke forstår er at dere ikke vet mer enn dem...Men kappene og korset gir dere symbolsk legitimitet på at dere har makt, gjennom gud, i "guds navn".

Jeg synes dere er nokså frekke som utnytter en slik makt.

Jeg antar innlegget ditt har vikarierende motiver. Det er slik jeg oppfatter det, spesielt din siste linje overbeviser meg her. Derfor følger jeg ikke opp diskusjonen.

Mvh. Knut.

Pastor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg antar innlegget ditt har vikarierende motiver. Det er slik jeg oppfatter det, spesielt din siste linje overbeviser meg her. Derfor følger jeg ikke opp diskusjonen.

Mvh. Knut.

Pastor.

Du trenger ikke å følge opp diskusjonen, du eier den jo ikke, så alle kan komme med meningsytringene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er ikke ledende.

Spørsmålet er ment for de som tror på Gud ikke for ateister

Casanova

Feil. Spørsmålet var for de som tror på Gud og alle andre. Jeg er av de "andre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Banana
Mennesker trenger trøst når livet går dem imot, og de aller fleste av oss liker å støtte oss til noen vi kan stole på. Letter vi hjertet for høyere makter, kan vi stole på at ingen andre får vite hemmelighetene våre, i allefall, og Gud er like glad i oss uansett. Personlig forteller jeg alt til hunden min, og han er like glad i meg uansett hva jeg forteller ham. Men fra Gud får man jo ikke noe utdypende og konkret svar tilbake, jeg har i allefall aldri fått mail fra Gud. Så dersom jeg trenger råd, veiledning eller annen tilbakemelding, kontakter jeg venner, familie eller profesjonell hjelp.

Men du pleier å få ganske utdypende svar og lange mailer fra hunden din da eller??

...Sånn bare for å sette det på spissen siden du også gjør det

De løiker å føle at det er noen som passer på dem, og det hjelper dem å ha faste regler å følge i bibelen/Talmuden/Koranen, osv., fordi da slipper de å ta alle vurderingene og tankearbeidet selv.

De synes nok det er behagelig å ha noen der som de tror er der for dem, siden de ikke har nok ro i sinnet sitt fra før av, de føler nok at de må ha noe mer.

Noen av de troende er deprimerte, og noen er homofile. De synes nok at det er fint med en gud, hvis de er annerledes enn alle de andre rundt seg. Det at prester og andre i sorte kapper ikke akkurat er enig i dette, får være så. Gud tilgir dem nok at de motarbeider ham, i hans navn. Hvis h*n/den finnes.

De troende synes nok at det er fint å få svar på noe, så slipper de å stille spørsmålene....svarene er jo der allerede.

Glad jeg har valgt den selvstendige og vanskelige veien, som innebærer å se på seg selv og andre med et realistisk syn, og at man kan stille kritiske spørsmål og tenke på egen hånd.

Du fremstiller jo troende som nærmest apatiske mennesker som ikke har evne til kognetiv tenking og vurdering i det hele tatt.. Jeg vil heller tro det at når man er troende så må man ofte tåle å høre dålige motargumenter som virker dårlig gjennomtenkt. Og det å nettopp gå imot denne strømmen må vel bli sett på som å kunne tenke på egen hånd eller hva?

Mentalt sett er dette rastløse og utålmodige mennesker som er søkende. Det er ikke alltid de finner svar heller, og enkelte blir fortvilte.

Jeg vet ikke om jeg kan kalle meg en kristen person. Jeg har beholdt barnetroen min siden jeg var liten og i bokhylla mi så står bibelen og den er ikke akkurat utslitt. Men for meg så er det så naturlig å tro. Det er som en selvfølgelighet for meg. MEN jeg er nok ingen god kristen utifra hva mange omtaler som en god kristen ( i henhold til det å danse, spille kort, drikke og hva det måtte være..)

Jeg blir så sliten av å hele tiden måtte diskutere med folk som er sinte på Gud fordi at h*n aldri har gjort en dritt for dem..Ingenting kommer rekende på ei fjøl!

Det virker som om endel folk tror at Gud er et slags kontor slik som sosialkontoret og om man får avslag på søknaden så er det til Helvete med staten med engang. Kanskje man kunne ha løftet en ekstra finger selv i prosessen?

Om noen har sett den svenske filmen Så som i himmelen, så synes jeg prestedama sier det så fint der..Det er kirken som har skapt synden..Jeg er helt enig!

Jeg husker en liten historie mammaen min fortalte meg engang..Det var en astronaut og en hjernekirurg som hadde en samtale. Astronauten var ateist og kirurgen var en troende. Astronauten fortalte at han hadde vært mange ganger i verdensrommet men aldri sett en eneste engel. Kirurgen fortalte at han hadde opperert mang en hjerne men aldri sett en eneste tanke heller.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror absolutt at vi alle trenger Gud.

Det er en del snakk om kjærlighet uten Gud her, men jeg er overbevist om at all kjærlighet blir kald når en utelater Gud.

Det virker ikke som det er særlig mye menneskekjærlighet i land hvor det er forbud mot kristendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men du pleier å få ganske utdypende svar og lange mailer fra hunden din da eller??

...Sånn bare for å sette det på spissen siden du også gjør det

Du fremstiller jo troende som nærmest apatiske mennesker som ikke har evne til kognetiv tenking og vurdering i det hele tatt.. Jeg vil heller tro det at når man er troende så må man ofte tåle å høre dålige motargumenter som virker dårlig gjennomtenkt. Og det å nettopp gå imot denne strømmen må vel bli sett på som å kunne tenke på egen hånd eller hva?

Jeg vet ikke om jeg kan kalle meg en kristen person. Jeg har beholdt barnetroen min siden jeg var liten og i bokhylla mi så står bibelen og den er ikke akkurat utslitt. Men for meg så er det så naturlig å tro. Det er som en selvfølgelighet for meg. MEN jeg er nok ingen god kristen utifra hva mange omtaler som en god kristen ( i henhold til det å danse, spille kort, drikke og hva det måtte være..)

Jeg blir så sliten av å hele tiden måtte diskutere med folk som er sinte på Gud fordi at h*n aldri har gjort en dritt for dem..Ingenting kommer rekende på ei fjøl!

Det virker som om endel folk tror at Gud er et slags kontor slik som sosialkontoret og om man får avslag på søknaden så er det til Helvete med staten med engang. Kanskje man kunne ha løftet en ekstra finger selv i prosessen?

Om noen har sett den svenske filmen Så som i himmelen, så synes jeg prestedama sier det så fint der..Det er kirken som har skapt synden..Jeg er helt enig!

Jeg husker en liten historie mammaen min fortalte meg engang..Det var en astronaut og en hjernekirurg som hadde en samtale. Astronauten var ateist og kirurgen var en troende. Astronauten fortalte at han hadde vært mange ganger i verdensrommet men aldri sett en eneste engel. Kirurgen fortalte at han hadde opperert mang en hjerne men aldri sett en eneste tanke heller.....

Dette blir litt for enkelt synes jeg.

En kirurg kan jo si at han ikke har sett en eneste tanke når hun har operert en hjerne. Men vi vet at tanken er det likevel, fordi tenker, altså er vi (Descartes). En som er hjernedød versus en som er hjernefrisk: vi kan måle forskjellen med måleapparater, så det er visuelt og fysisk synlig. Med gud så kan vi ikke si det samme!

Typisk kristne å komme med slike liknelser/historier.

Kristne er vant til dårlige argumenter sier du, fra andre? Vel, alle vi som ikke er kristne er meget godt vant med at dere kristne og vi andre ikke snakker samme språk i det hele tatt! Har dere i det hele tatt studert logikk og argumentasjon, er det store spørsmålet.

Kanskje dere kristne/troende er fra en annen planet, der han astronauten kanskje har sett dere? :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er en del snakk om kjærlighet uten Gud her, men jeg er overbevist om at all kjærlighet blir kald når en utelater Gud.

Det virker ikke som det er særlig mye menneskekjærlighet i land hvor det er forbud mot kristendom.

Eller motsatt: i islamske land (ja, de er jo troende de også), er det påbudt med religionen de har. Verdens har vel knapt sett mer konemishandling/kvinnefiendlighet enn i disse samfunnene.

I Norge kan man kanskje si at kirkene og religionen/kristendommen er til for prestene (makt), for de mislykkede taperne (narkomane, gateslengere, sjømenn, og alkoholikere, skilte, folk som har møtt veggen, osv.) og for de som ikke er så veldig smarte.

Så all religion har en hensikt: å holde folkeslag i system og orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være lettest å avfeie G-d som oppspinn og menneskeskapt, men det kommer kanskje an på om man ser G-d fra troens eller ikke-troens ståsted. Den som tror kan ikke lettest avfeie G-d. Antar den som ikke-tror kan gjøre det, men det vet jeg egentlig ikke noe om. Bare gjetter.

Mvh. Knut.

Pastor.

Selv om jeg ikke forklarte meg så godt, så var det jo litt av dette jeg mente. Det er ikke alltid lett å tro heller, men som kristen kan jeg ikke bare legge det på hylla heller. For jeg tror jo virkelig og da blir annet litt ubetydelig, så lenge jeg vet det er riktig for MEG

Dette var bare godt sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*
I Norge kan man kanskje si at kirkene og religionen/kristendommen er til for prestene (makt), for de mislykkede taperne (narkomane, gateslengere, sjømenn, og alkoholikere, skilte, folk som har møtt veggen, osv.) og for de som ikke er så veldig smarte.

At du har denne holdningen gjør at du har en stolthet jeg avskyr som pesten, jeg så engang det samme syn som du gjorde, helt til jeg havnet under denne kategorien, å møte veggen.

Om du går rundt og dømmer andre, vil det en gang slå tilbake på deg, og du skal se hvor vondt du vil ha det fordi du er stolt.

Det er ikke de "friske" som søker hjelp, men de syke.

Hev deg over mennesker du, så skal du se hvor liten du egenltig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ikke at jeg passer inn i noen av kategoriene som ble sitert ovenfor. Ikke er jeg prest, en mislykket taper, eller dum. Hvorfor er jeg kristen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Banana
Dette blir litt for enkelt synes jeg.

En kirurg kan jo si at han ikke har sett en eneste tanke når hun har operert en hjerne. Men vi vet at tanken er det likevel, fordi tenker, altså er vi (Descartes). En som er hjernedød versus en som er hjernefrisk: vi kan måle forskjellen med måleapparater, så det er visuelt og fysisk synlig. Med gud så kan vi ikke si det samme!

Typisk kristne å komme med slike liknelser/historier.

Kristne er vant til dårlige argumenter sier du, fra andre? Vel, alle vi som ikke er kristne er meget godt vant med at dere kristne og vi andre ikke snakker samme språk i det hele tatt! Har dere i det hele tatt studert logikk og argumentasjon, er det store spørsmålet.

Kanskje dere kristne/troende er fra en annen planet, der han astronauten kanskje har sett dere?  :forvirret:

Du kommer jo selv med en lignende forklaring/påstand...Hehe, at vi er fra en annen planet og greier.

Og om det er så typisk for oss kristne å komme med en slik liknelse/historie så hva er galt med det??

Du vet vel at bibelen er full av dem så det er kanskje ikke så rart?

Og det som er så sabla irriterende er at om man er kristen så blir man med engang dratt under den samme kammen..Vi er forskjellige vi også vettu. Jeg mener det er f.eks feil å gå rundt å fortelle folk hva de bør tro på for dette er noe hvert enkelt mennesker bør få friheten til å velge selv.

Mange av dem som er ateister stiller hele tiden kristne opp i mot veggen og spør; Javel, så du tror på Gud du? Men har du noen gang SETT h*n? Hvordan er det mulig å tro på noe som man ikke ser???

Blæh, så utrolig typisk for en del ateister at man må hele tiden ha bevis!

Er ikke bibelen bevis nok så vet ikke jeg...

og jeg visste ikke at man måtte ha studert logikk og argumentasjon for å få si noe viktig på den absolutte rette måten her i verden..I det hele tatt, det skulle ha tatt seg ut om de som er kristne og de som ikke tror snakket samme språk!! Det gjør jo ikke engang de politiske partiene her i Norge..Kanskje ikke så rart det er krig i verden.

Og de to linjene du skreiv til slutt...som sagt, veldig typisk for mange av dem som ikke tror å komme med en såpass lite gjennomtenkt setning ( selv om det var for å sette det på spissen..)

Kanskje du bør studere et eller annet selv?Bibelen f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ikke at jeg passer inn i noen av kategoriene som ble sitert ovenfor. Ikke er jeg prest, en mislykket taper, eller dum. Hvorfor er jeg kristen da?

Kanskje fordi troen er en gave fra G-d.

Uansett, shabbat shalom til dere alle sammen.

Mvh. Knut.

Pastor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miloine

Mvh. Knut.

Pastor

Hvorfor skriver du GUD på denne måten? G-d

Lurer på det jeg da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det letteste vil jo være å avfeie alt som oppspinn og menneskeskapt.

Nei, ikke nødvendigvis, fordi du må fylle tomrommet med noe annet (hvis du da ikke bare er fornøyd med å ikke ha noen svar), og det noe annet er kunnskap om veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skriver du GUD på denne måten? G-d

Lurer på det jeg da!

Jeg tilhører en judaisert kristendom (unitarisme). Noen av oss bruker den jødisk ortodokse skrivemåte G-d, men jeg kan godt skrive Gud også. Tenkte ikke over at jeg skrev G-d. Det er blitt en gammel vane.

Sabbaten begynner kl. 1808 i Jerusalem og én times tid senere her i landet, og det er mye som må forberedes til sabbatsmiddagen. Derfor er jeg offline fra omtrent nå og til søndag. Hyggelig forum, dette her.

Mvh. Knut.

Pastor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mvh. Knut.

Pastor

Ja, jeg vet det. Lurte på hvilken grunn jeg skulle ha for å gidde å være kristen, i følge denne personen som kategoriserer kristne som enten prester, mislykkede eller mindre smarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nei, ikke nødvendigvis, fordi du må fylle tomrommet med noe annet (hvis du da ikke bare er fornøyd med å ikke ha noen svar), og det noe annet er kunnskap om veldig mye.

Det finnes faktisk en del mennesker som har forstått at det ikke finnes et svar, verken i religionen eller i vitenskapen - og derfor har konkludert med at de ikek gidder å bruke sitt korte liv til å hengi seg for meget til en av disse to (eller til begge, som Thomas Aquinas gjorde).

Flere av oss tenker at det er greit å ikek få svaret på det evige spørsmålet. Og vi er fornøyd med det. :) Vi er realistiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...