Sarah Salamander :-) Skrevet 20. juni 2006 #1 Skrevet 20. juni 2006 Bestemoren min pleide å servere noen fantastisk gode hermetiske plommer til dessert. Nå lurer jeg på om det er noen der ute som kan hjelpe meg med en god oppskrift. (vet ikke om de egentlig var hermetiske, men de var lagret på syltetøy glass som hun lagret i matboden) litt sørte og syrlige på samme tid!! Håper noen kan hjelpe meg
Blueberry Skrevet 20. juni 2006 #2 Skrevet 20. juni 2006 Hermetiserte røde plommer Oppskriften stammer fra TV-kokken Lars Barmen. Ingredienser: 1 l vann 500 g sukker 7 røde plommer 1 glass på 0.75 l Tilberedning: Forarbeide: Dypp rene glass i kokende vann. Sett dem på bakebrett eller langpanne og bak dem i ovn på 100 grader i 10 minutter. Løs opp 2 st atamon (fås kjøpt i dagligvarebutikker) i 2 dl kokende vann. Dypp ringene i kokende vann og oppbevar dem i atamonblandingen. Oppskriften: Kok sukkerlake av vann og sukker. Legg plommer på glass og fyll på sukkerlaken. Sett på lokk og ring og skru ringen lett til. Legg et klede i en kjele, sett i glasset og fyll opp med vann. Kok opp og la de trekke ca. 20 minutter. Løft opp glasset, skru til ringen og snu glasset for å sjekke om det er tett. Kilde: nrk.no/mat - 06.08.2002
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå