Gå til innhold

Førerkort med mildt handicap?

Gjest splæsj

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Fantus

Ja, man kan få legeattest på at man er i stand til å kjøre en bil selv med større handicap. Jeg har f.eks hørt om en person med Down syndrom som har lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De jeg kjenner som er døve har i hvert fall førerkort. Hadde vært gøy å vite hvordan de tilrettelegger undervisningen i forkant av førerkortet da.

Når det gjelder dårlig syn så kan man kjøre om man bare har syn på et øye. Mangler man derimot litt syn på begge øynene er reglene strengere. Selv om man i flere tilfeller vil ha mer syn enn den som mangler synet totalt på ett øye vil man ikke få lov å kjøre (ikke spør meg hvorfor da).

Når det gjelder andre fysiske handicap vet jeg jo at man kan tilrettelegge biler slik at de kan kjøres med feks bare venstre fot eller lignende. Da må jo føreren med dette handicapet ha førerkort også.

Andre handicap i kategorien ADHD osv. vil også kreve legeattest fra en ansvarlig, og man vil ikke kunne være yrkessjåfør med den diagnosen (det gjelder sikkert de aller fleste andre milde handicap også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Hun ene jeg hadde som pasient har lappen. Hun er omtrent helt lam og sitter i eletrisk rullestol...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...