Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest loren
Skrevet

Vi leier nå for 7000 /mnd, men kan tenke oss å kjøpe..

Er det noen her som har erfaring med å låne når den ene fortsatt er student?(Han er student i 2 år til)

Vi har inn i mnd ca 20-24 000,- tilsammen, og ønsker å kjøpe en type leilighet (3 soverom) som går for rundt 1 500 000 i dette området. de har husleie på ca 2000,- og lån vil komme på rundt 7500 - 10 000 (startsummen på serielån) i mnd. (Avhengig av om vi velger annuitets eller serielån.) (tatt fra en kalkulator på nett, så kan nok variere)

Dvs at 12 000 vil gå til rene bokstnader, og vi vil ha igjen pluss/minus 8 000 til andre utgifter.. Det er vel ikke så ille, er det vel??

Der kommer da mat, månedskort for 1 student, nett, telefon, lege osv...

Hva tror dere?

Man må vel regne med at renta vil stige også, men det vil vel en bankrådgiver gi oss fin input på vil jeg regne med...

Er noen i samme situasjon?Ville dere venta med å kjøpe, eller ville dere kjøpt om dere fikk lån?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg hadde definitivt prøvd å få lån. Kjenner flere som har fått det selv om én har vært student. Men jeg hadde definitivt gått for annuitetslån. De færreste velger serielån, fordi belastninga blir så stor i begynnelsen. Jeg hadde også vurdert avdragsfrihet fram til han var ferdig å studere.

Lykke til :)

Endret av Nala
Skrevet

Jeg ville prøvd. Sambo og jeg fikk hvertfall lån og jeg er student. Bankdame regnet faktisk støtten fra lånekassa og deltids/sommerjobb som inntekt.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har akkurat prøvd. Vi har ca 32000 i netto månedlige inntekter (ikke medregnet studielån siden jeg ikke vet om jeg vil ha mer) og tilsammen ca 600 000 i studielån. Vi kunne få max 1 mill. Eventuell fellesgjeld trekkes fra på max lånesum. Det skal ikke være lett..... :sur:

Skrevet

Vi fikk 1,6 selv om jeg fremdeles er student, sambo begynner i jobb nå om noen dager. Nå skal det sies at jeg hadde nesten 100000 i egenkapital som kom svært godt med...

Gjest loren
Skrevet
Vi har akkurat prøvd. Vi har ca 32000 i netto månedlige inntekter (ikke medregnet studielån siden jeg ikke vet om jeg vil ha mer) og tilsammen ca 600 000 i studielån. Vi kunne få max 1 mill.  Eventuell fellesgjeld trekkes fra på max lånesum. Det skal ikke være lett..... :sur:

:klem: ordner seg for snille jenter (og gutter) etterhvert, vi får trøste oss med det!!

Vi fikk 1,6 selv om jeg fremdeles er student, sambo begynner i jobb nå om noen dager. Nå skal det sies at jeg hadde nesten 100000 i egenkapital som kom svært godt med...

Da finnes det iallefall håp for oss også!! :hoppe:

Etter som jeg har hørt er det veldig forskjelling hva man får ja...det ser man jo bare her... isj altså.. :sjenert:

Men vi har bestemt oss for å dra io banken til uka og undersøke litt, så får vi se hva vi (og de) kommer fram til :blunke:

Gjest Gjest
Skrevet

Er det lov å spørre hvordan situasjonen deres er når det gjelder studielån og inntekt...?

ordner seg for snille jenter (og gutter) etterhvert, vi får trøste oss med det!!

Tusen takk for oppmuntringen. Er litt deppa i dag. :klem:

Gjest loren
Skrevet
Tusen takk for oppmuntringen. Er litt deppa i dag.  :klem:

Skjønner deg jeg, ser for meg hvordan jeg selv ville reagert om vi ikke får dette lånet nå...!! Kommer sikkert til å bli grinete og nekte å snakke med noen på en evighet kjenner jeg meg selv rett... (ja.. jeg er litt barnslig når jeg blir skuffa :sjenert: )

Det dumme er at jeg blir så gira også, så om dette ikke går i orden nå blir jeg så skuffa... =\

Skrevet
Men vi har bestemt oss for å dra io banken til uka og undersøke litt, så får vi se hva vi (og de) kommer fram til  :blunke:

Et lite tips: Sjekk muligheten (og pris) i flere banker. Lykke til :)

Skrevet

vi fikk tilbud om et lån på 1.35, med månedsinntekt tilsammen rundt 35000.

kjæresten min er i full jobb, men for min del ble det regnet med studielån/stipend i tillegg til deltidsjobben. jeg har bare 50000 i studielån til nå, men har ingen egenkapital.

vi skal prøve å få et litt høyere lån 1.4-1.5 mill med pappa som sikkerhet, for vi mener vi kan betjene et såpass stort lån.

Skrevet

Dere må virkelig prøve å få lån. Jeg og min samboer er begge studenter, og har nå bodd i egeneid leilighet i snart 2 år. Vi har selvfølgelig studielån begge to, og i tillegg har vi kanskje 15000 ved siden av i inntekter i mnd. Vi har lånt 900 000 hver, og betaler bare renter. Det lønner seg virkelig å eie fremfor å leie, det vises feks på skattepengene jeg hadde til gode som ble utbetalt på fredag :)

Skrevet (endret)
Er det lov å spørre hvordan situasjonen deres er når det gjelder studielån og inntekt...?

Sambo begynner i jobb nå og vil ha ca 400000 i begynnerlønn, selv så tjener jeg rett over 100000 på en deltidsjobb jeg har... Så vi har jo en del inntekt, men det skal sies at vi i tillegg fikk billån på 130000 i tillegg til huslån.

Bankene er svært forksjellige, dette er banken som jeg har hatt hele livet og som mine foreldre har alle sine kontoer i. Snakket med noen andre de fikk ikke ettersom de hadde barn..

Jo så har jeg tre år med studielån og han seks... så det blir jo en del... Ellers ingen lån eller betalingsanmerkninger.

Endret av Krista83
Gjest Gjest
Skrevet

Ville prøvd å få lån. Ha avdragsfrihet mens dere studerer. Prisene går stort sett oppover, så dere kan tjene en del når dere skal selge.

Men prøv flere banker. Hørte om en som fikk maks 650 000 i en bank, mens 1 000 000 i en annen. Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...