Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2006 #1 Skrevet 21. juni 2006 Min samboer drikker en sixpack øl fem dager i uken sånn ca. I tillegg hender det han tar et glass whiski, en drink, et par glass vin i tillegg. I helgen går det enda mer ned. Det skal sies at han ikke blir full av det. Han tåler veldig mye, så sånn sett er det ikke noe problem. Men synes likevel det er mye, særlig når det blir så ofte. Har påpekt at jeg bekymrer meg over det, men han mener selv det ikke er særlig problematisk. I tillegg er jeg høygravid, så fødselen kan starte når som helst. Vet at sambo gleder seg stort til å bli far, men det at han drikker så mye når han vet det kan skje når som helst, skuffer meg. Vi har bestemt oss for å ta taxi til sykehuset, så kjøring er ikke et problem, men dersom jeg hadde vært mann, hadde jeg ville vært mest mulig edru under en fødsel. Synes dere han drikker for mye, og bør jeg bekymre meg? Hva synes dere om at han blåser i når jeg gir sterkt utrykk for at dette bekymrer meg, og likevel fortsetter?
wind-up bird Skrevet 21. juni 2006 #2 Skrevet 21. juni 2006 Jeg syns det høres mye ut, og jeg tror ikke at så pass mye alkohol er godt for helsen. Hvorvidt du bør bekymre deg vet jeg ikke, jeg hadde nok gjort det hvis min kjæreste hadde drukket så pass mye. Jeg syns i alle fall at han bør ta deg på alvor når du sier du er bekymret, men det er jo ingen som har lyst til å innse at de kan ha et problem. Har desverre ikke noen god ide til hva du kan gjøre. Kanskje ordner det seg selv når den lille kommer, men det er jo ikke noe å gamble på. Men lykke til. Både når det gjelder ham og den kommende babyen
Gjest Chantal Skrevet 21. juni 2006 #4 Skrevet 21. juni 2006 Han drikker mye syns jeg. Jeg syns han virker veldig umoden som gir blaffen nå når du er gravid. Gravid eller ei, han burde skjerpe seg.
razmatazz Skrevet 21. juni 2006 #5 Skrevet 21. juni 2006 Enig med de andre. Han drikker nok litt mye. Nekter han å redusere inntaket av alkohol selv om du ber ham om det?
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2006 #6 Skrevet 21. juni 2006 Så kjæresten din drikker ca 40+ alkoholenheter i uka? Det er ikke i overkant mye, det er alkoholiker-mye. For å ikke nevne at det må bli utrolig dyrt å drikke så mye øl hver uke.. Han har allerede et alkoholproblem siden du synes han drikker for mye, og når han i tillegg benekter for at han har et problem...DA bør alle varsellamper som finnes lyse hos deg. Nå som dere skal få barn, så hadde jeg ALDRI akseptert at han var beruset så godt som hele tiden...
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2006 #7 Skrevet 21. juni 2006 Så kjæresten din drikker ca 40+ alkoholenheter i uka? Det er ikke i overkant mye, det er alkoholiker-mye. For å ikke nevne at det må bli utrolig dyrt å drikke så mye øl hver uke.. Han har allerede et alkoholproblem siden du synes han drikker for mye, og når han i tillegg benekter for at han har et problem...DA bør alle varsellamper som finnes lyse hos deg. Nå som dere skal få barn, så hadde jeg ALDRI akseptert at han var beruset så godt som hele tiden... ← Mulig jeg uttrykte meg litt uklart. Han drikker ikke både vin, whiski og drink, men enten eller. Det er ikke hver gang det skjer, men av og til. Da jeg konfronterte ham med det, mente han at ølet han drakk, regnes som en halv alkoholenhet, fordi det var halve av en halvliter... Vet ikke om dette stemmer, men synes det høres rart ut ja.. Jeg har konfrontert ham med det flere ganger, at jeg synes det er mye inntak og at jeg er bekymret for at han skal utviklet et problem etter hvert. Men han nekter rett og slett å endre seg. Han sa at i og med at han ikke ble full, skjønte han ikke problemet. Jeg forklaret at i og med at jeg var bekymret, og han nekter å endre på noen ting som helst visst jeg ikke hvor dette forholdet ville enda. Han mente da at da var det værsågod å gjøre det slutt, hvis han betydde så lite
Gjest gjest1 Skrevet 21. juni 2006 #8 Skrevet 21. juni 2006 Da kan du jo snu det da, han kan vel slutte å drikke hvis det betyr såpass for deg. Mange alkiser som ikke blir fulle, tåleevnen blir ganske høy etterhvert
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2006 #10 Skrevet 21. juni 2006 Han drikker jo mer på en uke, enn jeg gjør på ett helt år...nesten...
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2006 #11 Skrevet 21. juni 2006 Det er virkelig mye å drikke så mange dager i uka. Han må tydeligvis ha den rusen det gir. Og så dyrt det må bli da???
Gjest alkoholenhet Skrevet 21. juni 2006 #12 Skrevet 21. juni 2006 Mulig jeg uttrykte meg litt uklart. Han drikker ikke både vin, whiski og drink, men enten eller. Det er ikke hver gang det skjer, men av og til. Da jeg konfronterte ham med det, mente han at ølet han drakk, regnes som en halv alkoholenhet, fordi det var halve av en halvliter... Vet ikke om dette stemmer, men synes det høres rart ut ja.. Jeg har konfrontert ham med det flere ganger, at jeg synes det er mye inntak og at jeg er bekymret for at han skal utviklet et problem etter hvert. Men han nekter rett og slett å endre seg. Han sa at i og med at han ikke ble full, skjønte han ikke problemet. Jeg forklaret at i og med at jeg var bekymret, og han nekter å endre på noen ting som helst visst jeg ikke hvor dette forholdet ville enda. Han mente da at da var det værsågod å gjøre det slutt, hvis han betydde så lite ← Nei altså...han har enten misforstått hva alkoholenhet er, eller mer sannsynlig så tolker han det for sin egen fordel. En halvliter øl regnes som én enhet (noen regner faktisk 0,33 som en enhet). Denne siden viser de forskjellige alkoholslagene. Hvor mange enheter drikker han ca hver uke? Jeg har ikke referansene tilgjengelig her, men en gjennomsnittelig nordmann drikker ca 7,5 enheter i uken. Din kjæreste drikker altså minst 3 ganger så mye som det.. Han tror tydeligvis at man må drikke seg full før det kan regnes som et alkoholproblem, og DET er skummelt.. Jeg ville ærlig talt snakket med familien hans. Hvordan er kontakten med svigerforeldrene? Viktig å ta tak i dette før det virkelig blir et problem. Spesielt siden dere får et spedbarn i huset snart. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2006 #13 Skrevet 21. juni 2006 Det er virkelig mye å drikke så mange dager i uka. Han må tydeligvis ha den rusen det gir. Og så dyrt det må bli da??? ← Ja, det begynner å bli dyrt ja. I og med at vi har felles økonomi, føler jeg at jeg må nedprioritere ting pga. dette. Huff, er så utrolig frustrert! Uansett hva jeg sier, så hjelper det ikke.
Gjest gjest1 Skrevet 21. juni 2006 #14 Skrevet 21. juni 2006 Du må sette hardt mot hardt! Evt. snakke med familien hans ja, eller venner
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2006 #15 Skrevet 21. juni 2006 Nei altså...han har enten misforstått hva alkoholenhet er, eller mer sannsynlig så tolker han det for sin egen fordel. En halvliter øl regnes som én enhet (noen regner faktisk 0,33 som en enhet). Denne siden viser de forskjellige alkoholslagene. Hvor mange enheter drikker han ca hver uke? Jeg har ikke referansene tilgjengelig her, men en gjennomsnittelig nordmann drikker ca 7,5 enheter i uken. Din kjæreste drikker altså minst 3 ganger så mye som det.. Han tror tydeligvis at man må drikke seg full før det kan regnes som et alkoholproblem, og DET er skummelt.. Jeg ville ærlig talt snakket med familien hans. Hvordan er kontakten med svigerforeldrene? Viktig å ta tak i dette før det virkelig blir et problem. Spesielt siden dere får et spedbarn i huset snart. Lykke til ← Kontakten med svigerforeldrene er bra, MEN de er begge avholdsfolk. Utrolig, men sant... Faren hans er utrooooolig overhysterisk når det kommer til alkohol. Han tror at dersom man drikker, blir man alkoholiker. Faren hans(min samboers farfar) var visst alkoholiker, så har nok noe med det å gjøre. Redd for at de skal få helt noia. Dessuten tror foreldrene hans at han er avholdsmann. Han har nemlig sagt det, og DET irriterer vettet av meg. Voksne mannen, klarer ikke stå for sine egne valg
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2006 #16 Skrevet 21. juni 2006 Du må sette hardt mot hardt! Evt. snakke med familien hans ja, eller venner ← Tja.. Vennene hans er like ille, så vet ikke om jeg kommer så langt der.
Gjest alkoholenhet Skrevet 21. juni 2006 #17 Skrevet 21. juni 2006 Kontakten med svigerforeldrene er bra, MEN de er begge avholdsfolk. Utrolig, men sant... Faren hans er utrooooolig overhysterisk når det kommer til alkohol. Han tror at dersom man drikker, blir man alkoholiker. Faren hans(min samboers farfar) var visst alkoholiker, så har nok noe med det å gjøre. Redd for at de skal få helt noia. Dessuten tror foreldrene hans at han er avholdsmann. Han har nemlig sagt det, og DET irriterer vettet av meg. Voksne mannen, klarer ikke stå for sine egne valg ← Hm...ikke lett det her. Men for det første, hvis du allerede ikke har innsett det, så har samboeren din et alkoholproblem. Han vil tydeligvis ikke ta ansvar for det, og jeg synes ikke du skal sitte med hele ansvaret heller. Jeg ville nok kontaktet foreldrene hans, selv om de er litt hysteriske.. Og jeg ville kanskje kontaktet fastlegen hans også. Har dere snakket om hvordan det blir når barnet kommer hjem? Han kan da umulig tenke at han fortsatt kan drikke like mye da?? Jeg krysser fingrene for at ting skal ordne seg naturlig når barnet er i huset, men realistisk så tror jeg at han trenger hjelp.
loffen Skrevet 21. juni 2006 #18 Skrevet 21. juni 2006 Han har nok et problem som han ikke tør inrømme overfor seg selv. Alkoholavhengighet kan også være arvelig. Det er kanskje en av grunnene til at svigerfar er avholds. Jeg hadde bedt ham kutte drastisk ned. Både av helsemessige og økonomiske årsaker. Og av hensyn til deg og barnet dere venter. Grunnen til at han ikke merker at han blir beruset er fordi han drikker så mye. Du kan jo si at du vil søke hjelp hos foreldrene hans og AA hvis han ikke tar seg sammen. Lykke til!
Raggsokk Skrevet 21. juni 2006 #19 Skrevet 21. juni 2006 Min samboer drikker en sixpack øl fem dager i uken sånn ca. I tillegg hender det han tar et glass whiski, en drink, et par glass vin i tillegg. I helgen går det enda mer ned. Det skal sies at han ikke blir full av det. Han tåler veldig mye, så sånn sett er det ikke noe problem. Men synes likevel det er mye, særlig når det blir så ofte. Har påpekt at jeg bekymrer meg over det, men han mener selv det ikke er særlig problematisk. I tillegg er jeg høygravid, så fødselen kan starte når som helst. Vet at sambo gleder seg stort til å bli far, men det at han drikker så mye når han vet det kan skje når som helst, skuffer meg. Vi har bestemt oss for å ta taxi til sykehuset, så kjøring er ikke et problem, men dersom jeg hadde vært mann, hadde jeg ville vært mest mulig edru under en fødsel. Synes dere han drikker for mye, og bør jeg bekymre meg? Hva synes dere om at han blåser i når jeg gir sterkt utrykk for at dette bekymrer meg, og likevel fortsetter? ← Det er ALTFOR mye! Jeg er såpass snerpete at jeg hadde gitt han et ultimatum.
Gjest gjest1 Skrevet 21. juni 2006 #20 Skrevet 21. juni 2006 Tja.. Vennene hans er like ille, så vet ikke om jeg kommer så langt der. ← Da hadde jeg snakket med foreldrene hans/søsken og så gikk han beskjed om at enten slutter han å drikke, eller så flytter du
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå