Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Igår ble jeg påkjørt av en moped. Det var han som ikke holdt vikeplikten og som kjørte inn i meg. Det ble ingen person skader, men både min bil ble bulket, og hans moped ganske herpa.

Når vi skal fylle ut skademeldingsskjemaene idag, så ser jeg med skrekk att førerkortet mitt gikk ut i 2004!!!!!!Etter mørkekjøringen har jeg aldri fornyet kjørerkortet mitt, og har ergo kjørt med ugyldig førerkort siden 2004. Forsikringen dekker ergo ikke noen ting, men det jeg lurer på er hvilke andre følger dette kan få?Kan jeg bli fratatt førerkortet en stund f.eks?Jeg har jo hatt mørkekjøring og har papirer på dette, jeg har bare ikke vært oppe på biltilsynet og fornyet førerkortet. Kan jeg få bot??Hjelp!!!! :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde det var automatisk fornyelse av førerkortet jeg.

Husker det ble sagt at vi som hadde de grønne kortene kunne kjøre med dem "til vi døde" - så sant vi ikke prøvde å bruke dem i utlandet.

Hadde tenkt å beholde det selv - men fordi jeg har utvidet førerkort - måtte jeg fornye det og fikk det lille kjedelige.

Gjest Tabby
Skrevet

Da jeg tok sertifikatet fikk jeg beskjed om at jeg måtte ta mørkekjøringen og levere beviset til biltilsynet så fort som mulig etter det. Ellers var ikke førerkortet gyldig lenger. Dette var i vinter, altså 05/06 sesongen.

Ta en telefon til biltilsynet og forhør deg i morgen hva som er reglene. Det er det beste rådet jeg kan gi deg.

Skrevet
Da jeg tok sertifikatet fikk jeg beskjed om at jeg måtte ta mørkekjøringen og levere beviset til biltilsynet så fort som mulig etter det. Ellers var ikke førerkortet gyldig lenger. Dette var i vinter, altså 05/06 sesongen.

Ta en telefon til biltilsynet og forhør deg i morgen hva som er reglene. Det er det beste rådet jeg kan gi deg.

Var nok dette jeg også fikk høre......dette er 2 år siden. Har bare blitt glemt av dumme meg.

Men, hvor ille kan dette bli?Fengsel, bøter, inndragning av førerkort???? :grine:

Gjest gjest1
Skrevet

Det er jo en "forglemmelse" så så veldig ille kan det ikke bli, vaffal ikke fengsel!

Det beste er nok bare å ta det med ro idag, og ringe i morgen tidlig og forhøre deg om evt konsekvenser!

Men du har vel gjort mørkekjøringen i ettertid, så du har ditt på det tørre og papirer på det ;), det er vel bare at du har glemt å fornye kortet?

Årner seg nok skal du se :)

Skrevet

Hjelp...

Jeg har hatt glattkjøring men ikke mørkekjøring..

Jeg fikk lappen for 10-15 år siden. Trengte man det da?

Skrevet

Mulig du blir nødt til å kjøre opp på nytt, dessverre.

Skrevet

Tja, ble litt usikker når jeg sjekket Vegvesenet.no. Kontakte dem må du jo uansett, for førerkort vil du vel fortsette å ha.

Skrevet
Mulig du blir nødt til å kjøre opp på nytt, dessverre.

Hva!!! Jeg trodde at lappen var lappen jeg. Hvordan finner jeg ut det?

Heter det biltilsynet fortsatt?

Skrevet

Jeg leste der nå. Takk for lingken.

Tror det holder å ta mørkekjøringen bare, og så gi beskjed.

Gjest Piper
Skrevet

Det kan godt være du må dekke både dine egne skader og mopedistene sine skader, men siden det ikke ble personskader tviler jeg på at du får kjempe streng straff. Men det kan godt være du ikke får kjøre opp på 2 år, men er litt usikker på dette.

Skrevet

Mopedisten og jeg har ordnet opp oss imellom, så han sender oss regning. Så, vi blander ikke forsikringselskapet inn i dette.

Har nå pratet med min gamle kjørelærer, og skal kjøre opp på tirsdag!! :ler::grine::ironi: :hår:

ønsk meg lykke til.... :reise:

Gjest Gjesta
Skrevet

så uheldig du har vært!!

jaja, sånn kan det gå når man er i bryllupsrus og ammetåke.... :ler:

Skrevet
så uheldig du har vært!!

jaja, sånn kan det gå når man er i bryllupsrus og ammetåke.... :ler:

jadajada.... :ler:

Skrevet

Så fimnt at det ordner seg så raskt da i det minste. Og at mopedisten var såpass allright at han syns det var greit å ta det privat.

Jeg ønsker deg lykke til med ny oppkjøring!

Gjest Gjest
Skrevet

Uansett førekort eller ikke, hvorfor må du betale skadene når det er han som ikke overholdt vikeplikten?

Skrevet
Uansett førekort eller ikke, hvorfor må du betale skadene når det er han som ikke overholdt vikeplikten?

Kjører man ulovlig/uten førerkort har man stort sett ikke mye å stille opp med - så hadde mopedisten ønsket å lage bråk kunne han nok gjort det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...