Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg nærmer meg 60 år, jobber fullt i kommunesektoren, og har en krevende jobb. Jeg bor alene (skilt) og eier egen leilighet (i dag verdt ca. 1 million). Har ingen oppsparte midler eller private forsikringer, annet enn statens pensjonskasse. Har jobbet deltid i flere år.

Jeg er noe bekymret for økonomien! Jeg har regnet ut at jeg ender opp med ca. kr. 10.000,- netto utbetalt i måneden som minstepensjonist.

Hvordan i all verden kan man klare seg på en så lav sum? Riktignok jobber jeg nå i et såkalt "lavtlønnet" yrke, men jeg kommer jo til å merke en større forskjell på inntekten i dag, og inntekten som minstepensjonist...

Husleien i dag er kr. 3.000,-, månedlige strømutgifter i dag er i snitt 800,-, i tillegg kommer avis, telefon, vin, sigaretter, god mat, konserter, osv.

Kan noen her kanskje komme med et par gode råd, eller noen innspill til meg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

10 000,- i måneden er ingen stor sum, men det finnes mange som lever på mindre. Ikke alle har like høy pensjon/trygd som deg, og mange har også et langt dårliger utgangspunkt. Du eier en leilighet og har følgelig lavere boutgifter enn mange andre.

Mener ikke å bagatellisere bekymringene dine her, for det er ikke mye å greie seg på, men det går. Det går med langt mindre også. Men det er tøft.

Skrevet

Har du fått serviceerklæring fra folketrygden? Hvis ikke, så skaff en og ta denne med til pensjonskassen. Hvis du har jobbet i staten så er det Statens pensjonskasse, hvis du har jobbet i kommunen så er det sannsynligvis KLP.

Da vil du få regnet ut hva du får brutto hva du får i pensjon. Pass også på at alle dine arbeidsforhold er registrert i pensjonskassen.

Gjest Gjest
Skrevet

Studentene klarer seg på 6000 i måneden. Jeg har i dag 10 000 kr i måneden. Ikke til å bli rik av, men klarer meg greit. Har 3000 i husleie + størm, mobil, internet, lån etc

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har litt under 7000,- utbetalt i måneden. Jeg greier både husleie (leier, eier ikke), studielån, telefon, mat, masse medisiner og behandlinger, bil osv. Det er ikke fett, og heller ikke gøy, men det går på et vis. Hadde jeg hatt 10 000,- hadde jeg følt meg som en millionær (selv om jeg vet at det også er lite...).

Gjest gjest1
Skrevet (endret)
Studentene klarer seg på 6000 i måneden. Jeg har i dag 10 000 kr i måneden. Ikke til å bli rik av, men klarer meg greit. Har 3000 i husleie + størm, mobil, internet, lån etc

Edit: vil ikke gjøre det mer negativt enn det er for damen øverst.. :)

Endret av Chic
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du blir så bekymret pga pensjonen din. Minstepensjonen er 9071 brutto, og du vil få 10 000 netto. Når du har betalt husleie og strøm, vil du sitte igjen med 6200. Du får mye vin og sigaretter for den summen. ;)

Gjest Gjest_Gina_*
Skrevet
Jeg har litt under 7000,- utbetalt i måneden. Jeg greier både husleie (leier, eier ikke), studielån, telefon, mat, masse medisiner og behandlinger, bil osv. Det er ikke fett, og heller ikke gøy, men det går på et vis. Hadde jeg hatt 10 000,- hadde jeg følt meg som en millionær (selv om jeg vet at det også er lite...).

Hvordan i all verden klarer du det?

Jeg synes kr. 10.000,- netto (utbetalt) pr. måned høres lite ut, men samtidig er det svært mange som må klare seg med det. De som bor i Oslo har jo dobbelt så høy husleie, og hvordan klarer de seg med minstepensjon?

Det er synd at kvinner er pensjonstaperne. Fordi de har jobbet deltid, blir de minstepensjonister.

Gjest Gjest
Skrevet

Veldig mange kvinner er i samme situasjon som deg. Når de bor alene, og har jobbet mye deltid, sitter de igjen med minstepensjon.

Moren til hun Pia Haraldsen (hun niesen til dronningen), får vel heller ikke noe mer enn minstepensjon når den tiden kommer (hvis hun ikke hele tiden har hatt en privat pensjonsforsikring da).

Man kan få et fint liv likevel...selv om inntekten ikke er all verden.

Kanskje du kan treffe en rik mann? ;)

Gjest gjest1
Skrevet

Du søker statlig bostøtte og kommunal bostøtte. Godkjent boutgift er ca. 6200 kr pga din trygd/inntekt i året, og du har 36000 i boutgift.

Vet ikke hva du vil få i bostøtte, men om du har bodd i samme kommune i tre år, har du krav på kommunal bostøtte også, som kommer i tillegg.

Oppsøk boligkontoret (er som regel i samme lokale som sosialkontoret).

Minstepensjon er ikke mye å leve av hvis man ikke bare skal betale tv-lisensen og bare sitte der og glane på skjermen... Du er ikke en student som kun lever på knekkebrød for å være slank og fin, tenker jeg... ;)

Antar at du vil få cirka 23000 kroner i året fra Husbanken, men den kommunale bostøtten kommer i tillegg og jeg vet ikke hva den ligger på nå, men tror det er en tusenlapp i mnd.

Husker ikke fristene for søknad, men bostøtte fra husbanken får du utbetalt tre ganger i året. Den kommunale får du månedlig.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvordan i all verden klarer du det?

Jeg synes kr. 10.000,- netto (utbetalt) pr. måned høres lite ut, men samtidig er det svært mange som må klare seg med det. De som bor i Oslo har jo dobbelt så høy husleie, og hvordan klarer de seg med minstepensjon?

Det er synd at kvinner er pensjonstaperne. Fordi de har jobbet deltid, blir de minstepensjonister.

Man greier jo det man må greie. Kan jo ikke bare gi opp og legge meg på gata for å sulte heller.

Har 2400 kr i måneden i husleie, inkl. strøm. (bor på hybel, kan ikke betale for mer)

1050 kr i måneden i studielån.

Forsikringer utgjør ca 650 kr i måneden.

Telefon ca 200 kr. Har gratis internett.

Årsavgift bil ca 250 kr i måneden.

Nødvendige behandlinger ca 850 kr mnd.

Medisiner (som ikke dekkes) ca 500 kr måneden.

Da har jeg "svimlende" 1050 kr i måneden igjen til mat, bensin og litt klær av og til. Det går jo, det, men jeg har aldri sagt at det er lett eller gøy.

Skrevet
Du søker statlig bostøtte og kommunal bostøtte. Godkjent boutgift er ca. 6200 kr  pga din trygd/inntekt i året, og du har 36000 i boutgift.

Vet ikke hva du vil få i bostøtte, men om du har bodd i samme kommune i tre år, har du krav på kommunal bostøtte også, som kommer i tillegg.

Oppsøk boligkontoret (er som regel i samme lokale som sosialkontoret).

Minstepensjon er ikke mye å leve av hvis man ikke bare skal betale tv-lisensen og bare sitte der og glane på skjermen... Du er ikke en student som kun lever på knekkebrød for å være slank og fin, tenker jeg...  ;)

Antar at du vil få cirka 23000 kroner i året fra Husbanken, men den kommunale bostøtten kommer i tillegg og jeg vet ikke hva den ligger på nå, men tror det er en tusenlapp i mnd.

Husker ikke fristene for søknad, men bostøtte fra husbanken får du utbetalt tre ganger i året. Den kommunale får du månedlig.

Kommunal bostøtte gis bare til kommunale leietakere. Trådstarter skrev at hun eier egen leilighet. Husbankens bostøtte kan hun selvfølgelig søke på.

Gjest pengegalopp
Skrevet

Min svigermor har mindre enn 10 000,- utbetalt i måneden, og hun sitter igjen med gjeld på leiligheten også. Hun får bostøtte, men jeg husker ikke om det er kommunal eller fra Husbanken. Det kom som et sjokk på henne at hun fikk så lite i pensjon for hun har hele tiden fått vite av sin mann at hun kom til å sitte godt i det hvis han døde før henne. Hun klarer seg men synes det er sårt at hun ikke kan gi barnebarna så mye som hun vil. Men barnebarna trenger ikke så mye, de får alt de trenger av oss foreldre så hun får bruke pengene sine til å leve så godt hun kan selv.

Så moralen er: følg med på økonomien selv, ikke overlat alt til mannen - det er ikke sikkert at han har bedre økonomisk sans enn deg.

Det går godt an å leve på kr. 10 000,- i måneden når du er alene, men selvfølgelig må du tenke litt mer over hva du bruker pengene til.

Gjest gjest1
Skrevet

En student kan gjerne få litt ekstra av foreldrene sine (jeg fikk i alle fall det...), men det er verre å be barna sine om penger når man blir pensjonist...

Søk bostøtte.

http://www.husbanken.no/Venstremeny/Bostot...20bostotte.aspx

Fristen gikk ut 10. juni, men du kan ringe boligkontoret i kommunen din. Er de velvillige, er det ikke for sent å søke for de holder på å klargjøre "saksmappene" som de sender til husbanken.

Vet ikke om du har krav på kommunal bostøtte, men det skader ikke å søke.

Gjest Gjest
Skrevet

det er flere banker nå som tilbyr boligkreditt:

http://www.fokus.no/boligkreditt

da får du en del penger som du kan bruke på andre ting. de eneste det går utover er evt barn som ikke får så stor arv, eller hvis du lever veldig lenge og bruker hele kreditten. da sitter du der med et lån.

Gjest Gjest
Skrevet

Trådstarter har vel ikke nevnt at hun vil ta opp lån? Jeg synes ikke boligkreditt er en god idè, mener du virkelig at minstepensjonister bør ta opp lån? Hvorfor det? :forvirret:

Skrevet
Trådstarter har vel ikke nevnt at hun vil ta opp lån? Jeg synes ikke boligkreditt er en god idè, mener du virkelig at minstepensjonister bør ta opp lån? Hvorfor det?  :forvirret:

Det er mange som tar opp avdragsfrie lån med sikkerhet i boligen. Da får hun jo penger til å leve for nå, mens arvingene hennes må innfri lånet ved å selge huset f.eks når hun da dør.

Ikke så veldig dumt det, men kanskje litt tidlig når man er 60 år. Vet ikke hvor lenge man ikke behøver å betale avdrag jeg.

Til dere som sammenligner med hva en student må klare seg på, så synes jeg det blir helt feil. Jeg er også student og klarer meg på minimalt med penger akkurat nå, men det er noe jeg har valgt selv. (Mener såklart at studenter skal ha råd til å leve også, men det blir en annen diskusjon)

TS har jobbet et helt liv og betalt skatt, og fortjener å få en verdig pensjon tilbake.

Det er ikke riktig at de eldre kun skal få nok til husleie, faste utgifter og mat. Vi kan jo ikke plassere dem foran tven i kanskje 20 år heller.

Skrevet

Til dere som sammenligner med hva en student må klare seg på, så synes jeg det blir helt feil. Jeg er også student og klarer meg på minimalt med penger akkurat nå, men det er noe jeg har valgt selv. (Mener såklart at studenter skal ha råd til å leve også, men det blir en annen diskusjon)

TS har jobbet et helt liv og betalt skatt, og fortjener å få en verdig pensjon tilbake.

Det er ikke riktig at de eldre kun skal få nok til husleie, faste utgifter og mat. Vi kan jo ikke plassere dem foran tven i kanskje 20 år heller.

:enig_anim:

Kan ikke forlange, at etter å ha jobbet å slitt ett helt liv, skal de måtte selge hus/bil/o.l for å ha råd til å leve....

Og måtte leve for 10.000 i måneden er ikke å få en verdig alderdom....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...