Litt Lost Skrevet 21. juni 2006 #1 Skrevet 21. juni 2006 På criminal minds var de ute etter DNA i en eller annen sak. Hvor det blir sagt at håret ikke kan gi noe DNA og kan derfor ikke sammenlignes med blod o.l. Håret kunne bare si noe om personens opprinnelse; afrikaner, europeer, asiat osv. Men i CSI, senest i går, brukte de håret til en jente for å sammenligne DNA'et hennes med en blodflekk de fant. Nå vet jeg dette er tv, bare så det er sagt Men slik serier som gir en god del informasjon og ikke bare er humbug, hvorfor gir de ulik info om dna i hår? Og hva er egentlig realiteten av disse to versjonene? Kan man finne fullt dna i hår?
Gjest gjest1 Skrevet 21. juni 2006 #2 Skrevet 21. juni 2006 Jeg mener at man kan bruke hår for å finne DNA ja. Men man må ha hårsekken, for det er der "det" ligger
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2006 #3 Skrevet 21. juni 2006 Hår i seg selv inneholder ikke DNA, det er det hårsekken som gjør. Hår som faller ut av seg selv kan ikke brukes fordi hårsekken er død. Hår som dras ut (lugging, hardhendt børsting, fester seg i glidelåser, hårpynt osv) kan brukes dersom hårsekken er intakt.
Gjest gjest1 Skrevet 21. juni 2006 #4 Skrevet 21. juni 2006 Så da kan vi konkludere med at på et åsted tar de opp alle hår likevel, for de kan sammenlikne de i et mikroskop
Litt Lost Skrevet 21. juni 2006 Forfatter #5 Skrevet 21. juni 2006 Da er jeg litt klokere, eller mer kunnskapsrik, i dag
Gjest Virvel Skrevet 22. juni 2006 #6 Skrevet 22. juni 2006 Selve håret er jo dødt, og cellerestene der inneholder ikke kromosomalt DNA, kun mitokondrie-DNA. Mitokondriene er cellenes energifabrikk, og de har eget DNA som arves utelukkende fra mor. Mitokondrielt DNA kan derfor brukes i demografiske undersøkelser for å finne ut hvordan mennesker har vandret rundt omkring i verden f.eks, men ikke for å identifisere personer. Til det må man ha kromosomalt DNA, som finnes i levende celler, og de befinner seg i hårsekken, som andre her har nevnt alt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå