Thomasine Skrevet 20. juni 2006 #1 Skrevet 20. juni 2006 Har fått en stor flaske Kecap Manis. Har brukt den over nudler, makaroni/pasta og ris. Noen forslag til annet jeg kan bruke den til? Og hvorfor finnes det en type Ketcap Manis som er seig og tyktflytende og en som er som vanlig soya saus? Hva er forskjellen? :klø:
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #2 Skrevet 20. juni 2006 ketjap manis er en indonesisk soyasaus den er fin i marinader, og sauser. pulverheksa ii
Gjest gjest1 Skrevet 20. juni 2006 #3 Skrevet 20. juni 2006 Jeg bruker både den tyntflytende og seige (den er litt søtere og mere konsentrert) nesten daglig i både wok, salatdressing og marinade. Synes den er ekstra god i wok når jeg lar den steke litt sammen med resten av ingrediensene.
Gjest piaf Skrevet 20. juni 2006 #4 Skrevet 20. juni 2006 (endret) Jeg har fått servert en kjøttrett der svinekjøtt og oksekjøtt ble marinert i ketjap manis sammen med hvitløk og frisk ingefær, og deretter stekt/kokt (?) - dette er mange år siden. Ble servert med ris og sambal oelek (sterk indonesisk chilipasta). De kalte simpelthen hele retten Ketjap manis, såvidt jeg husker - men noen presis oppskrift har jeg dessverre ikke. Fant imidlertid denne oppskriften som ser ut til å være noe liknende. Endret 6. september 2007 av Eurydike
Ling Skrevet 21. juni 2006 #5 Skrevet 21. juni 2006 Kjempegod dressing/saus til pastasalat (gjerne med kylling) eller ovnsbakt laks: 2 deler K. Manis 1 del balsamico eddik finhakka ingefær, chilli og hvitløk La stå å trekke minst en time før servering.
Leanne Skrevet 22. juni 2006 #6 Skrevet 22. juni 2006 Stek svinekjøtt, wok grønnsaker (frosne eller ferske) i wok. Når svinekjøttet og grønnsakene er ferdig stekt har du i kokt ris som du også steker noen minutter. Server dette med en peanøtt saus som du lager slik Kok opp 0,5 dl vann ha i 4-5 ss peanøttsmør 2 ss ketchap manis koriander fersk hvitløk Smak på sausen, er den sterk kan man ha i litt melk, er den for svak (vann smak) så ha i mer peanøttsmør og krydder. Dette er kjempe godt!!! Tror det heter nasi... er kinesik eller indisk.. er ikke sikker..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå