Gå til innhold

Bli gravid mens man fortsatt ammer (litt)

Anbefalte innlegg

Gjest Amme-mamma
Skrevet

Hei, jeg er så heldig å ha et barn, som nå er litt over ett år. Har veldig, veldig lyst på flere, helst med en gang (er veldig utålmodig selv, mens mannen har trengt litt tid). Nå er jeg uten prevensjon, men lurer på om hormonene blir påvirket av at jeg ammer (bare om kvelden og tidlig om morgenen, barnet spiser massevis av annen mat, så morsmelk er nok mest kos og litt antistoffer). Tror dere amminga forstyrrer eggløsningen?

Så at Siam er blitt gravid, gratulerer masse! Ammer du ennå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke så mye som ammingen, som eggløsningen som har noe å si. Har du fått igjen menstruasjonen, kan du bli gravid. Men det tar ofte lenger tid om du ammer, det varierer dog. Amming er ikke noe prevensjonsmiddel i seg selv - selv om mange har erfaring med at det fungerer som det... men altså; har du fått igjen mensen og eggløsningen r i gang igjen, det er det avgjørende.

Skrevet

Amming, eller rettere sagt hormoner forbundet med amming, kan visst gjøre det vanskelig å bli gravid, selv om eggløsning og mens har kommet igang. Men det er mange som har blitt gravide selv om de har ammet, så det er nok veldig individuelt.

Gjest Amme-mamma
Skrevet

Takk for svar, begge to.

Jeg er egentlig ikke interessert i amming som prevensjon - snarere tvert imot, kan man vel nesten si... Jeg mener å ha hørt noe om at ammehormoner (prolaktin, kanskje?) både kan hemme eggløsning og gjøre det vanskeligere å bli gravid (til tross for eggløsning), men jeg er usikker på hvor den infoen kom fra, og om det bare er myter. Hvis noen vet noe, er jeg takknemlig. Hvis påvirkningen er betydelig, kan jeg jo vurdere å trappe ned enda litt på amminga.

Fikk mensen etter seks uker uten prevensjon, og er nå ontrent to uker ut i den neste syklusen. Men den kan vel sikkert bli hur lang som helst...

Skrevet
Jeg er egentlig ikke interessert i amming som prevensjon - snarere tvert imot, kan man vel nesten si... Jeg mener å ha hørt noe om at ammehormoner (prolaktin, kanskje?) både kan hemme eggløsning og gjøre det vanskeligere å bli gravid (til tross for eggløsning), men jeg er usikker på hvor den infoen kom fra, og om det bare er myter. Hvis noen vet noe, er jeg takknemlig. Hvis påvirkningen er betydelig, kan jeg jo vurdere å trappe ned enda litt på amminga.

Fikk mensen etter seks uker uten prevensjon, og er nå ontrent to uker ut i den neste syklusen. Men den kan vel sikkert bli hur lang som helst...

Ja, det kan gjøre det svært vanskelig å bli gravid. Ei venninne hadde råmelk i brystene uten å ha vært gravid, hun slet en del år med å få klaff. Det endte med at hun fikk noe for å få ned prolaktin-nivået, og de ble gravide etter 3-4 måneder.

Jeg ammer nesten som deg, her er det kun om morgenen. Hun vil ikke ha mer. :tristbla::ler: Det kan påvirke muligheten min for å bli gravid, men vi prøver likevel... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...