Gjest gjest1 Skrevet 20. juni 2006 #1 Skrevet 20. juni 2006 Har solgt huset mitt til 200 000 (ca 10%)over takst, bør jeg være fornøyd? er så usikker på om det er en ok pris.
Titti72 Skrevet 20. juni 2006 #2 Skrevet 20. juni 2006 (endret) Det tror jeg du burde være fornøyd med. Jeg syns jeg har sett en tendens til at boligene nå ofte ikke går masse over takst. Jeg leste en boligavis i helgen, og der var det flere solgt til takst (eller litt over) og under, en det som var solgt såpass som du har over takst. Skrivefeil. (mindre ofte???) Endret 20. juni 2006 av Titti72
Gjest gjest1 Skrevet 20. juni 2006 #3 Skrevet 20. juni 2006 Det kommer vel an på hvor boligen ligger? Det verste jeg har opplevd var en falleferdig enebolig i Bærum med prisantydning 2,7 som ble solgt for 3,8. Det blir vel 40 % over takst, det.
Gjest gjest1 Skrevet 20. juni 2006 #4 Skrevet 20. juni 2006 Ligger i et vekstområde utenfor en større norsk by, men ikke oslo dog. Æsj, tror egentlig tvilen grunner i at jeg egentlig ikke har lyst til å selge.... Men det er jo dyrt og upraktisk å ha et hus man ikke bor i... Får bare si meg fornøyd egentlig, huset trenger jo likevel endel utvendig arbeid så bør jo være glad jeg slipper?
Gjest Gjest1 Skrevet 20. juni 2006 #5 Skrevet 20. juni 2006 Du har vel strengt tatt ikke noe valg om du har akseptert budet, men jeg ville vært godt fornøyd.
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #6 Skrevet 20. juni 2006 Du må jo bare sammenligne med hva tilsvarende boliger i ditt område har gått for. Jeg hadde ikke vært fornøyd med bare 200.000 over prisantydninng hvis jeg hadde solgt min leilighet nå , siden alle leilighetene i nærheten i det siste har gått fra 200.000 til 400.000 over antydning. (taksten har vært 1,2 mill). Men når alle leiglihetene går over antydning, så er det noe galt med prisoverslaget til megler. Apørsmålet er jo hvor mye av summen over prisantydning som megler tar som provisjon..
Gjest ArneP Skrevet 21. juni 2006 #7 Skrevet 21. juni 2006 "Et tau er 10% lengre enn x. Burde jeg mene at tauet er langt? Er så usikker på om det er langt." En takst er bare et gjett på hvor mye du får for boligen. Hvis du får 10% over takst har takstmannen gjort en elendig jobb på å gjette hva du vil få. Folk har av en eller annen merkelig grunn en oppfatning av at en takst er noe mer komplisert enn det er.
abelille Skrevet 22. juni 2006 #8 Skrevet 22. juni 2006 Jeg hadde ikke vært fornøyd med bare 200.000 over prisantydninng hvis jeg hadde solgt min leilighet nå ← Det er forskjell på prisantydning og takst! Det har vært ganske mye i media om meglere som setter for lav prisantydning for å få flere interessenter og dermed få budrunder som presser prisen opp. Dersom megleren din setter prisantydningen lavt og du ikke er fornøyd med så mye over den, så gjør faktisk han noe galt. Slike "lokketilbud" ville de komme til livs. At man ikke er fornøyd med å få taksten er noe helt annet. Taksten blir gjerne lavere enn prisantydningen, for den tar utgangspunkt i verdien av selve bygget.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #9 Skrevet 23. juni 2006 Mange meglere har gått bort fra takst, og opererer kun med prisantydning. Taksten forteller jo bare noe om den "tekniske" verdien av huset, men beliggenheten har jo svært mye å si for hva salgsprisen faktisk blir . Men kan kan godt ha begge deler. Får du over prisantydning, bør du være fornøyd uansett. Det er bare et anslag på hva megler tror du kan få for huset. Vi har nettopp solgt huset vårt, til under prisantydning. Megleren gjettet visst feil. Men vi er likevel godt fornøyde, for vi fikk mye mer enn vi først hadde håpet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå