Gjest Lille Solstråle Skrevet 21. juni 2006 #1 Skrevet 21. juni 2006 Jeg blir litt frustrert over alle som ikke takler forskjellen på de og dem... Det er ille nok muntlig, men sosiolektiske trekk kan man liksom ikke kritisere. Men i det siste har jeg sett flere innlegg på kg med "dem" som subjekt; Dem kommer, dem sier det.... Ææææ. Unnskyld, jeg kan ikke noe for at jeg blir provosert. Men kan ikke folk forsøke å bruke et tilnærmet korrekt skriftspråk...? "De" som objekt er også svært ille, men av en eller annen grunn blir jeg ikke like opp-under-taket-provosert over det. Jeg danner meg liksom et stereotypt, fordomsfullt bilde av "dem"-brukerne som dumme, og det er jo egentlig veldig dumt av meg. Er det flere som har det på samme måten, eller bør jeg egentlig bite i det sure eplet og innse at jeg bør dempe min språkgeek-het?
Gjest 1111 Skrevet 21. juni 2006 #2 Skrevet 21. juni 2006 Du skulle ikke begynne med deg selv da, og rette litt på tegnsettingen din?
wind-up bird Skrevet 21. juni 2006 #3 Skrevet 21. juni 2006 Jeg er litt enig i at man bør skrive korrekt. Med det mener jeg at jeg foretrekker å lese enten bokmål eller nynorsk, jeg liker ikke å lese dialekt. Men så vidt jeg har fått med meg, er dialekt tillatt her på forumet, så da må vi nok bare godta at mange skriver "dem sa at" og det som "verre er" Jeg syns ikke at de som skriver dialekt virker dum, jeg blir heller ikke provosert, men skriftspråk er skriftspråk, og talespråk er talespråk. Skulle ønske at alle var enig med meg!
Lillesøster Skrevet 21. juni 2006 #4 Skrevet 21. juni 2006 Jeg danner meg liksom et stereotypt, fordomsfullt bilde av "dem"-brukerne som dumme, og det er jo egentlig veldig dumt av meg. Er det flere som har det på samme måten, eller bør jeg egentlig bite i det sure eplet og innse at jeg bør dempe min språkgeek-het? ← Jeg tror jeg ville brukt min energi på noe mer viktig her i livet. Men hver sin prioritering.
wind-up bird Skrevet 21. juni 2006 #5 Skrevet 21. juni 2006 Du skulle ikke begynne med deg selv da, og rette litt på tegnsettingen din? ← Det er i grunnen et poeng =) Jeg skriver nok ikke alltid helt rett, men jeg syns at det er greiere om folk skriver bokmål/nynorsk med småfeil, enn dialekt.
Gjest Emera Skrevet 21. juni 2006 #6 Skrevet 21. juni 2006 Vel. Jeg synes i alle fall at det er bedre å starte en generell tråd om rettskriving (som denne), enn å korrigere brukere direkte i innleggene deres, slik jeg har sett mange ganger.
Cognizance Skrevet 21. juni 2006 #7 Skrevet 21. juni 2006 Jeg danner meg liksom et stereotypt, fordomsfullt bilde av "dem"-brukerne som dumme, og det er jo egentlig veldig dumt av meg. ← Hvem er det egentlig som har et problem her? Er det dem eller du? For jeg forstår utmerket godt hva dem mener og det tyder jo på at språket innfrir som kommunikasjonsredskap. Du derimot, lider. Men det er vel strengt tatt ditt problem.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2006 #8 Skrevet 21. juni 2006 Slutt å klage på andres skriving!! Her bør det være plass til alle, også de med skrivevansker. Pokker til småtteri å henge seg opp i.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2006 #9 Skrevet 21. juni 2006 Jeg blir litt frustrert over alle som ikke takler forskjellen på de og dem... Det er ille nok muntlig, men sosiolektiske trekk kan man liksom ikke kritisere. Men i det siste har jeg sett flere innlegg på kg med "dem" som subjekt; Dem kommer, dem sier det.... Ææææ. Unnskyld, jeg kan ikke noe for at jeg blir provosert. Men kan ikke folk forsøke å bruke et tilnærmet korrekt skriftspråk...? "De" som objekt er også svært ille, men av en eller annen grunn blir jeg ikke like opp-under-taket-provosert over det. Jeg danner meg liksom et stereotypt, fordomsfullt bilde av "dem"-brukerne som dumme, og det er jo egentlig veldig dumt av meg. Er det flere som har det på samme måten, eller bør jeg egentlig bite i det sure eplet og innse at jeg bør dempe min språkgeek-het? ← Bytt nick - du fremstår overhodet ikke som noen solstråle.
Gjest Frk Åberg Skrevet 22. juni 2006 #10 Skrevet 22. juni 2006 Skjønner forsåvidt hva du mener. Men jeg syns nå det er verre med de som sier de istedenfor dem. Når man sier "dem gjorde det", så oppfatter jeg det mer som en dialekt-greie, og da irriterer jeg meg ikke. Det jeg irriterer meg over er folk som prøver å snakke det selv oppfatter som penere. F.eks. "her har du de". Men nå hører jeg at så mange sier det, at man sikkert blir påvirket av andre, og ikke sier det for å snakke "penere". Derimot mistenker jeg alle de som sier "jeg likte hun ikke" for å være mer bevisste.
Gjest getty Skrevet 22. juni 2006 #11 Skrevet 22. juni 2006 Etter mange år i det store utlandet, så merker jeg at norskskrivingen min hangler...så jeg skal ikke kaste den første steinen. Men kanskje den 12.? Jeg blir rent dårlig av å se folk skrive "hvordan parfyme liker du" og "hvem kjole er søtest". Aaaah. Eller like ille; "Henne sa at..". De/dem er bare barnemat i forhold.
Cognizance Skrevet 22. juni 2006 #12 Skrevet 22. juni 2006 Til siste gjest: Pfft du henger bare ikke med i språkutveklinga!
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #13 Skrevet 23. juni 2006 Det gjer meg ikkje noko at folk skriv dialekt dersom eg snakka med dei før og veit kva slags dialekt dei snakker og korleis dei høyrest ut. Då høyrer eg jo stemma deira inni hovudet mitt (er eg gal, som høyrer stemmer??), og det går lett å lese, med riktig trykk og tonefall. Men dersom eg ikkje anar korleis denne personen høyrest ut, synest eg det er vanskeleg å lese dialekt, då må eg gjette meg til kva dialekt det er og korleis orda skal lesast/uttalast.
Cherie Skrevet 23. juni 2006 #14 Skrevet 23. juni 2006 (endret) Dialekt har ingen ting i skriftlig form å gjøre. Trøndersk, som er min dialekt, er jo helt håpløst å lese selv for meg som snakker det. Jeg får spader av folk som har "dem" feilen. Orddeling er likevel det verste. Hvem bil og annen feil bruk av spørreordene er også enn utting. At folk leifer i vei med komma, og/å, da/når og ellers feil tegnsetting som punktum, parentes, semikolon, kolon og utropstegn gjør meg ikke så mye. Jeg synder nok også en del selv der. Kritikken gjelder selvflgelig de som har kapasitet til å skrive riktig, men ikke prøver veldig hardt. Man skjærer nå en gang ikke dysletikere og norsklærer under samme kam. Endret 23. juni 2006 av Cherie
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå