Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er lesbisk, og hvis jeg og partneren min noen gang bestemmer oss for å få barn vil vi jo måtte bruke donor. (Vet det forskes i Danmark på å befrukte ett egg med ett annet, men det er vel bare i startfasen enda, og vil ikke være et eventuelt alternativ for å bli gravid på mange, mange år. Vil jeg anta).

Jeg lurer på om noen her er lesbisk, og har valgt å få barn med partner. Hvordan har dere gjort det? Eller er det noen som kjenner til noen som har gått igjennom dette? Jeg vil gjerne vite mer, for jeg er ikke veldig opplyst.

Det vi ser som alternativer er å eventuelt reise til utlandet (for eksempel Danmark), og bruke en ukjent sæddonor.

Har også tenkt litt på at den som skal gå gravid blir "surrogatmor" for den andre, slik at det blir mest mulig begges barn.

Er det noen som vet om dette er gjennomførbart, om det blir gjort og hva det koster, etc, etc?

Tusen takk for svar. :)

Jeg vet ikke om det finnes tråder som dette fra før, jeg har prøvd å søke litt, men fant egentlig ikke noe.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Hm, jeg kjenner ikke alle detaljene rundt dette, men jeg kjenner lesbiske par som har vært i Danmark, og som har fått barn via en homofil kompis.

De har vel gjort det som var riktig for de vil jeg tro.

Selv ville jeg kanskje gått for løsningen med en kompis, for da får barnet en far å relatere seg til. (I dette tilfellet har han sønnen en gang i uken og annenhver helg, muligens blir det mer 50/50 senere).

Har du vært inne på siden til den danske, mest kjente (vet ikke om det er en eller flere) klinikken? Jeg var inne på den for en tid tilbake...

Pass på en ting bare; at alt det juridiske i forhold til barnet funker for dere begge. I tilfellet med ukjent donor og inseminasjon i Danmark skar forholdet seg, og hun som ikke gikk gravid nektes nå all kontakt med barnet (fordi h*n var under 12 år da de skilte lag, og hun ikke da hadde rukket adopsjon).

Skrevet

Slik jeg ser det vil vårt barn (mitt og partners) aldri ha en far, det vil ha to mødre, og slik er det bare. (Jeg vet mange synes det ikke er riktig, men det er ikke det jeg vil diskutere her). Derfor er noe annet enn ukjent donor helt uaktuelt.

Jeg har ikke sett på den danske klinikken nei, jeg skal se om jeg finner den.

Selv om jeg fullt og fast kan si at jeg ville aldri "frarøve" min nåværende kjæreste kontakt med sitt barn selv om det eventuelt var mine gener, og jeg som bar det frem så hadde vi allikevel sørget for å ha alt juridisk i orden ja. På forhånd.

Det er veldig viktig.

Tusen takk for svar Frysepulver.

Gjest gjest1
Skrevet
Slik jeg ser det vil vårt barn (mitt og partners) aldri ha en far, det vil ha to mødre, og slik er det bare. (Jeg vet mange synes det ikke er riktig, men det er ikke det jeg vil diskutere her). Derfor er noe annet enn ukjent donor helt uaktuelt.

Jeg har ikke sett på den danske klinikken nei, jeg skal se om jeg finner den.

Selv om jeg fullt og fast kan si at jeg ville aldri "frarøve" min nåværende kjæreste kontakt med sitt barn selv om det eventuelt var mine gener, og jeg som bar det frem så hadde vi allikevel sørget for å ha alt juridisk i orden ja. På forhånd.

Det er veldig viktig.

Tusen takk for svar Frysepulver.

Selvsagt, det bestemmer man selv :)

http://www.storkklinik.dk/

Lurer på om det er denne siden jeg mener :)

Gjest Turboguri
Skrevet

Det finnes veldig mange klinikker i Danmark..

Sjekk litt priser, kan være stor forskjell..

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes dere virker egoistiske...klart barnet kommer til aa ha en far, ett eller annet sted! Skjoenner jo at det er umulig for barnet aa bli kjent med ham naar han er anonym, men hvis dere bruker en kjent saeddonor saa synes jeg dere burde la han vaere en del av barnets liv. To moedre er ikke det samme som en far og en mor....men det er vel en annen diskusjon altogether...

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes dere virker egoistiske...klart barnet kommer til aa ha en far, ett eller annet sted! Skjoenner jo at det er umulig for barnet aa bli kjent med ham naar han er anonym, men hvis dere bruker en kjent saeddonor saa synes jeg dere burde la han vaere en del av barnets liv. To moedre er ikke det samme som en far og en mor....men det er vel en annen diskusjon altogether...

Skjønner ikke at lesbiske/ homofile er mer egoistiske enn hetrofile som også bruker sæddonor :overrasket:

Gjest Gjest
Skrevet

Et alternativ er utføre selve befruktningen på den danske klinikken, men bruke sæd bestilt fra USA. Det blir dyrere, men har den fordelen(?) at donoren ikke er ukjent. Når barnet fyller 18 kan det få utlevert navnet på "far" og selv ta kontakt hvs det ønsker det.

Skrevet

Vi bor ved siden av et lesbisk par som har "2 barn sammen".

Vet at de har vært i Danmark og brukt sæd donor. De har brukt samme donor til begge barna tror jeg. De har to gutter og jeg mener de sa de hadde født en hver (vi har ikke bodd her så lenge at jeg har villet grave altfor mye...derfor vet jeg bare det de har fortalt.)

Jeg pleide å være litt av samme oppfatning som gjest over her. Syns det var eoistisk og tenkte "stakkars barn som får 2 mødre og ingen far".

Men nå har jeg sett med egne øyne hvor fint de 4 har det sammen og hvor godt de fungerer som en familie og jeg tviler ikke et sekund på at barna har det flott sammen m mammaene sine - både nå og når de blir eldre :)

Gjest Gjest
Skrevet

Først og fremst, takk til *Emma* som faktisk klarer å svare meg på det jeg spør om istedenfor å bli usaklig.

Jeg må vel si det igjen da (selv om det ikke er det som verken er poenget eller diskuteres her) at slik jeg (og min partner ser det) vil vårt barn aldri få en far, og da ville det vært helt unaturlig å bruke annet enn en ukjent donor. Barnet kommer til å vokse opp med to kvinner, og får to foreldre - men da som sagt mødre. Selv om vi trenger hjelp til å bli befruktet, og gjør dette ved hjelp av en sæddonor gjør jo ikke dette donoren far til vårt barn (vil jeg si).

Gjest, vi ønsker ikke at (det eventuelle barnet) skal ha noe kontakt med donor, for det vil aldri være far i noen forstand, det eneste donoren har gjort er å hjelpe h*ns foreldre til å få barnet.

Hadde jeg ønsket å bruke donor, og var alene feks ville situasjonen vært en annen, da hadde jo barnet "manglet" en forelder, og da hadde det kanskje vært aktuelt med en kjent donor.

Noen mener, og vil alltid mene at eneste setting man skal oppdra barn i er i den trause og trygge "kjernefamilien". Jeg respekterer og aksepterer at det alltid vil være mennesker som ikke synes jeg burde få barn (pga min legning), men nå er det ikke det jeg vil diskutere her, så gjester - vennligst være saklige, og hold dere til det jeg spør om. Takk. :)

Skrevet

Jeg trodde jeg hadde logget meg inn da jeg skrev det forrige innlegget.

Skrevet

Takk for link til klinikken forresten. Veldig oversiktelig og fin side, fant ut masse der. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Danmark har den fordelen at donoren er anonym, jeg er helt enig med deg, donor er donor, ikke far. Sånn tenker de fleste par som får sæddonasjon, enten de er hetrofile eller lebiske.

Det er mange klinikker i Danmark, veldig mange. De mest kjente er:

Maigaard i Århus

Ciconia i Århus

Nordica i København

Triangelen i Hellerup

Jeg vet ikke med 100% sikkerhet at de inseminerer lesbiske par, men jeg tror det. Det går jo ann å skrive en mail til dem å spørre.

Det koster ca 2000 danske kroner å bli inseminert med donor (AID).

Lykke til!

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg lurer på om noen her er lesbisk, og har valgt å få barn med partner. Hvordan har dere gjort det? Eller er det noen som kjenner til noen som har gått igjennom dette? Jeg vil gjerne vite mer, for jeg er ikke veldig opplyst.

Du bør gå inn på denne nettsiden www.snartgravid.com/plassen

På dette forumet vet jeg om minst et par som er i din situasjon. De er lesbiske og ønsker barn.

Skrevet
Du bør gå inn på denne nettsiden www.snartgravid.com/plassen

På dette forumet vet jeg om minst et par som er  i din situasjon. De er lesbiske og ønsker barn.

Takk for tipset. :)

Det skal jeg gjøre.

Skrevet
Danmark har den fordelen at donoren er anonym, jeg er helt enig med deg, donor er donor, ikke far. Sånn tenker de fleste par som får sæddonasjon, enten de er hetrofile eller lebiske.

Det er mange klinikker i Danmark, veldig mange. De mest kjente er:

Maigaard i Århus

Ciconia i Århus

Nordica i København

Triangelen i Hellerup

Jeg vet ikke med 100% sikkerhet at de inseminerer lesbiske par, men jeg tror det. Det går jo ann å skrive en mail til dem å spørre.

Det koster ca 2000 danske kroner å bli inseminert med donor (AID).

Lykke til!

Det skal jeg gjøre. :)

Takk for hjelpen.

Gjest Gjest
Skrevet
Gjest, vi ønsker ikke at (det eventuelle barnet) skal ha noe kontakt med donor, for det vil aldri være far i noen forstand, det eneste donoren har gjort er å hjelpe h*ns foreldre til å få barnet.

Hadde jeg ønsket å bruke donor, og var alene feks ville situasjonen vært en annen, da hadde jo barnet "manglet" en forelder, og da hadde det kanskje vært aktuelt med en kjent donor.

Noen mener, og vil alltid mene at eneste setting man skal oppdra barn i er i den trause og trygge "kjernefamilien". Jeg respekterer og aksepterer at det alltid vil være mennesker som ikke synes jeg burde få barn (pga min legning), men nå er det ikke det jeg vil diskutere her, så gjester - vennligst være saklige, og hold dere til det jeg spør om. Takk. :)

Jeg er gjesten over her som skrev det med amerikansk donor.

Jeg synes faktisk du er litt urettferdig her, som prøver å tillegge meg meninger jeg ikke har. Jeg mener ikke, og har ALDRI sagt alt dette om kjernefamilien, og jeg synes i høyeste grad at jeg svarte deg saklig. Du spør etter alternativer og ulike måter å ordne dette på her, og jeg skisserte et slikt alternativ (som du forøvrig også vil bli presentert for ved en eventuell kontakt med de danske klinikkene).

Forøvrig er ikke det at donorens navn oppbevares i et arkiv (slik at barnet selv kan søke om å få det utlevert som voksen) det samme som at denne donoren skal fungere som en far for barnet.

Og enten du liker det eller ikke, er det mange adopterte eller barn av andre typer tilsvarende ordninger som har sterke ønsker om å få vite mer om sine biologiske foreldre når de blir eldre/voksne.

Hilsen meg, som er lesbisk selv og planlegger barn med min kjære.

Skrevet (endret)

Det kipeste er at den av dere som ikke skal føde barnet heller ikke får lov til å adoptere barnet. Dermed har hun ingen rettigheter mhp permisjon, samvær ved evt brudd osv.

Håper dette blir endret snart, det er veldig urettferdig.

Endret av Caramba
Gjest helene1
Skrevet

Jeg kjenner to par som begge har vært i Danmark og blitt inseminert med ukjent donor. Begge "tilfellene" lever som gode "kjernefamiler" med to mødre og det ser ut til å fungere strålende.

Ellers er det vel bare Stork klinikk som inseminerer lesbiske i DK. Maigaard og Ciconia og alle disse andre har krav om at man skal fremlegge vigselsattest, og jeg mener bestemt å huske at det skal være en vigsel mellom mann og kvinne. Iallefall 95% sikker ;)

På www.barnimagen.com er det også et eget underforum for dem som bruker donor, og der tror jeg det er flere i samme situasjon som dere.

Skrevet

Jeg har ikke så mye råd å komme med, men jeg kjenner også et lesbisk par som ønsker seg barn. De vil heller ikke ha en kjendt donor til sitt barn, for som de sier har barnet to foreldre som ønsker å være foreldre til nettop det barnet. Å bli elsket for den man er, er det viktigste for barnet. De har allerede tenkt på hva de vil si dersom spørsmålet om hvem faren er skulle dukke opp på et tidspunkt. Da vil de nemlig si noe om at de ønsket seg et barn sammen som foreldre. Og at barnet er veldig ønsket fra begges side, og at barnet ikke har en far, men at en mann har hjulpet dem med å få oppfylt deres størse ønske, nemlig å bli foreldre til nettop h*n.

Ikke bry dere om hva alle sier og mener om saken, det er dere som bestemmer, og det som føles riktig for dere, er riktig. Alle typiske "kjernefamilier" er ikke like harmoniske og full av kjærlighet. Mange kan bli mor/far, men man skal være til stede og kjenne og elske barnet for å kunne kalle seg foreldre.

Jeg ville i grunnen bare ønske dere lykke til i prosessen, og håper at dere får det til på den måten som er riktig for dere.

Masse lykke til :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...