Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har oppdaget en kul på håndleddet, hard men bevegelig.

Hva kan det være?

Skrevet (endret)

Det høres ut som en seneknute. Den er ikke farlig og hvis den ikke plager deg trenger du ikke gjøre noe med den, men det er enkelt å gå til legen og få henvisning videre til å få tatt hull på den (noen fastleger gjør det også selv).

Burde vel kanskje legge til at en tur til legen nok er på sin plass uansett når man finner kuler som ikke har vært der før.

Endret av Arkana
Skrevet

Jeg får en sånn en hver gang jeg får senebetennelse (populært kalt musesyken) i armen.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar!

Den er bare vond når jeg trykker på den, så da avventer jeg... og utsetter legebesøket.

Blir nok kanskje litt mye bruk av datamusen både på arbeid å privat.

Vanligvis kjenner jeg smerte i håndleddet pga. gal stilling på arb.plass.

Men sist uke lånte jeg pcen på ett annet kontor så da spørs det om arbeidsstillingen ble feil igjen.

Skal prøve å la pcen være i fred litt:)

Gjest Gjest
Skrevet

arbeid å privat............. OG PRIVAT

skriver mange skrivefeil, MEN det er måte på. hehe

Gjest Gjest
Skrevet

jeg har også hatt sånn noen ganger..

det er plutselig der, og gjør litt vondt når jeg trykker på den, men det går vekk etter et par dager, så ingenting farlig..

jeg har blitt fortalt at det er noen slags væskeannsamling eller noe, for man bruker håndleddet litt annerledes over tider enn det man pleier:)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har også slik senekul på håndleddet. Fikk den fjernet, men fikk den tilbake etter en mnd :( Har den vel kronisk, men størrelsen varierer.

• 1 år senere...
Gjest Gjest_Shanka_*
Skrevet

Jeg har også en kul, men den gjør vondt. Jeg får vondt av å belaste håndleddet. kan for eks ikke ta push-ups. Var hos legen i dag, hun sa at jeg skal til røntgen, men hun trodde det var en utposing på den ene nerven.. og at det ikke var stor å gjøre med, kanskje operere hvis det var for plagsomt.

Kjedelig altså:(

Skrevet

Senebetennelse i håndleddet bør uansett behandles. Ellers kan det utvikle seg til Carpal tunell-syndrom og da må det ofte operasjon til.

Gjest Gjest_Shanka_*
Skrevet

Ja, men hvordan kan det behandles. Hun legen jeg var hos var lite interessert i å gjøre noe, siden ejg ikke spilte håndball på høyt nivå! :gråte:

Det erjo helt umulig å bruke hånden:S Fikk smertestillende, men det er vel ikke behandling nok det??

Gjest nextlife
Skrevet
Takk for svaret :) Da kan jeg altså puste lettet ut :)

Har bare ett råd til dere som har "ting" som vokser ut her og der på handa deres ; blir det slik at den må fjernes, vær kritisk til hvem som skjærer i deg! Det er faktisk en grunn til at det finnes handkirurger :jepp: , de vet hva de holder på med når det kommer til hender, og det er det ikke alle allmennleger og "vanlige" kirurger som gjør :nei:

• 3 år senere...
Skrevet

Jeg har en senekul på håndleddet. Kalles for ganglion, og jeg fikk den pga pc'en.. jeg har allerede operert en gang for det..men den kom ikke bort.Fordi han som gjorde det, var ikke akkurat så flink med jobben sin..han laget et stygt arr..så de på sykehuset sa at de skulle gjøre det ordentlig og om ikke så lenge skal jeg operere igjen, med narkose. håper den blir borte for alltid, den plager meg og jeg får ikke til å bruke hånden som den andre hånden. får blandt annet ikke til armehevineger, bære tungt osv.. :(

Skrevet

Det er nok noe som kalles ganglia.Kan skjæres ut enkelt dersom den er veldig ubehagelig.Vet om noen som slo håndleddet hardt inn i et eller annet og traff kulen...etter noen dager var den borte.Lykke til uansett hva de finner ut at det er!

Skrevet

Det er muligens ganglion. Mange av bildene som ligger på nettet er ganske groteske. Man kan også ha mye mindre overflatisk kul, mens kulen er større inni håndleddet (eller andre steder man her det). De sistnevnte er mer smertefulle, fordi de presser på ting inni leddet. Kan være spisse, eller nesten flate, og noen er mykere enn andre.

Det kan ikke skjæres enkelt ut. De må operere, og det er viktig at de får med hele tingen, og får lukket igjen skikkelig. I 90% av tilfellene så kommer kulen tilbake, og de fleste trenger minimum 3 gangers operasjon for å bli kvitt det helt. Jo flere ganger man opererer, jo mindre er sjansen for at det kommer tilbake.

På grunn av dette anbefales ikke operasjon, med mindre man er ekstremt plaget.

Jeg har hatt dette siden jeg var 10. I perioder har jeg vært eksrtemt plaget, og må ha gått med håndstøtter slik at jeg ikke kan bøye håndleddene, dette pga smerter. Det er ufarlig, men smertefullt. I noen tilfeller kan det også være uten smerter.

Jeg har operert en gang, fordi det i en periode var veldig vondt. Det kom tilbake etter ca et år, men den er fremdeles mindre enn den var før. Er vel 3 år siden jeg opererte.

Min søster har operert to ganger, og det har kommet tilbake på henne likevel.

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg har også en sånn kul på håndleddet, har alltid lurt på hva det er, og har aldri fått noe ordentlig svar fra lege. Noen sier at det er senen, andre sier at det er væskeansamling. Denne kulen kommer og går som den vil, og når den først kommer er den der en stund.

Jeg kan ikke belaste hånden min, og kan ihvertfall ikke ta push ups. Det gjør veldig vondt, men etter alt jeg har lest vet jeg ikke om det vil hjelpe noe med operasjon. Jeg har hatt denne plagen siden jeg turna da jeg var mindre (ca 6-8 år). Kulen jeg har ser man best når jeg bøyer håndleddet mitt.

Er det bare å gå til fastlegen sin for å finne ut hva det er? Har lest at ingen vet egentlig hva det kommer av.

Skrevet

Jeg hadde en slik kul. "ganglion" som noen over nevner.

Legen fikset det ved å slå på den med en liten hammer så den sprakk, og væsken inne i den rant ut. VELDIG vondt der og da, men det ble bedre etter hvert. Har fortsatt litt problemer med håndleddet om jeg bruker det mye, men det hjalp det legen gjorde.

Var også snakk om at om dersom man opererte den bort, kunne den komme tilbake uansett.

Så, da distraherte han meg og slo meg istedenfor :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...