Gjest Forbanna Skrevet 21. juni 2006 #1 Skrevet 21. juni 2006 Hei. I dag fikk jeg uventet telefon fra en kamerat som jeg ikke har sett på et par år. Han og ei venninne var i området, og lurte på om de kunne stikke innom en tur. Jeg ble selvfølgelig glad, og svarte at de var hjertelig velkomne. MEN.... samboeren min lå på soverommet hele tiden de var her. Han har aldri truffet dem før, og gadd ikke engang å komme ut for å hilse. Jeg syntes det var kjempeflaut. Argumentet hans etterpå var at jeg ikke spurte han om det var greit at de kom før jeg sa ja.... Er dette normal oppførsel? Noen med liknende erfaringer?
Gjest Piper Skrevet 21. juni 2006 #2 Skrevet 21. juni 2006 Jeg hadde blitt skikkelig rasende, og hadde hentet han inn i stuen. Min ex gjorde det en gang mot familien min, og han gjorde det bare en gang. Kunne aldri falle meg inn å måtte spørre min mann om noe slik passer, for det skulle bare mangle. Selvfølgelig skal man si i fra at noen kommer på besøk, men jeg syns ikke man skal behøve å spørre om det er greit. Og da spesielt siden dette var noen du ikke hadde møtt på lenge. Skulle han da liksom nekte deg å få besøk, eller hva tenkte han egentlig på?
Gjest baby-E Skrevet 21. juni 2006 #3 Skrevet 21. juni 2006 Da hadde jeg blitt kjempe sint! Jeg syns dette var uføffelig av din samboer!
Gjest getty Skrevet 21. juni 2006 #4 Skrevet 21. juni 2006 Jeg ville synes det var skikkelig sært ja. Men jeg hadde også gått inn i soverommet og spurt om han ikke ville hilse på vennene mine.. Selvfølgelig skal man si i fra at noen kommer på besøk, men jeg syns ikke man skal behøve å spørre om det er greit. Dette er jeg uenig i. Både jeg og kjæresten min spør den andre om det er OK med besøk. Det er ikke alltid man vil ha folk hjemme. Man kan alltids møte folk på en kafe, park etc..må ikke være hjemme.
loffen Skrevet 21. juni 2006 #5 Skrevet 21. juni 2006 Jeg hadde blitt flau og forbannet jeg også! Han burde vist vanlig høflig folkeskikk overfor vennene dine og heller vært sur på/kranglet med deg etterpå over en filleting!
Gjest Blondie65 Skrevet 21. juni 2006 #6 Skrevet 21. juni 2006 Jeg ville nok foretrukket å bli spurt om det var greit med gjester, men synes "suring" av typen "du spurte ikke meg så da surer jeg på soverommet" når han VET at det blir pinlig for deg er barnslig.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2006 #7 Skrevet 21. juni 2006 Det er IKKE normal oppførsel! Normal oppførsel er å hilse på gjestene og sitte sammen med dere og prate med dere. Dersom det er noe han skal gjøre, han er veldig trøtt, skal tidlig opp, eller dere bare blir sittende og snakke om "gamle dager", er det greit at han går og gjør noe annet/ legger seg, etter å ha beklaget for gjestene at han ikke har anledning til å sitte der lenger. Jeg hadde blitt veldig flau og følt meg nedverdiget dersom min sambo hadde oppført seg så barnslig. Jeg hadde skjemmes over han. Etter at gjestene hadde gått, hadde jeg fortalt ham NØYAKTIG hva jeg mente om den slags oppførsel.
Buster Skrevet 21. juni 2006 #8 Skrevet 21. juni 2006 Veldig mange bestemte personer her inne som mener at man overhodet ikke behøver å spørre, neo jeg ikke er helt enig med. Slik som denne situasjon var så ser jeg at det ikke ville vært nødvendig å skulle spørre om lov siden de sikkert spurte på telefonen mens du snakket med dem. Normalt sett skader det jo ikke å spørre sin samboer om det passer eller er andre ting man skal eller noe. Jeg ville forlangt at min samboer informerte meg om at vi fikk besøk, dette da jeg ikke har lyst til å oppleve å skulle komme ut av badet eller lignende og plutselig stå ovenfor ukjente mennesker i kun nettoen. Ser at dette som du beskriver oppfattes som helt sløkket for oss utenforstående av andre, og jeg tror nok at jeg ville opplevd det slik om man opplevde situasjonen også. Hvorfor kom han ikke ut, kun for å demsonstrere eller? Klart at mange jenter som reagerer her ville blitt forbannet om det var slik at deres type hadde bedt inn naboer eller lignende om du nettopp var våknet og ikke fått tatt på seg sminke og med sove hår. Derimot din types oppførsel var helt sløkket.
Titti72 Skrevet 22. juni 2006 #9 Skrevet 22. juni 2006 Jeg har flyttet hjemmeifra så jeg trenger ikke spørre om lov til å ha noen inne. Jeg hadde informert sambo om at x og y stikker innom en tur så han selv kunne avgjøre om han skulle bli og hilse på eller stikke til en kompis så lenge. Hvis han hadde gjort som TS samboer sa skulle det blitt månelyst hos meg etter besøket. Han viser null respekt for deg og dine med en sånn oppførsel.
Gjest Turi Skrevet 22. juni 2006 #10 Skrevet 22. juni 2006 Argumentet hans etterpå var at jeg ikke spurte han om det var greit at de kom før jeg sa ja.... Er dette normal oppførsel? Noen med liknende erfaringer? ← Det er jo best å være enige om å ta i mot besøk da. Jeg lurer litt på om dette har skjedd før/ofte - at du inviterer uten å sjekke av med ham? Jeg ville ihvertfall blitt sur om jeg ofte fikk inn uventede gjester invitert av mannen uten at han sjekket av med meg. Om dette var et engangstilfelle og ikke har skjedd før, er det ikke høflig oppførsel fra din samboer.
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2006 #11 Skrevet 22. juni 2006 Synes dette spørsmålet er litt todelt, jeg. Ja, jeg synes det var uhøflig av samboeren din. Men jeg synes så absolutt man skal spørre den man bor sammen med om det er greit med besøk. Vet ikke hvordan det er med andre, men av og til har jeg behov for å være alene, for å slappe av eller har kanskje planer om å gjøre noe så banalt som å f.eks. lese en bok. Da ville jeg blitt kraftig irritert dersom min samboer plutselig "inviterte" gjester uten å spørre meg først. Dersom hun spurte, hadde jeg kanskje sagt ja, men uten å bli spurt hadde jeg altså blitt kraftig irritert. I et engangstilfelle ville jeg ikke latt det gå utover gjestene, men dersom det var noe som gjentok seg ville jeg nok til slutt valgt å gjøre det for å få fram poenget. For det er faktisk mitt hjem også, ikke bare min samboers.
Gjest Dallandra Skrevet 22. juni 2006 #12 Skrevet 22. juni 2006 Bra dere ikke bor her vi bor da, for her kommer folk på besøk uten å ringe først. Og nei, vi har ikke ringeklokke heller (bevisst valg), for her i huset vil vi gjerne ha besøk. OK, så passer det ikke bestandig, det hender jeg banner litt inni meg (har små barn må vite) når jeg hører hunden bjeffe, gløtter ut og ser en bil komme bortover veien vår, men jeg husker alltid å sette pris på besøk. Vi bodde utenfor Oslo et sted tidligere, og der måtte man jo omtrent ha skriftlig invitasjon i tre eksemplarer for å kunne dra på besøk til noen, og det vil jeg ikke tilbake til. Eneste gangen vi ringer/noen ringer er for å høre om folk er hjemme så vi/de slipper å kjøre bomtur. Hadde han vært syk, eller hatt en kurant grunn til å ligge på rommet så hadde det forsåvidt vært greit, da hadde du visst det og kunne unnskyldt ham ovf. besøket, men ærlig talt. Eier han ikke folkeskikk??
Gjest *Snart medlem* Skrevet 22. juni 2006 #13 Skrevet 22. juni 2006 (endret) Samboeren var helt klart uhøflig, men når man bor sammen må man selvsagt ta høyde for at besøk ikke alltid passer. Hvorvidt han hadde grunn til å bli sur kommer an på situasjonen. Hvis vennene dine ringte og spurte om de kunne stikke innom, og du sa "ja, det hadde vært hyggelig", lagt på røret og umiddelbart fortalt det til samboeren burde han ikke bli sur. Så kunne han sagt "uff da, det passer jo ikke i dag fordi ....", og så kunne du ringt opp igjen og sagt at det ikke passet, eller samboeren din kunne hilst på vennene dine høflig og så unnskyldt seg og forsvunnet inn på rommet eller ut av huset. Hvis du derimot ikke fortalte samboer noe og plutselig stod vennene dine på døren, kan jeg forstå at samboeren din ble overrasket - men likevel burde han hilse høflig på, og så kunne dere evt diskutere situasjonen sammen etterpå. Selvsagt kunne du under telefonsamtalen fortelle vennene dine at det hadde vært hyggelig om de stakk innom, men at du bare skulle høre med samboeren først slik at ingen planer krasjet med hverandre. Poenget mitt er at uansett om du kunne vist mer hensyn eller ikke, så var samboeren din ytterst uhøflig ved ikke engang å hilse på. Endret 22. juni 2006 av *Snart medlem*
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2006 #14 Skrevet 22. juni 2006 Synes det er ok å spørre samboer, men hadde forventet et postivt svar.
Gjest baby-E Skrevet 22. juni 2006 #15 Skrevet 22. juni 2006 Jeg pleier ikke å spørre sambo om det er greit at jeg får besøk av ei venninne. Han pleier heller ikke spørre meg. Skal vi liksom nekte den andre å få besøk da :klø:
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2006 #16 Skrevet 22. juni 2006 Synes det var sær oppførsel. Min kjære er ikke verdens mest sosiale person selv og veit han ofte føler seg utilpass hvis vi har mine venner på besøk. (Spesielt hvis det kun er jenter han knapt har møtt før...) Men han sier da hei, så trekker han seg heller tilbake etterpå. synes det er helt greit. Jeg forventer ikke at han synes det er så morsomt å underholde mine gjester. Men at han skal være høflig er det minste man kan vente...
Duracell Skrevet 22. juni 2006 #17 Skrevet 22. juni 2006 Jeg har flyttet hjemmeifra så jeg trenger ikke spørre om lov til å ha noen inne. Jeg hadde informert sambo om at x og y stikker innom en tur så han selv kunne avgjøre om han skulle bli og hilse på eller stikke til en kompis så lenge. Hvis han hadde gjort som TS samboer sa skulle det blitt månelyst hos meg etter besøket. Han viser null respekt for deg og dine med en sånn oppførsel. ← Skriver under på denne. Jeg bor ikke hjemme hos mine foreldre lengre, og ser ingen grunn til å spørre om lov til å få venner på uanmeldt besøk. Jeg hadde også fortalt min samboer en ting og to om normal voksen oppførsel etter at gjestene var gått, og sansynligvis vært lyn forbanna i lang lang tid.
Gjest Tanita Skrevet 22. juni 2006 #18 Skrevet 22. juni 2006 Min har gjort det både når jeg har hatt besøk av mora mi og broren min. Liggi på soverommet og sovet eller hva... Så har han kommet ut i stua (fordi han måtte på do) og hilst kort på og så gått og lagt seg igjen. Dette fordi han er så sliten, men også kanskje fordi han ikke liker min bror. Jeg har ikke reagert så mye på det, men skulle jo ønske han hadde vist litt mer interesse for de.
Azi Skrevet 22. juni 2006 #19 Skrevet 22. juni 2006 Vi pleier også å spørre hverandre hvis det er folk som skal bli værende en stund. Det er ikke alltid jeg sitter her og holder han og kompisene hans med selskap. Men jeg kommer og hilser på og småprater litt før jeg går. Det samme gjør mannen min også når det er noen jeg får besøk av og han føler at han ikke har noe å bidra med. Synes også mannen din kunne ihvertfall kommet ut og hilst på. Men å bli rasende pga noe sånt hadde jeg aldri giddet brukt energien min på. Skjønner at du ble flau over hans oppførsel. Det hadde jeg også blitt!
Gjest gjest1 Skrevet 22. juni 2006 #20 Skrevet 22. juni 2006 Det er ikke min eks? Ba en kollega som jeg hadde god kontakt stikke innom en dag. Hun ringte og vi avtalte at hun skulle komme. Samboeren min ble pottesur, og sa det samme som din mann. "du kan ikke bare invitere folk uten å spørre meg" Men jeg sa til han at HAN ikke trenger å delta, hun skal besøke MEG. Sitt foran pcen din, slik du alltid gjør, hun vil ikke bry seg...(pcen var i 2.etg.) Likevel ble han sittende når hun kom og styrte hele samtalen. Jeg bodde på et lite sted og kjente ikke mange, foruten kollegaene mine. Etterhvert fikk hun rede på hvor ille det stod til (ble banket), men hun hadde selv gått gjennom mye og var en god støtte. Men jeg fortalte ikke alt, likevel, hun var jo ikke dum så hun skjønte at jeg slet. Men det positive var jo at ts fikk være i fred sammen med gjesten sin? Høflighet er av og til påtatt, jeg ville ikke reagert om jeg besøker en venninne og samboeren sitter framfor pcen, eller sover. Men ingen skal styre meg og fortelle når jeg kan få besøk eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå