muldvarpen Skrevet 21. juni 2006 #1 Skrevet 21. juni 2006 jeg fikk hjemmelaget aioli hos en venn av meg for en stund siden, og den var veldig tykk og rar i konsistensen. for noen dager siden forsøkte jeg å lage det selv, og da ble den også veldig tykk og rar... -og ikke så veldig god... jeg vil ha sånn god som på restaurant -er det noen som har noen gode tips? -eller som kan fortelle meg hva jeg gjør feil?
Gjest gjest1 Skrevet 21. juni 2006 #2 Skrevet 21. juni 2006 Hvilken oppskrift brukte du? Jeg lager av to eggeplommer og bare litt olivenolje og resten en mer nøytral olje, f.eks raps-, soya- eller maisolje (til sammen ca 2 dl olje). 1ts-1 ss sterke sennep, og smaker til med ca 2 ss sitronsaft, salt og pepper og hvitløk. Hvis den blir for tykk kan du spe i litt kaldt vann, for å løse den litt opp.
muldvarpen Skrevet 21. juni 2006 Forfatter #3 Skrevet 21. juni 2006 jeg brukte arkana sin oppskrift. den er veldig lik din... jeg synes den ble fort tykk, og det hjalp liksom ikke med mere olje...
Gjest Elfrida Skrevet 21. juni 2006 #4 Skrevet 21. juni 2006 Jeg pleier alltid å spe med litt kaldt vann slik pulverheksa foreslår. Da får du akkurat den konsistensen du vil, og en fin hvit kremet konsistens.
Gjest gjest1 Skrevet 21. juni 2006 #5 Skrevet 21. juni 2006 jeg brukte arkana sin oppskrift. den er veldig lik din... jeg synes den ble fort tykk, og det hjalp liksom ikke med mere olje... ← Mere olje gjør den bare tykkere, så det hjelper desverre ikke. Eneste som hjelper er vann.
muldvarpen Skrevet 21. juni 2006 Forfatter #6 Skrevet 21. juni 2006 da skal jeg forsøke med kaldt vann neste gang! tusen takk for hjelpen :smile:
-Fisken- Skrevet 21. juni 2006 #7 Skrevet 21. juni 2006 Her er oppskriften vi bruker på jobben: 5 kg majones Saften fra 2 sitroner 2 hele hvitløk (alle feddene i to hvitløk ja) Også husker jeg ikke om det var 2 eller 4 ss pepper, 1 eller 2 ss salt.
Gjest gjesta Skrevet 21. juni 2006 #8 Skrevet 21. juni 2006 Man kan også bruke litt av eggehviten. Svigerinna mi pleier å lage med hele egg, men da blir den for tynn. Jeg liker den veldig tykk, men kan forestille meg at du vil ha en mellomting!
Arkana Skrevet 21. juni 2006 #9 Skrevet 21. juni 2006 Jeg synes den er bra når den er tykk, det er jo sånn den skal være. Det er perfekt til bruk, passe tykk slik at den holder seg på brødskiva, middagsmaten på grønnsakene som dippes i den e.l. Tynnere konsistens vil kanskje være litt upraktisk? Men som andre har sagt er det kaldt vann som evt hjelper for å spe den ut.
-Fisken- Skrevet 21. juni 2006 #10 Skrevet 21. juni 2006 Aioli skal jo ha tilnærmet majoneskonsistens, skal den ikke? Hvis ikke blir det mer en saus.
muldvarpen Skrevet 22. juni 2006 Forfatter #12 Skrevet 22. juni 2006 Jeg synes den er bra når den er tykk, det er jo sånn den skal være. Det er perfekt til bruk, passe tykk slik at den holder seg på brødskiva, middagsmaten på grønnsakene som dippes i den e.l. Tynnere konsistens vil kanskje være litt upraktisk? Men som andre har sagt er det kaldt vann som evt hjelper for å spe den ut. ← enig at den skal være litt tykk, men min ble altfor tykk. -nesten gele-aktig...
-Fisken- Skrevet 22. juni 2006 #13 Skrevet 22. juni 2006 Aioli ER majones - bare tilsatt hvitløk. ← Fullt klar over det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå