Gå til innhold

Gulvvask

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har tregulv fra 1950 som er lakkerte. Nå vasker jeg med grønnsåpe, men har hørt at det ikke er bra for lakken. Hva bør jeg bruke istedenfor grønnsåpe?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bruker sjelden å vaske tregulvene. Vanligvis holder det å støvsuge, samt tørke vekk flekker med en klut (bruker kun vann). Ved vask bruker jeg kun vann.

Lakkerte gulv kan bli ødelagte/stygge hvis det blir liggende igjen vannsøl. Derfor viktig med godt oppvridde kluter.

Fra http://www.byggern.no/byggern/StaticPage.a...uid=1&PageID=-1

"Uansett gulv, vi bruker altfor mye rengjøringsmidler. Dette er bortkastede penger, og det sliter på gulvet. Det er nemlig kun produsenten som forteller at vi må bruke Lurium med interaktivt larum for å bli kvitt litt søle fra minstemann som løper inn med støvlene på. Det som skal til, er en fuktig klut!

Støvsuging er best

Vanlig og daglig rengjøring skal helst skje med støvsuger eller en fuktig klut/mopp. Bruk aldri skurepulver eller vaskemidler tilsatt salmiakk eller andre sterke midler, iallfall aldri før du skal lakke om, og må vaske i salmiakkvann for å bli kvitt fett.

Ved behov kan du tilsette litt mild såpe i vannet, men vær i det hele tatt forsiktig med bruk av vann.".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...