hjertesukka Skrevet 20. juni 2006 #1 Skrevet 20. juni 2006 Snart reiser jeg på hytta og blir der for sommeren. Har ikke komfyr, men gassbluss og utegrill. Ifjor laget jeg ostekaker i fleng, men kunne tenke meg å utvide repertoaret litt iår. Iallefall så har jeg lett for å gå i samme sporet og lage det samme. Så hvis du har forslag til andre typer kaker og "hyttemat" blir jeg veldig glad. Å grille går jo greitt å variere, men det er det at jeg er uten stekeovn, da.....
Gjest piaf Skrevet 20. juni 2006 #2 Skrevet 20. juni 2006 Lapper er smart å lage på hytte, enten i stekepanne på gassbluss, eller sett stekepannen på grillen/grillristen. Med nyrørte selvplukkede blåbær på, kanskje? Hvis du med hyttemat også mener middager, så er jo gryter grei mat. Sakser inn noe jeg skrev i denne tråden om mat i båt - hvis hytta ligger ved sjøen så fisker dere kanskje litt der også? Går også an å hive alt sammen i samme gryte og lage en fyldig suppe/gryte med fisk og grønnsaker: Surr feks finhakket løk, gulrot, purre, hvitløk og fennikel i litt olivenolje eller smør, tilsett hvitvin eller eplejuice, evnt også noen nypoteter skåret i mindre biter, og kok noen minutter til grønnsakene er nesten møre. Ha i en fløteskvett, og legg i fiskefilet/skiver, evt også blåskjell (hvis de er trygge å spise der du er) + salt/pepper. La surre under lokk til fisken er gjennomkokt og skjellene åpner seg, og dryss over masse finhakket persille og/eller dill tilslutt. ←
hjertesukka Skrevet 20. juni 2006 Forfatter #3 Skrevet 20. juni 2006 Denne suppen hørtes nydelig ut! Har lyst å prøve den på hytta. Takk,takk. Jeg synes ikke det er så vanskelig å finne på middagsmat, men forslag mottas med takk. Men det er denne "kaffimaten" som jeg synes er litt vanskelig uten stekeovn! Lapper skal jeg jammen prøve, men da må man prøve seg litt fram med styrken på gassen, regner med noen svarte "prøvekluter" først........ Ellers er det flere som har kommet og skal feire bursdagen sin på hytta, og det er jo trivelig, men hvordan skal jeg lage en fin bursdagskake?.....som sagt ifjor ble det så mange ostekaker med gele, at vi gikk litt lei.
Gjest piaf Skrevet 20. juni 2006 #4 Skrevet 20. juni 2006 Tiramisu, kanskje? Med ladyfingers. Kan ihvertfall lages uten stekeovn, og sikkert også med den type kaffe dere har på hytten istedet for espresso. Og det skal jo også være noe whiskey eller cognac i den, så helt barnevennlig er den ikke... Ellers må det vel gå med diverse fromasjkaker, eller du kan lage samme type kjeksbunn som til ostekaken, ha sjokolademousse over istedet, og feks pynte med friske bringebær når den er stivnet.
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #5 Skrevet 20. juni 2006 Og så får du kjøpt sukkerbrød - de kan brukes til mangt og meget: kremkake, med vaniljefyll og gele på toppen, med all mulig bær og frukt til fyll. Du kan også lage iskake: del sukkerbrødet i tre lag. Dekk innsiden av en bolle med lagene og fyll med is og smakstilsetning - hvelv på fat. Sjokoladepudding, mandelpudding, semulepudding m fl. Tilslørte bondepiker, bær-grøter, rabarbragørt mm
Blueberry Skrevet 20. juni 2006 #6 Skrevet 20. juni 2006 Med kjøpt ferdig sukkerbrød kan du jo lage så mangt, til og med marsipankake hvis d skal være veldig flott! 1
hjertesukka Skrevet 20. juni 2006 Forfatter #7 Skrevet 20. juni 2006 Takk for gode ideer. Ferdigkjøpt sukkerbrød blir redningen i sommer, tenker jeg. Skal også prøve meg på den tiramisu-kaken, fant oppskrift her i forumet. Og jeg går for den voksne varianten med whisky. Skal det forresten være Amorettilikør opprinnelig i den kaken? (harrytur til Sverige snart.... ) Og så må jeg kjøpe meg firkantet form, dette blir gøy.
Gjest piaf Skrevet 21. juni 2006 #8 Skrevet 21. juni 2006 Skal også prøve meg på den tiramisu-kaken, fant oppskrift her i forumet. Og jeg går for den voksne varianten med whisky. Skal det forresten være Amorettilikør opprinnelig i den kaken? (harrytur til Sverige snart.... ) ← Det er mange varianter ute og går - den siste oppskriften jeg prøvde var med kaffelikør. Tok et lite søk på Epicurious - her er noen oppskrifter å velge blant. (Den som heter Tiramisu Angel Cake Torte, s. 2, er med amaretto ).
Gjest Elfrida Skrevet 21. juni 2006 #9 Skrevet 21. juni 2006 Eller så kan du prøve amerikanske pannekaker. Lag dem litt store og bruk godt med bakepulver så kan du sikkert legge dem lagvis med fyll innimellom og servere som bløtkake.
hjertesukka Skrevet 21. juni 2006 Forfatter #10 Skrevet 21. juni 2006 Glup ide, Elfrida, takker og bukker. Idag har jeg laget en "prøveklut"- tiramisu, siden vi skal feire noe i morgen. (er ikke på hytta enda.) Og er veldig spent på hvordan den blir, for jeg hadde litt lite ladyfingers, og brukte konjakk istedetfor whisky eller likør ! hm....dere skal få en tilbakemelding. :klø:
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2006 #11 Skrevet 21. juni 2006 dessertpannekaker med is er jo himmels godt da!
hjertesukka Skrevet 22. juni 2006 Forfatter #12 Skrevet 22. juni 2006 Nå har vi smakt tiramisukaken, og jeg fikk masse skryt! Veldig god smak på den, det eneste jeg gjorde feil, var at jeg dynket ikke nok....ladyfingersene var bittelitt tørre, så neste gang bruker jeg hele kaffe og konjakkblandingen! Jeg brukte nemlig ikke alt, syns det ble litt mye, men skulle selvfølgelig fulgt oppskriften. Jaja, da blir det perfekt neste gang, da- øvelse gjør mester som kjent! Takk for råd om pannekaker med is- det er helt toppers.
Gjest piaf Skrevet 23. juni 2006 #13 Skrevet 23. juni 2006 Nå har vi smakt tiramisukaken, og jeg fikk masse skryt! Veldig god smak på den, det eneste jeg gjorde feil, var at jeg dynket ikke nok....ladyfingersene var bittelitt tørre, så neste gang bruker jeg hele kaffe og konjakkblandingen! Jeg brukte nemlig ikke alt, syns det ble litt mye, men skulle selvfølgelig fulgt oppskriften. Jaja, da blir det perfekt neste gang, da- øvelse gjør mester som kjent! ← Så fint at den falt i smak! Litt tricky med den dynkingen - det er fort gjort å dynke for mye også, det har jeg gjort en gang... Ellers er det også godt med jordbær eller bringebær ved siden av tiramisu nå om sommeren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå