Gjest "Hilde"gjest Skrevet 21. juni 2006 #1 Skrevet 21. juni 2006 Jeg skal i bryllup om noen uker og hadde tenkt å bruke en rød lang chiffongkjole, MEN så sier en kollega at det kan jeg ikke - man skal ikke ha på seg rødt, hvit eller sort i bryllup. Noen som kan svare på hvorfor?? Hvit skjønner jeg - men rødt og sort? I innvitasjonene står det mørk dress? Hva betyr den kleskoden eksakt?
Maja23 Skrevet 21. juni 2006 #2 Skrevet 21. juni 2006 Jeg vet ikke eksakt hva som menes med kleskoden på invitasjonen,men jeg vet at noen setter spesielle kleskoder for at man ikke skal ta oppmerksomheten fra bruden eller at antrekket skal psaae bedre inn med tanke på fargene i dekorasjonene/pynten. Det kan jo hende at det er der det som kolegaen din sier kommer inn. rødt kan jo stjele mye oppmerksomhet, hvitt er jo samme farven som bruden og sort brukes mye i sørge sammenheng. syns du skulle forhøre deg litt nermere om hva som menes i invitasjonen jeg,så er du på den sikre siden:)
Gjest gjest1 Skrevet 21. juni 2006 #3 Skrevet 21. juni 2006 Jeg vet ikke eksakt hva som menes med kleskoden på invitasjonen,men jeg vet at noen setter spesielle kleskoder for at man ikke skal ta oppmerksomheten fra bruden eller at antrekket skal psaae bedre inn med tanke på fargene i dekorasjonene/pynten. Det kan jo hende at det er der det som kolegaen din sier kommer inn. rødt kan jo stjele mye oppmerksomhet, hvitt er jo samme farven som bruden og sort brukes mye i sørge sammenheng. syns du skulle forhøre deg litt nermere om hva som menes i invitasjonen jeg,så er du på den sikre siden:) ← Er samme begrunnelser jeg har hørt
Scorpina Skrevet 22. juni 2006 #4 Skrevet 22. juni 2006 Jeg var i bryllup for noen år tilbake der forloveren hadde på seg en vakker kjole. Rød (med noe lilla og gult i seg) og flott, men _jeg_ syntes forloveren burde ha tonet ned fargevalget sitt litt.. Bruden stakkar kom litt i bakgrunnen. Nå skal jo du være _gjest_ så da er vel muligens rødt ok - men jeg ville heller valgt en mer nøytral farge da. Sort er heller ikke særlig ti i skuddet synes jeg. Forbinder det med begravelse jeg da....
Kara W Skrevet 22. juni 2006 #5 Skrevet 22. juni 2006 Hvitt skal man unngå fordi det er brudens farge, og sort skal man unngå fordi det er sørgens farge, og skal symbolisere at man ønsker ulykke på brudeparret. Rødt har jeg hørt mange teorier på. De skal blandt annet være forbeholdt forloveren, brudens mor, eller det skal bety at man har hatt sex med brudgommen. Hvis ikke bruden er veldig optatt av tradisjoner og symboler ville jeg ikke brydd meg om det. Det viktigste er at du ikke ser ut som om du prøver å overgå bruden (var i et bryllup hvor en av jentene kom i en underkjole!) Når det gjelder kleskode, så er det vel ingen som skriver for at man skal match bordekorasjonene? Det er i såfall det værste tilfellet jeg har hørt av Bridzilla-angrep, og da hadde det nok stått noe mer detaljert enn "mørk dress". Kleskoder er ment som en hjelp til gjester for å vite hva slags stil det er over bryllup.
*Emma* Skrevet 22. juni 2006 #6 Skrevet 22. juni 2006 Hvis jeg har skjønt kleskodene riktig er det ca slik: Kjole og hvitt betyr med smoking for menn og gallakjole for damene. Smoking betyr dress/smoking for menn og lang kjole for damene. Mørk dress betyr dress for menn og pen kjole lang/kort til damene... Bunad er tillatt i alle tilfellene tror jeg. Men det er mulig noen er mere informert enn meg
Susan Sto Helit Skrevet 22. juni 2006 #7 Skrevet 22. juni 2006 Hvis jeg har skjønt kleskodene riktig er det ca slik: Kjole og hvitt betyr med smoking for menn og gallakjole for damene. Smoking betyr dress/smoking for menn og lang kjole for damene. Mørk dress betyr dress for menn og pen kjole lang/kort til damene... Bunad er tillatt i alle tilfellene tror jeg. Men det er mulig noen er mere informert enn meg ← Dette er de normale kleskodene, slik jeg også kjenner dem. Bunad er som nevt tillat i alle tilfeller, selv om jeg vet noen bruder ikke liker bunader når de ser for seg gjestene i galla. (Men det er vel mest dems problem!) Ville ikke gått i bryllup i hvitt, siden dette er brudens farge. Heller ikke sort, siden jeg forbinder det med sorg. (Men sort med fargerikt tilbehør er greit, men kan ofte bli litt julete...) Rødt hadde jeg nok ikke hatt problemer med å bruke, så lenge ikke kjolen ellers er "skrikende".
Gjest Gjesta Skrevet 22. juni 2006 #8 Skrevet 22. juni 2006 "Rød kjole stjeler all oppmerksomhet", der kommer det inn det med å ikke overskygge bruden igjen. MEN du kan vel kanskje høre med bruden om du kan ha rød kjole? Noen bruder vil synes det er helt greit, andre vil ikke synes det.
Gjest Gjesta Skrevet 22. juni 2006 #9 Skrevet 22. juni 2006 Bunad er som nevt tillat i alle tilfeller, selv om jeg vet noen bruder ikke liker bunader når de ser for seg gjestene i galla. (Men det er vel mest dems problem!) ← Bunad ER galla, så den bruda som har problemer med det bør tenke seg om en gang til.
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 22. juni 2006 #10 Skrevet 22. juni 2006 Til mørk dress er det kort kjole (knelang)
Susan Sto Helit Skrevet 22. juni 2006 #11 Skrevet 22. juni 2006 Til mørk dress er det kort kjole (knelang) ← Ingen som nekter deg å gå i lang kjole for det vel? Til de fleste anledninger er det lov å være overpyntet, og jeg synes ikke en lang kjole blandt mørke dresser er FOR pent!
Siadatra Skrevet 22. juni 2006 #12 Skrevet 22. juni 2006 Nei, til mørk dress er det lang kjole som er det riktige i følge "skikk og bruk". Pent eller dress er da man kan bruke også korte kjoler.
Siadatra Skrevet 22. juni 2006 #13 Skrevet 22. juni 2006 Det er forresten slik at smoking er "stivere" enn sjakett. Sjakett er noe som egentlig skal brukes til formiddagsbryllup (før kl 15) og da har gjerne damene drakt og hatt. Ganske stilig. (Brudgommen står utenfor slike dresskoder og kan bruke det han vil)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå