Gå til innhold

fasademennesker


Gjest ihaaaaa

Anbefalte innlegg

Gjest ihaaaaa

har dere møtt fasademennesker?

jeg har ofte lurt på hva de gjør når fasaden raser.

hvorfor har noen mennesker behov for å opprettholde en fasade som ikke er egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor? De har vel enten dårlig selvtillit eller noe å skjule?

De kan kanskje ikke stå for ting de sier og gjør.

Når fasaden raser? De blir vel nervevrak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Sitter mange i sine dyre boliger på Oslo vestkant som har solgt alt unntatt gardinene.

De vil jo ikke tape ansikt, og isolerer seg fylt av skam pga. at de ikke lenger takler ting.

I stedet kunne de solgt boligen og flyttet til østkanten, men det er ikke snakk om.

Fasade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har dere møtt fasademennesker?

jeg har ofte lurt på hva de gjør når fasaden raser.

hvorfor har noen mennesker behov for å opprettholde en fasade som ikke er egentlig?

finner seg selv?

ellers blir det vel som gjest sier at de finner en ny fasade og spiser piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje der er andre grunner til at de ikke lar noen "komme inn" enn at de holder på en fasade også.. Jeg kjenner en eldre dame som i alle år har fornektet ting, holder hodet høyt og ignorerer hendelser som ville slått bena under de fleste - hun "har ord på seg" for å være et fasademenneske - men etter å ha snakket med henne i en situasjon hun ikke var forberedt på sa hun helt uten noen blygsel at hun valgte å opptre slik fordi hun var oppdratt og oppvokst i en generasjon da man ikke "vasket tøy offentlig" som hun sa. Hun har oppdratt barna alene etter en bitter skilsmisse tidlig på 70 tallet hvor det var "big news - big issues" og det grunnet en ektemann som seilet utenriks men som drakk, slo og "brukte seg" som hun sa - alikevel fortalte hun aldri dette til noen - det var ett av barna som "sprakk boblen" etter noen år som tenåring da det kom fram at faren hadde ikke bare vært en fyllik som slo men også en som forgrep seg på døtrene og deres venninder.. Den gang ble slikt hysjet bort som et ikke eksisterende problem, derav er både damen og hennes barn i dag det man oppfatter som fasademennesker - der fasaden utad betyr alt mens det man faktisk føler er mindre viktig. Denne damen har i ettertid innsett at mye kunne vært annerledes for hennes barn og barnebarn om hun hadde vært tøff nok til å la fasaden være fasade og la menneskene se henne for alt det som var - men styrken i å opptre bak fasaden hold henne og barna oppe og gav styrke til å fortsette... Selv i dag er denne damen en som skyver unna alvorlige hendelser som hennes sønns kreftsykdom - hun sier selv at ved å ignorere og nekte å ta innover seg sykdommen kan hun gi han styrke til å leve lengre, hun opprettholder fasaden også utad ved å hevde at sønnen er så godt som frisk selv om leger ikke kan gjøre mer enn å gi han cellegift så lenge kroppen toler ta imot - når den slutter vil han dø - alikevel kjemper denne kvinnen for fasaden fordi det betyr så mye og fordi det er hennes våpen mot å kjenne og akseptere noe som vil smerte, det gir henne en styrke til å fortsette..

Ergo har jeg etter denne betorelsen som uventet traff meg i maven etter at jeg mistenkte henne for å være en bitter gammel røy fått meg til å innse at fasademennesker ikke nødvendigvis er redde, feige osv - kanskje de bare har vært igjennom så mye at de ikke orker mer og av den grunn nekter akseptere det andre ser så tydelig?

Ikke vet jeg -

dog tror jeg nok at de fleste er fasademennesker på grunn av den ytre status mange tilsynelatende har i sine nærmiljøer... Det blir for mye å innrømme overfor verden at man ikke lengre kan leve opp til forventningene - derfor er det lettere å forsøke holde masken...

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Miloine
Sitter mange i sine dyre boliger på Oslo vestkant som har solgt alt unntatt gardinene.

De vil jo ikke tape ansikt, og isolerer seg fylt av skam pga. at de ikke lenger takler ting.

I stedet kunne de solgt boligen og flyttet til østkanten, men det er ikke snakk om.

Fasade.

Det som er det værste er at du faktisk har rett :tristbla: TRAGISK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fasadeklatrer

Jeg er nok enig i Carrots vurdering, min svigermor er en dame holder på fasaden for alt det er verdt. Men hun har også vært gjennom vanskelige tider og vokste opp i en familie hvor man ikke snakket offentlig om sine vanskeligheter. Og ved å ignorere, late som at ting ikke har skjedd så har det heller ikke skjedd.

Men jeg har nok også opplevd folk som har vist en fasade som går på at de har god råd uten at det er reellt. Og de faller hardt når fasaden sprekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg er nok enig i Carrots vurdering, min svigermor er en dame holder på fasaden for alt det er verdt. Men hun har også vært gjennom vanskelige tider og vokste opp i en familie hvor man ikke snakket offentlig om sine vanskeligheter. Og ved å ignorere, late som at ting ikke har skjedd så har det heller ikke skjedd.

Er nok mange sånne, men jeg skulle ønske man kunne kjeppjage dem ut av skapet for alt det var verdt.

Det er ikke mye som er mer ødeleggende for barn enn å vokse opp i sånne hjem. Det andre synes og mener blir viktigere enn de behov barnet har for forståelse, omsorg og støtte.

Jeg vet - for jeg er et av disse barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 18 år senere...
Gjest ihaaaaa skrev (På 22.6.2006 den 1.57):

har dere møtt fasademennesker?

jeg har ofte lurt på hva de gjør når fasaden raser.

hvorfor har noen mennesker behov for å opprettholde en fasade som ikke er egentlig?

Ja, og alle ser dette hos andre fasadeholdere., fasadeholderene ser viktigheten av å bli sett med resten av "fasadefolkene". "mener" det samme som de andre som "mener" det samme. Prøv å stille noen av disse  et oppfølgingsspørsmål, der liker de ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har en fasade, og fasader beskytter oss. Det er ingenting feil med det, for hvem er pålagt å vise livet sitt for offentligheten egentlig?  Det er en rar ting å forvente av noen. La oss si at fasaden er et flott stort hus med flotte biler på utsiden, og folka som bor der er hyggelige uten å være sånn ekstremt runde og lojale. Skal de sette et skilt på utsiden hvor det står : Hei, vi har god økonomi og har som dere ser både fine biler og fine klær når dere møter oss. Vi har gode jobber også, men husk at vi også har vårt, og selv om vi ikke er så joviale som Kåre på hjørnet, så er det fordi vi er mer introverte. Takk for forståelsen.

Skulle de satt opp det skiltet sånn at andre ikke skal være forutinntatte og dømme dem for...hva egentlig?

Anonymkode: c3c5a...3db

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det må være slitsomt for dem det gjelder å føle at dem må holde en fasade....

Er veldig glad og takknemlig for at jeg slipper det. Grunnen til at noen har behov for å opprettholde en fasade kan ha mange ulike årsaker.

1. Det kan hende dem ikke blir akseptert for dem de er. At de ikke klarer å være seg sjøl rett og slett pga ytre omstendigheter. 

2. Noen ønsker å fremstå som bedre enn det de er.

Det er jo på en måte normer, sosiale koder og press i samfunnet som kan føre til at mennesker velger å gå med en maske, eller opprettholde en fasade. Det må være vanskelig å være dem tenker jeg da. Dem går jo med høye skuldre på en måte. Det kan ikke være enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste kan holde en fasade når det røyner på, man vil ikke at alle skal vite alt? Det er ikke forbeholdt de rike, men også datteren som holder fasaden oppe ovenfor sin mor for å unngå konflikt for å komme med ett eksempel. Alle gjør det i større eller mindre skala, fasade blir med andre ord en maske du tar på deg. 

Anonymkode: 33b8e...d23

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at de fleste av oss liker å ha en fasade. I alle fall jeg. Har ikke egentlig noe med fasade å gjøre heller, men det oppfattes slik. Jeg er bare privat av meg og liker ikke å dele det som er tøft med særlig mange. Utenfra ser det sikkert fint ut med gode jobber, fint hus og halvdyre biler, men vi har vårt vi også.

Jeg er vokst opp i fosterhjem hvor jeg ble mishandlet, og hadde rusavhengige foreldre. Da mannen min traff faren min første gangen fortalte faren min om en gang på rusakutten hvor han hadde drukket sin egen urin. Jeg deler med dem jeg vil dele med, men det er bare ikke så mange jeg ønsker å fortelle om mine sorger og tøffe dager. 

Anonymkode: 4b2bc...9b2

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har vel en fasade mer eller mindre. Det handler mye om sosial tilpasning. Man vil ikke blottlegge seg og la andre se alle sine svake sider. Når det kommer folk på besøk hos oss, støvsuger vi gulvene, rydder litt, og tenner noen stearinlys. 
Fordi jeg vil at det skal se ok ut når folk kommer. 
 

Anonymkode: 563fc...ea3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er syk, og ønsker ikke å “bli tatt på sengen i min egen elendighet”. Dette er beskyttelse; har hverken hus eller bil som fasade.

Anonymkode: bcc06...909

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har også vært syk. Jeg tapetserer ikke some om dette, men det er ingen hemmelighet heller. Mange rundt oss vet dette. Jeg opplever at mange åpner seg til oss om problemene sine, fordi de vet at vi har hatt det tøft. Å leve uten denne fasaden er befriende - og gjør at man lettere komme i kontakt med andre. Jeg har vokst opp i et fasadehjem hvor alt raknet. Det var også det værste jeg visste om fra jeg var liten; stresset og maset som fulgte med at mine foreldre ønsket å opprettholde fasaden. 

Anonymkode: 279bf...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ihaaaaa skrev (På 22.6.2006 den 1.57):

har dere møtt fasademennesker?

jeg har ofte lurt på hva de gjør når fasaden raser.

hvorfor har noen mennesker behov for å opprettholde en fasade som ikke er egentlig?

Haha, denne tråden fra 2006 er dratt fram, og det morsomme folkens.. 

Er at dette er postet FØR FACEBOOK, INSTAGRAM (og alle andre sosiale medier) som er de største utstillingsmontrene for fasademennesker ever!! 

Og de holder på fortsatt! 

Superinteressant! 

Anonymkode: ec295...785

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Haha, denne tråden fra 2006 er dratt fram, og det morsomme folkens.. 

Er at dette er postet FØR FACEBOOK, INSTAGRAM (og alle andre sosiale medier) som er de største utstillingsmontrene for fasademennesker ever!! 

Og de holder på fortsatt! 

Superinteressant! 

Anonymkode: ec295...785

Dette har eksistert i all tid, kjenner jeg blir oppgitt over hvor lite enkelte reflekterer over ting eller hvor lite kunnskap det finnes generelt om menneskets historie.

Anonymkode: 33b8e...d23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...