Gå til innhold

Skal vi begynne å ha pus ute nå?

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Vår "lille" hann katt har vært "innekatt" siden vi fikk han pga boligsituasjon, men nå flytter vi til eget hus på landet. Jeg innbiller meg at Pondus egentlig vil være ute, og mener at det er best for han, MEN.. Vi bor tett på en svært trafikert vei (hoved vei opp til sentrum, som er 1 mil unna + at dette er hoved veien opp til et populært hytteområde)

Selvom det er 50 sone, så dundrer det minst 500 audier opp og ned hver helg i minst 100 kmt. Og i uka er det en del trailere som kjører i 80(gidder vel ikke å kjøre i 50 siden det kun er en kort strekke på 50)

Så det er en del trafikk, men ikke så ille at det "går i ett". Pondus er allt for lite redd av seg. Han er vandt med liv og røre, og jeg er veldig redd for at han ikke skal være redd bilene :sjenert:

Hva hadde du gjordt om du var i samme situasjon?

Må jo bare fortelle at grunnen til at han endte opp som inne katt er at vi har flasket han opp siden han var ca 3 uker gammel, så flyttet vi og her kan han ikke være ute..

Er bare så usikker!

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Hvor nært er denne veien egentlig?? Jeg bor et steinkast (ganske bokstavelig ja) fra både en hovedvei og en toglinje, men pusen er da virkelig ute likevel.

Gjest gjesta
Skrevet

Hva med å være ute med pus i bånd eller lignende de første gangene for å se hvordan den reagerer? Den er jo ikke vant til biler og den slags så det kan være vanskelig å forutse hvordan den kommer til å forholde seg til det. Noen katter kan fint være ute i nærheten av traffikerte veier og aldri bevege seg ut på eller krysse dem, mens andre kan det ikke :tristbla:

Skrevet

Man kan ikke holde en pus inne, pga en vei. Katter er utedyr, husk det!

Kattens naturlige instinkter vil hjelpe den, og min erfaring er at katter fort får respekt for biler.

Som nevnt over her, kan du jo "venne" den til å være ute, med ett bånd først!

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Det er veldig vanskelig å spå hvordan en katt forhoder seg til biler, utfra hvor uredd den er på andre ting. To av kattene mine har stålnerver, er ikke redd for noe av brå lyder, støvsugere etc, mens de andre skvetter til hvis en kommer litt for fort mot de. Men alle fire oppfører seg likt i forhold til biler, og skygger banen flere minutter før bilen kjører forbi der de er. De skjønner også godt forskjellen på biler i fart, og biler som står stille. Å ta katten med i bånd og se hvordan reagerer er nok det beste forslaget.

Gjest gjest1
Skrevet

Onyx: Veien ligger kant i kant med hagen vår, ca 10 meter fra hushjørne.

*Lene*: Det at katter er utedyr, er en diskusjon som jeg ikke gidder å ta nå. for ang det er folk alltid uenig.

Ja, kan jo gjøre et forsøk på å ha han i bånd først. Vist han går med på det

;) han er blitt en rimelig sta katt :ler:

Noen som aner hvor lenge jeg bør bo i det nye huset før han får komme ut da? Er jo greit at han skjønner at "her bor jeg" liksom...

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Noen som aner hvor lenge jeg bør bo i det nye huset før han får komme ut da? Er jo greit at han skjønner at "her bor jeg" liksom...

For å være helt sikker sier man fire uker.

Gjest Sativa
Skrevet

Vi har tre katter hvorav kun en er utekatt. (de to andre får noia hvis de blir tilbudt en luftetur) Her vi bor er det trafikk overalt, vi har ikke hage eller noe. Utepusen fikk først bli med oss på noen turer rundt i nabolaget, før han begynte å være ute alene.

Jeg har observert ham fra vinduet flere ganger, og han holder god avstand og smetter raskt unna hvis en bil nærmer seg.

Tipper det går bra med Pondus, men sikkert lurt å la ham bli vant til luktene i sitt nye hjem før han legger ut på tur :-)

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg hadde en hannkatt som riktignok var utekatt, men var oppvokst på landet. Da jeg flyttet til en mindre by og tok han med meg, begynte han å gjøre fra seg inne og gikk ikke lengre enn i naboens hage (der han traff en jentepus han ble venner med).

Han fulgte etter meg overalt men jeg kunne ikke lufte han dagen lang og trodde ikke han trengte samme oppfølging som en valp (men det gjorde han nesten...). Vi bodde midt i sentrum, og alle så litt rart på meg når puben stengte og katta kom fram fra under en eller annen parkert bil, og fulgte etter meg overalt...

Han likte ikke byen i det hele tatt og ble helt avhengig av meg. Begynte å gjøre fra seg inne og var skeptisk til trafikk osv. Hadde det vært i dag, ville jeg ofret litt mer tid på han og gått faste turer i nabolaget, men jeg var ung, og husverten så ikke med blide øyne på at katten gjorde fra seg inne.

Det endte dessverre med avlivning. På den tida fantes ikke FOD osv. Han hadde fortjent å bli omplassert i landlige omgivelser i stedet for å bare bli sju år.

Til poenget. Bruk litt tid på katten, og gå turer med den i starten slik at den får en myk tilvenning. Gjør den fra seg inne, så er den jo vant til det siden det er en opprinnelig innekatt.

Synes du skal ta sjansen og la den få bli utekatt. Voksne katter har litt peil på trafikk, og passer på hvor de går, men ulykker kan skje, så jeg ville valgt en kattesele og vist den rundt i nærmiljøet, også veien som er trafikkert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...