Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2006 #1 Skrevet 22. juni 2006 Vi har masse papirer i leiligheten vår og jeg vet ikke helt åssen jeg skal ordne alt. (er nyetablert) Hvordan gjør du det? Hva skal man ta vare på? Hjelp....
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2006 #2 Skrevet 22. juni 2006 Jeg setter alt i permer. Attester, vitnemål og annet som jeg ikke vil sette hull i havner i plastlommer bakerst i permen, og ellers deler jeg inn i papirer fra banken (lånepapirer og bankutskrifter), liknings- og skattepapirer, ting fra Lånekassen, lønnsavregninger/lønnsslipper, jobbpapirer (kontrakt, mal til CV, tidligere søknader, evt. forsikringer jeg får gjennom jobben), strømregninger, papirer fra Trygdeetaten, papirer som gjelder datteren min, og diverse (som abonnementsavtaler osv). Det er ikke alt jeg har nevnt som strengt tatt trengs å tas vare på, men jeg liker å ha oversikt. Bruker sånne gule skilleark for å dele inn emnene. Når permen begynner å bli full setter jeg den bort og begynner på en ny.
yvoesp Skrevet 22. juni 2006 #3 Skrevet 22. juni 2006 Jeg setter alt i permer. Attester, vitnemål og annet som jeg ikke vil sette hull i havner i plastlommer bakerst i permen, og ellers deler jeg inn i papirer fra banken (lånepapirer og bankutskrifter), liknings- og skattepapirer, ting fra Lånekassen, lønnsavregninger/lønnsslipper, jobbpapirer (kontrakt, mal til CV, tidligere søknader, evt. forsikringer jeg får gjennom jobben), strømregninger, papirer fra Trygdeetaten, papirer som gjelder datteren min, og diverse (som abonnementsavtaler osv). Det er ikke alt jeg har nevnt som strengt tatt trengs å tas vare på, men jeg liker å ha oversikt. Bruker sånne gule skilleark for å dele inn emnene. Når permen begynner å bli full setter jeg den bort og begynner på en ny. ← Jeg gjør det på samme måte, med unntak av viktige papirer. Med viktige papirer tenker jeg på vitnemål, papirer ang. ungene, vielses- og dåpsattester. Disse legger jeg i safen.
Blueberry Skrevet 22. juni 2006 #5 Skrevet 22. juni 2006 Jeg har en arkivkoffert kjøpt på Binders. Funker bedre enn når jeg brukte permer...
Imax Skrevet 22. juni 2006 #6 Skrevet 22. juni 2006 Jeg har en liten skuffeseksjon fra IKEA med arkivmapper i nederste skuff. Tidligere hadde jeg det i permer, som regel i plastmapper. Her er mine inndelinger: Regninger (jeg legger dem der når jeg har lagt dem inn i nettbanken) Leilighet (her ligger takstpapirer, årsrapport, plantegning osv) Reise (her legger jeg flybilletter eller annen info (vi er alltid på farten) Jobb (her har jeg kontrakten min, viktige papirer jeg må ha tilgjengelig osv) Bank/lån (alt av lånepapirer osv) Kvitteringer (her ligger alle kvitteringer som er over en viss sum) Forsikring (alt av forsikringspapirer) Skatt meg (skatteinformasjon for 2-3 siste årene for meg) Skatt mannen min (som over) Attester meg Attester mannen min Ryddetips Det som er viktig når du arkiverer er å jevnlig gå gjennom, slik at du ikke har drøssevis med papirer liggende (bankene har arkiver 10 år tilbake, nettbanken har oversikt over det du har betalt, skatteetaten har skatteinfo osv). Dette er mine ryddetips: Gå gjennom regninger og kvitteringer en gang i kvartalet. Regninger som er betalt og som ikke inneholder nyttig informasjon, pælmer jeg. Kvitteringer kaster jeg når tingene har blitt for gamle til å byttes f.eks. Store ting som f.eks. hvitevarer osv, beholder jeg. Når du får ny innbetaling på forsikring får du også nye forsikringspapirer. Kast fjorårets før du setter inn de nye. Skatt: Jeg har selvangivelsen for 5 år tilbake, men kun siste års vedlegg (fra arbeidsgiver osv). Jeg kaster selvangivelsene som er lenger tilbake; de har du ingen nytte av, og trenger du info ørten år tilbake ved et nødstilfelle, så har jo skatteetaten oversikten. Lykke til! Gjør du en grundig jobb nå, samtidig som du bruker litt tid innimellom til å holde vedlike, så har du alltid oversikt over viktige papirer.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #7 Skrevet 23. juni 2006 Jeg har en liten skuffeseksjon fra IKEA med arkivmapper i nederste skuff. Tidligere hadde jeg det i permer, som regel i plastmapper. Her er mine inndelinger: Regninger (jeg legger dem der når jeg har lagt dem inn i nettbanken) Leilighet (her ligger takstpapirer, årsrapport, plantegning osv) Reise (her legger jeg flybilletter eller annen info (vi er alltid på farten) Jobb (her har jeg kontrakten min, viktige papirer jeg må ha tilgjengelig osv) Bank/lån (alt av lånepapirer osv) Kvitteringer (her ligger alle kvitteringer som er over en viss sum) Forsikring (alt av forsikringspapirer) Skatt meg (skatteinformasjon for 2-3 siste årene for meg) Skatt mannen min (som over) Attester meg Attester mannen min Ryddetips Det som er viktig når du arkiverer er å jevnlig gå gjennom, slik at du ikke har drøssevis med papirer liggende (bankene har arkiver 10 år tilbake, nettbanken har oversikt over det du har betalt, skatteetaten har skatteinfo osv). Dette er mine ryddetips: Gå gjennom regninger og kvitteringer en gang i kvartalet. Regninger som er betalt og som ikke inneholder nyttig informasjon, pælmer jeg. Kvitteringer kaster jeg når tingene har blitt for gamle til å byttes f.eks. Store ting som f.eks. hvitevarer osv, beholder jeg. Når du får ny innbetaling på forsikring får du også nye forsikringspapirer. Kast fjorårets før du setter inn de nye. Skatt: Jeg har selvangivelsen for 5 år tilbake, men kun siste års vedlegg (fra arbeidsgiver osv). Jeg kaster selvangivelsene som er lenger tilbake; de har du ingen nytte av, og trenger du info ørten år tilbake ved et nødstilfelle, så har jo skatteetaten oversikten. Lykke til! Gjør du en grundig jobb nå, samtidig som du bruker litt tid innimellom til å holde vedlike, så har du alltid oversikt over viktige papirer. ← Wow takk for kjempebra og utfyllende svar
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #8 Skrevet 23. juni 2006 Skatt: Jeg har selvangivelsen for 5 år tilbake, men kun siste års vedlegg (fra arbeidsgiver osv). Jeg kaster selvangivelsene som er lenger tilbake; de har du ingen nytte av, og trenger du info ørten år tilbake ved et nødstilfelle, så har jo skatteetaten oversikten. Lykke til! Gjør du en grundig jobb nå, samtidig som du bruker litt tid innimellom til å holde vedlike, så har du alltid oversikt over viktige papirer. ← Ligninga kan endres i 10 år, er det spesielle forhold som du må dokumentere vil det vel være lurt å oppbevare grunnlaget for dette like lenge. Inndelingen vår er litt som de andre her, men det blir jo litt papir etterhvert Vi har egen perm for alt med boliger og bil - altså de litt større tingene. En for arbeidsforhold og utdanning, og tilslutt en for andre faste ting (medlemsskap, sykkelregister, coop, teleoperatører) + generell info fra bank. I tillegg har vi en perm der betalte regninger settes inn. Det ryddes en gang i året - i fbm selvangivelsen. Da makuleres alt fra siste år alt som ikke fører frem til et tall på selvangivelsen. Kvitteringer for kapitalvarer med garanti eller reklamasjonsfrist kaster vi ikke. Og heller ikke kvitteringer på sko (vanskelig å reklamere hvis du ikke har kvittering)! Det som ikke kastes settes inn i de tre permene nevnt ovenfor. Så har vi forresten hver sin perm for selvangivelsene. Det blir mye permer gitt, når jeg tenker meg om. Men så vet vi også hvor vi har ting...
Imax Skrevet 23. juni 2006 #9 Skrevet 23. juni 2006 Når det gjelder dokumentasjon har i hvert fall jeg alt jeg trenger på nettbank, det gjelder jo både regninger, lønn osv. Tror man greit skal klare å finne ut ting hvis det behøves, og at man ikke må spare på ting i 10 år. Det bør vi vel kunne finne ut av? :klø: Høres sprøtt ut at man skulle spare på ting i 10 år, spesielt nå som alt går elektronisk. Men hver sin lyst, jeg orker ikke to tusen tonn papir.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #10 Skrevet 23. juni 2006 Det er ikke så sprøtt å oppbevare grunnlag for selvangivelsen hvis du må gå bakover i tid og dokumentere fradrag eller annet. Det har jeg vært med på selv, sparer deg for tid og arbeid - og ekstrakostnader ved å få kopier eksempelvis fra banker. Det kan generelt sett bli mye papir hvis din privatøkonomi er omfattende, Har du hus og fritidsbolig, 2 biler og båt, kanskje en hund så blir det faktisk endel dokumenter som må eller bør tas vare på - forsikringsbevis, skjøte, takstdokumentet, salgskontakt, dokumentasjon på betalte avgifter, verdifulle gjenstander som er kjøpt og forsikret bør dokumenteres, helsekort, jaktkort - you name it Ikke alt er elektronisk, faktisk.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #11 Skrevet 25. juni 2006 Hvor lenge tar dere vare på lønnsslippene?
Gjest gjest1 Skrevet 26. juni 2006 #12 Skrevet 26. juni 2006 Hvor lenge tar dere vare på lønnsslippene? ← Jeg har lønnsslipper fra alle jobbene mine, de første nærmer seg vel ti år. Er litt moro å ha også, se hvor mye jeg tjente den gangen og sånn
Imax Skrevet 26. juni 2006 #13 Skrevet 26. juni 2006 TI ÅR? Oj, du må være glad i å samle på papirer. Jeg har alltid siste lønnslipp, men ofte siste års, og pælmer lønnslippene når jeg får årsmelding fra jobben.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2006 #14 Skrevet 26. juni 2006 Jeg har tendens til å samle alle papirer som står tall på , da virker de så viktige....
Gjest Dingo Skrevet 26. juni 2006 #15 Skrevet 26. juni 2006 Har tidligere hatt perm med skilleark der jeg delte opp regningene... det ble for mye arbeid;-) Så nå setter jeg alle regningene/kvitteringene inn i EN perm etter dato. Det er oversiktlig nok det, og veldig lettvindt=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå