Gjest optimsten Skrevet 22. juni 2006 #1 Skrevet 22. juni 2006 Hva synes dere om mobiltelefon til snart 7 åring? Jeg er bare SÅ i tvil.. Skal -skal ikke?... Hun er snart 7 år og stadig på farten i nabolaget. Vi vil gjerne vite hvor hun er, da vi bor litt borte fra boligfeltet der de fleste vennene hennes bor. Det er litt pes for henne å løpe hjem og si i fra dersom hun går fra ett sted til ett annet. (nå snakker jeg ikke om noen meter altså, men om hun går inn til noen andre, eller løper til kiosken som ligger ett stykke unna...) Hittil har det stort sett fungert greit at hun får låne telefonen og gi beskjed om hvor hun er, men av og til glemmer hun seg bort og vi går her og lurer på om alt er greit... Forsøker å ikke være fullstendig hønemor og bekymre meg over alt, men har nå altså begynt å vurdere mobiltelefon for å slippe dette. Galskap eller fornuft?
Gjest baby-E Skrevet 22. juni 2006 #2 Skrevet 22. juni 2006 Jeg syns en syvåring er for liten til å ha mobiltelefon. Av den enkle grunnen at h*n er syv år!
Gjest Hufsa Skrevet 22. juni 2006 #3 Skrevet 22. juni 2006 Jeg synes også en syvåring er altfor liten for en mobiltelefon. Min datter 7 år, og det er helt uaktuelt å gi henne en telefon nå, hun må vente noen år.
Diktern Skrevet 22. juni 2006 #4 Skrevet 22. juni 2006 Jeg synes ikke det er noe vits i. Unger var da ute og lekte med venner før i tida også, og de kom hjem sjøl om de ikke hadde mobil. Virker som folk har utrolig stort behov for å kontrollere ungene sine!
Gjest Hedda Gabler Skrevet 22. juni 2006 #5 Skrevet 22. juni 2006 Det hadde vært helt uaktuelt her i huset. Men så er vi også i en annen og mer oversiktlig situasjon. På den annen side synes jeg mobilen er et godt redskap til å gi ungene mer frihet og samtidig ha kontroll. For JA - jeg vil gjerne ha kontroll på ungene mine. Hvorfor er det egentlig så fælt å gi dem en mobil?
Gjest Gjest_trulte_* Skrevet 22. juni 2006 #6 Skrevet 22. juni 2006 helt sykt at så små unger skal ha mobil!!!!!!!!!!! gå ut og se etter ungen. det var det en gjorde før. en klarer vel å gå over dørterskelen i dag også.
Elodi Skrevet 22. juni 2006 #7 Skrevet 22. juni 2006 Jeg synes det er i tidligste laget når barnet er 7 år! Jeg vet alltid hor min 7 åring er, og ringer da heller foreldrene til de han er på besøk hos om jeg må ha tak i ham. Men jeg sender derimot med ham en walkie-talkie ut når han leker av og til, og det synes han er stas
Gjest optimsten Skrevet 22. juni 2006 #8 Skrevet 22. juni 2006 Jeg synes ikke det er noe vits i. Unger var da ute og lekte med venner før i tida også, og de kom hjem sjøl om de ikke hadde mobil. Virker som folk har utrolig stort behov for å kontrollere ungene sine! ← Jeg har faktisk et behov for å vite sånn ca hvor barnet mitt er. Ikke fordi jeg er kontrollfrik, men jeg vil gjerne vite og ha sånn ca peiling på hvem hun er er sammen med og hvor de er. Og jeg føler faktisk at jeg ikke gjør noe galt ved å ha den type kontroll. Verre synes jeg det er om foreldre overhodet ikke har styring eller peiling på hvor et barn på 7 år oppholder seg til vanlig.
Gjest Gjest_optimisten_* Skrevet 22. juni 2006 #9 Skrevet 22. juni 2006 helt sykt at så små unger skal ha mobil!!!!!!!!!!! gå ut og se etter ungen. det var det en gjorde før. en klarer vel å gå over dørterskelen i dag også. ← Jada, vi gjør jo det også. men det er vel ikke meningen at mor skal følge med på lasset uansett hvor ungen er. Forøvrig så har ikke ungen fått mobiltelefon ennå, og mest sannsynlig kommer det til å drøye litt også, selvom det er fristende av og til..
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2006 #10 Skrevet 22. juni 2006 Jeg ville ventet, med mindre det er den eneste måten å holde orden på ungen. Jeg tror det er viktig at barnet lærer å være mer konsekvent på å spørre om å låne fasttelefon eller løper hjemom og sier fra - det er en måte å forholde seg til noen enkle høflighetsregler og avtaler. Hvis hun får mobil kan det fortsatt hende hun glemmer seg, og da ringer selvsagt dere henne. Hva lærer hun av det? Ikke å holde avtaler i hvert fall, men å overlate det til dere. Jeg merker i hvert fall selv at mye har skjedd med måten vi forholder oss til avtaler på etter at mobilene ble tatt i bruk... Og det gjelder oss voksne.
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2006 #11 Skrevet 22. juni 2006 ja enig at det er viktig at de lærer å holde avtaler.. ser det er flere som bruker mobiltlf for å ringe og si ifra når det er middag og sånn.. det er sløvt, barna lærer seg ikke å overholde tider i det hele tatt.. jeg skjønner deg optimist som er i tvil hva du skal gjøre, jeg har en datter som snart blir 8, begynner i 3 klasse til høsten, og hun har mast i over 1 år om å få tlf.. jeg har sagt at hun ikke får før i 3 klasse og skal iallef holde meg til det jeg har sagt... men har vært fristet å kjøpe mer enn en gang, hun er også ute og farter ett stykke fra hvor vi bor, men hun sier alltid hvor hun skal, og jeg sier og hun må gi beskjed om hun går andre plasser enn det som var avtalt.. men det har gått veldig fint da, som du sier snakker jeg med de andre mødrene via tlf og vi sender meldinger til hverandre når barna er kommet frem og når vi sender dem avgårde igjen.. walkie talkie er jo et flott alternativ, billige og de rekker ganske langt faktisk... tror nok jeg hadde prøvd å vente litt om jeg var deg - de fleste 7 åringer klarer seg jo fint uten mobil, selv om det innebærer litt springing frem og tilbake for dem.. de har godt av trimmen
Diktern Skrevet 22. juni 2006 #12 Skrevet 22. juni 2006 Jeg ville ventet, med mindre det er den eneste måten å holde orden på ungen. Jeg tror det er viktig at barnet lærer å være mer konsekvent på å spørre om å låne fasttelefon eller løper hjemom og sier fra - det er en måte å forholde seg til noen enkle høflighetsregler og avtaler. Hvis hun får mobil kan det fortsatt hende hun glemmer seg, og da ringer selvsagt dere henne. Hva lærer hun av det? Ikke å holde avtaler i hvert fall, men å overlate det til dere. Jeg merker i hvert fall selv at mye har skjedd med måten vi forholder oss til avtaler på etter at mobilene ble tatt i bruk... Og det gjelder oss voksne. ← Enig i mye av dette.
Gjest Gjest_optimisten_* Skrevet 22. juni 2006 #13 Skrevet 22. juni 2006 Fint med så mange innspill! Ja, vi kommer nok til å vente en stund før vi kjøper telefon til henne, selvom det hadde vært fristende noen ganger.... Kanskje må det innrømmes at det er mest for egen del at jeg kunne tenkt meg det, særlig om hun har vært ute en stund og jeg er litt usikker på hvor hun befinner seg. Men foreløpig så tenker jeg vi nøyer oss med "gamlemåten" og ber henne si i fra hvis hun går andre steder enn vi har avtalt på forhånd. Vi har diskutert det hjemme noen ganger, og egentlig vært skjønt enige om at det er for tidlig, men artig å høre hva andre mener om det allikevel..
Leanne Skrevet 22. juni 2006 #14 Skrevet 22. juni 2006 Mobil til en 7 åring er alt for tidlig... Når datteren din er ute å leker og blir med inn til noen så kan hun vel spørre fint om hun kan låne hus telefonen for å fortelle hvor hun er. Skal hun i kiosken eller lignende så kan hun først komme hjem og fortelle hvor hun har tenkt seg. Barn har jo godt av å være mye i bevegelse, så om de må løpe noen ekstra turer hjem for å fortelle hvor de skal henn, så er jo det bare bra
Gjest Gjest_optimisten_* Skrevet 22. juni 2006 #15 Skrevet 22. juni 2006 Mobil til en 7 åring er alt for tidlig... Når datteren din er ute å leker og blir med inn til noen så kan hun vel spørre fint om hun kan låne hus telefonen for å fortelle hvor hun er. ← Ja, det er den ordningen vi har brukt til nå, og det har fungert greit så langt. Men hun sier at det avogtil er litt ekkelt å spørre om hun ikke kjenner foreldrene så godt.. Skal hun i kiosken eller lignende så kan hun først komme hjem og fortelle hvor hun har tenkt seg. Barn har jo godt av å være mye i bevegelse, så om de må løpe noen ekstra turer hjem for å fortelle hvor de skal henn, så er jo det bare bra ← Det er det hun har fått beskjed om, og også gjør, men det er ikke alltid de andre barna gidder å vente til hun har løpt hjem siden vi bor et lite stykke unna. Derfor har jeg vært inne på tanken at det kanskje kunne gjort det enklere for henne med telefon. Men som sagt tidligere, det er kun en tanke ennå, og vil nok gå en stund før telefonen kommer. Walkie talkie har vi forsøkt, men på grunn av avstanden og endel fjell er det ikke alltid dekning. Og for en stund siden fikk jeg en mann inn på linja når jeg kalte henne opp, men ikke noe svar fra henne... da hadde hun gått tom for strøm, og jeg satt virkelig med hjertet i halsen..
Trebarnsmor Skrevet 23. juni 2006 #16 Skrevet 23. juni 2006 Syns det er for ungt jeg. Min eldste er snart 10 år. Og hun får ikke mobil enda.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #17 Skrevet 23. juni 2006 Skjønner hva du mener trådstarter. Vi lot våre gamle telefoner bli brukt av ungene fra den alderen, nettopp fordi det er litt avstand til venner og at de gjør avtaler på skolen som vi ikke kan vite om. Det kan anbefales. Min erfaring er at telefonen bare blir brukt til å ringe med, og gjerne at vi ringte til de. Ungene leker uansett og bryr seg ikke så mye med selve telefonen. Spesielt når nyhetens interesse er gått over - og det gjør den jo raskt med de som er så små. De fikk ikke bruke telefonen ellers, bare for å gi eller motta beskjeder. Den lå i et eget rom i sekken hele tiden. Klarer forøvrig ikke å se forskjellen mellom å ringe med egen mobil og bruke en vanlig fasttelefon, det har vel ingen betydning. De kan vel like godt ringe med egen som med andres telefon ?
Azi Skrevet 23. juni 2006 #18 Skrevet 23. juni 2006 (endret) Jenta mi har hatt mobil i over 1 år nå. Ikke at hun springer rundt med den når hun er rundt om kring, men hvis vi skal reise vekk så pleier hun å ta det med. Bedre å ringe til henne hvis vi mister henne, enn å springe rundt og lete etter henne over hele byen eller tivoli eller hvor det måtte være! Glemte å si at jenta mi er 6 år nå! Endret 23. juni 2006 av Azi
Gjest lilletroll Skrevet 23. juni 2006 #19 Skrevet 23. juni 2006 Hva synes dere om mobiltelefon til snart 7 åring? ← HELT unødvendig!!
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #20 Skrevet 23. juni 2006 Jenta mi har hatt mobil i over 1 år nå. Ikke at hun springer rundt med den når hun er rundt om kring, men hvis vi skal reise vekk så pleier hun å ta det med. Bedre å ringe til henne hvis vi mister henne, enn å springe rundt og lete etter henne over hele byen eller tivoli eller hvor det måtte være! Glemte å si at jenta mi er 6 år nå! ← DETTE er galskap! Mobiltelefon til en 5-åring! Før brukte folk tv som barnevakt, nå har mobiltelefonen tatt over....... Mine får mobiltelefon når de kan betale kontantkort evt abonnement selv. Basta! Har klart å holde styr på dem hittil selv om vi bor litt unna lekekamerater, bare litt mer jobb for oss selv og ungene, men ikke noe vi stresser over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå