Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2006 #1 Skrevet 21. juni 2006 Jeg lurer på om noen her inne har erfaring med Primolut og mulig graviditet. Jeg var hos gynekolog for rutinesjekk i går, og hun sa da at EL var like rundt hjørnet hos meg. I forbindelse med ferie om 2 uker, vil jeg utsette mensen, og fikk da resept på Primolut. Denne skal tas fom tre dager før forventet mens, altså akkurat når ferien vår begynner. Nå er vi forsåvidt ufrivillig barnløse, og har små muligheter for å bli gravide, men spm er om vi bevisst bør unngå å prøve denne mnd i tilfelle det (mot alle odds) skulle klaffe og jeg så tar de pillene når jeg faktisk har blitt gravid...eh...litt klønete forklart...Mener jeg har hørt at dette ikke er så lurt, men har ikke hentet pillene enda og dermed ikke lest pakningsvedlegget. Men er det noen her inne som vet?
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2006 #2 Skrevet 21. juni 2006 Utdrag fra felleskatalogen: Ved menstruasjonsforskyvning bør pasienten på forhånd ha sikret seg mot å være blitt gravid i siste syklus. Kontraindikasjoner: Graviditet. Forsiktighetsregler: Komplett anamnese og fysisk og gynekologisk undersøkelse må gjennomføres før initiering eller gjenoppstart av behandlingen. Frekvens og type av disse vurderingene bør tilpasses individuelt, men bør generelt inkl. og vektlegge blodtrykk, bryster, abdomen og organene i bekkenet samt cytologi av livmorhalsen. Da graviditet er kontraindisert må ikke-hormonelle prevensjonsmetoder benyttes (ikke kalender- eller temperaturmetode). Graviditet/Amming: Se Kontraindikasjoner. Overgang i placenta: Noretisteron kan gi maskulinisering av kvinnelige fostre. Preparatet er derfor kontraindisert under graviditet. Så på med kondomet, og separate senger når du vet EL er i anmarsj (merkelig at leger, og til og med gynekologer slurver med å gi ut slik infomasjon?)
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2006 #3 Skrevet 21. juni 2006 Tusen takk! Da tar vi nok ikke sjansen denne gangen!
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2006 #4 Skrevet 21. juni 2006 Nei, greiere å våre “for forsiktig” enn bekymre seg grønn God ferie, og lykke til med prøvingen neste måned
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå