Gå til innhold

Lønn til pedagogisk leder uten utdanning

Hattifnatt

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som pedagogisk leder i en kommunal barnehage. Etter lønnsforhandlingene nå, så har jeg 277000 i årslønn og jeg har 7 års ansiennitet. Hos oss er det nå fra høsten ei som er ansatt som pedagogisk leder i et årsvikariat. Hun har 11 års ansiennitet, men ingen utdanning som er fullført. Hun har begynt på barne- og ungdomsarbeider, men dette er på deltid, så hun vil ikke være ferdig før om 2-3 år. Hun får 293000kr i årslånn det året hun skal vikariere som pedagogisk leder. Er dette riktig eller er det noe vi kan gjøre? Vi er to utdannede ped.ledere i denne barnehagen og begge vil ha mindre betalt enn henne uten utdanning. Hva er poenget med å ta utdanning tenker jeg da..... Noen som har synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Det er jo ikke noe dere kan gjøre, lønn er en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstager.

Jeg synes det er litt merkelig at en person uten relevant utdanning kan bli pedagogisk leder...

Jeg jobber også i en bransje hvor erfaring teller mer enn utdanning. Jeg har bachelor som er svært relevant i min bransje, men jeg har lavere lønn enn mine kollegaer som har 2 år lenger erfaring enn meg men null utdanning. Ikkeno vits i å ta utdanning, altså. Føler at de tre årene var ganske bortkastet, men det er ikke noe å gjøre med nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i utgangspunktet så er det jo krav om 3 år fra høyskole for å bli ped.leder. Men i kommunen vår er det mangel på utdannede førskolelærere, så derfor må noen uten utdanning gå inn i vikariater.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Tone- ikke innlogget

Så lenge hun ikke har relevant utdanning som er AVSLUTTET, har hun ikke krav på en slik lønn. Isåfall må dette være etter nærmere avtale med kommunen, ikke tariff.

I "min" barnehage er det ei som snart er ferdigutdannet førskolelærer. Men hun får ikke førskolelærerlønn før etter endt utdanning, så hun får nå "bare" assistentlønn, selv om hun bare mangler to eksamener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det trolig "rekruteringstiltak". Det hender de setter opp lønn til noen for å rekrutere. Men det burde ikke by på problemer for dere å få det samme. Send enten krav om særskilt forhandling nå eller ta det under lønnsforhandlingene til høsten.

Er dere organisert bør forbundet deres gjøre noe med det. De kan ikke akseptere at en uten utdanning får høyere lønn!

Endret av abelille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

om en ikke har den pedagogiske utdannelsen kan en heller ikke jobbe som pedagogsik leder men en kan bli avdelingsleder på disp. Da utfører en den samme jobben som en pedagogisk leder og får omtrent samme lønn som den pedagogsike lederen + anisistet. For det er lik lønn for likt arbeid. Om lederen har barne og ungd. fagbrev eller ei har ingen ting å si på lønn som avdelingsleder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg jobber som pedagogisk leder i en kommunal barnehage. Etter lønnsforhandlingene nå, så har jeg 277000 i årslønn og jeg har 7 års ansiennitet. Hos oss er det nå fra høsten ei som er ansatt som pedagogisk leder i et årsvikariat. Hun har 11 års ansiennitet, men ingen utdanning som er fullført. Hun har begynt på barne- og ungdomsarbeider, men dette er på deltid, så hun vil ikke være ferdig før om 2-3 år. Hun får 293000kr i årslånn det året hun skal vikariere som pedagogisk leder. Er dette riktig eller er det noe vi kan gjøre? Vi er to utdannede ped.ledere i denne barnehagen og begge vil ha mindre betalt enn henne uten utdanning. Hva er poenget med å ta utdanning tenker jeg da..... Noen som har synspunkter?

Det var da en merkelig ansettelse. var det noen av dere med utdanning som søkte på stillingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hattifnatt_*

Nei det var ingen av oss som søkte på den stillingen, for vi er fast ansatt i stilling som pedagogisk leder begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

HTA sier at stillinger med krav om høgskoleutdanning og 10-års ansiennitet skal ha en grunnlønn på 293000, derfor får hun denne lønnen for denne stillingen. Slik blir det når det ikke er mulig å få tak i kvalifisert personell. Lite dere kan gjøre med det tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Hei!

Jeg mener at det står et sted at de som leder skal ha 10 000 kr mer enn de de leder...? Er jo litt logisk, dersom de står som faglig/øk./adm ansvarlig, -> Betalt for ansvaret og dermed også risikoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har arbeidet som ped leder i ett år, har en annen høyskoleutdannelse enn førskolelærer.

Fikk selvfølgelig betalt deretter, skulle bare mangle, gjorde nøyaktig samme arbeid ( om ikke mer ) som andre ped ledere..

hadde over trehundretusen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns dere tjente lite jeg. Hvorfor tjener dere ikke mer med mange år bak dere, samt en utdanning? Burde vel i hvertfall snust på 370k nå etter min mening? Streik da ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det lik lønn for likt arbeid. Selv om ped.leder på disp ikke har samme utdannelse. (h*n har derimot 21 års erfaring.... mot 1-4 år som de andre ped.lederne har)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

Jeg vet det er sent å komme med svar på dette nå, men det beste en kan gjøre i denne situasjonen er å bruke hennes lønn som argument i lønnsforhandlingene for å bli enda høyere lønnet selv.

Syns dere tjente lite jeg. Hvorfor tjener dere ikke mer med mange år bak dere, samt en utdanning? Burde vel i hvertfall snust på 370k nå etter min mening? Streik da ! ;)

Enig i at de tjener lite, men tråden er ikke helt ny (fra 2006).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...