Gå til innhold

konfektoppskrife

Lillepia

Anbefalte innlegg

noen som har oppskrift på noe konfekt eller annet små godt som jeg kan lage til julen?

Gjerne noe med sjokolade eller gelefigurer.

Alle oppskrifter ønskes bare det så godt at du liker det selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har mange oppskrifter på konfekt. Siden jeg i noen år har holdt kurs i å lage det er de også velprøvede. Og de fleste tingene kan bare tørkes/stivne og pakkes inn. Ikke kliss.

Orker ikke å skrive alt her.

Hva er du mest interessert i?

Forslag:

Fudge

Isjokolader

Gele - seigmenn

Fransk nougat

Konfekt med fondant-fyll - peppermynter, kremtopper......

Ulike typer marsipankonfekt

Skum og marshmallows

"Pastiller"

Frukt og lakriskarameller

Ulike typer lakriskonfekt

Vanlige karameller.

Og faktisk endel mer.

Noe som f.eks. skum og isjokolader er veldig raskt og enkelt, og noe f.eks det med lakris krever at du får tak i lakris (pulver).

Hvis noe av dette er av interesse får du si ifra (ev. som melding til meg), så får vi se hvor mye jeg gidder å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to oppskrifter på issjokolade, begge er gode, men den ene er best. Den beste krever bruk av kakaosmør, og det er det vel ikke så tid til å få tak i før jul.

Issjokolade I

2oo g delfia fett

2 egg

3 dl melis

1 dl kakao

Issjlokolade II

25o g kokosfett

50 g kakaosmør

2 egg

2 1/2 dl melis

1/4 dl kakao

Framgangsmåte (for begge)

Smelt og avkjøl fettet.

Pisk eggedosis av egg og melis, tilsett kakaoen

Ha det smeltede og avkjølte fettet i eggedosisen litt av gangen mens du fortsetter og piske. Pisk til massen er helt avkjølt og litt fast.

Tilsett smak.

Sprøyt i små papirformer eller sett som topper på smurt papir o.l.

Smak:

Jeg bruker dråper av eteriske oljer til smak (apotek eller helsekostbutikker). Revet skall av sitrusfrukter vil ikke jeg bruke, de vi kjøper (i alle fall i vanlige butikker) er sprøytet. På apoteket har de revet pommerensskall i poser det er veldig godt og ha i.

Smakene jeg anbefaler er en av disse:

Appelsin

Peppermynte

Anis

Fennikel

Pomerans

Smak deg fram etter noen dråper, slike oljer er ikke like sterke så det er umulig å angi noen mengde. Få ikke i for mye!!!

Jeg har ikke prøvd det enda, men jeg tror at hvis du bruker Freias nye sjokolade Premium Dark som inneholder 70% kakaosmør i oppskrift II så blir det veldig bra. Bytt da ut en plate på 100 g med Kakaosmøret og bruk 50 g mindre av kokos fettet.

Rekker ikke mer nå, jeg skal på jobb. Vil bare si at skal du lage Fudge etter min oppskrift trenger du en boks med Sweetened Condensed Milk - det fås i de fleste innvandrerbutikker for rundt 20 kr. Du skal få oppskriften i løpet av en dag eller to. De er utrolig gode så kjøp en boks hvis du får tak i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...