Gjest fast bruker i.i Skrevet 20. juni 2006 #1 Skrevet 20. juni 2006 Ja, overskriften viser utgangspunktet. Nå lurer jeg på hvilke utgifter brudeparet har for å invitere oss? Dette er et seriøst spm, derfor spør jeg dere som allered har planlagt bryllup. Jeg lurer også på hvorfor man blir invitert til å legge penger på noe? Vi får jo bare kaffe og småkaker. Lokalet hadde vært der uannsett hvor mange gjester de hadde invitert. Derfor vil det lønne seg for paret å invitere flest mulig på "etterfest". Er tanken at man ikke behøver å "by" på noe, for å invitere til bryllupsfest? Er det helt utgått? Hva burde gaven vi gir bestå av? Jeg er verken gjerrig, eller snurt. Jeg bare stusser, og er overrasket! For meg betyr det ingenting - det vil ikke sette spor i meg - at de har valgt å gjøre det slik for oss, men jeg kan bare ikke forstå tanken bak. Vil dere hjelpe meg?
Gjest Bellatrix Skrevet 20. juni 2006 #2 Skrevet 20. juni 2006 De vil vel at dere skal få muligheten til å delta samtidig som de ikke har råd til å invitere dere på middag. Men jeg synes det er rart å invitere reisende på bare kaffe.
Gjest Gjesta Skrevet 20. juni 2006 #3 Skrevet 20. juni 2006 Enig med Bellatrix. Jeg ville gitt en mindre gave enn hvis jeg var "vanlig" gjest. Men jeg tror jeg ville takket nei, med tanke på alle utgiftene.
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #4 Skrevet 20. juni 2006 Si nei takk til invitasjonen. Og send dem et gavekort på 500 kr hos IKEA i gave (forutsatt at de bort langt nok, slik at turen blir dyrere enn det de kan handle for).
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #5 Skrevet 20. juni 2006 Jeg tror nok dere ble bedt fordi de ønsket at dere skulle komme, men det er jo lov å takke nei.. Synes det er en uting med kaffegjester langveis fra..
Gjest T.S Skrevet 20. juni 2006 #6 Skrevet 20. juni 2006 De inviterer oss altså til å spleise på middagen de har tillbrakt med gjestene sine? Er det greit?
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #7 Skrevet 20. juni 2006 Minner om hva trådstarter skrev i hovedinnlegget: Dette er et seriøst spm, derfor spør jeg dere som allered har planlagt bryllup.
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #8 Skrevet 20. juni 2006 De inviterer oss altså til å spleise på middagen de har tillbrakt med gjestene sine? Er det greit? ← Nei, det er ikke greit - det er kjempefrekt.
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #9 Skrevet 20. juni 2006 De inviterer oss altså til å spleise på middagen de har tillbrakt med gjestene sine? Er det greit? ← De gjør jo ikke det! Jeg skjønner godt at det er flere og flere som ønsker seg penger, særlig med tanke på at de ofte er etablert på forhånd. Jeg tror ikke det er mange som tenker i de baner hvertfall, men hvis dere oppfatter det slik så reiser dere ikke.
Gjest gjesta Skrevet 20. juni 2006 #10 Skrevet 20. juni 2006 Si nei takk til invitasjonen. Og send dem et gavekort på 500 kr hos IKEA i gave (forutsatt at de bort langt nok, slik at turen blir dyrere enn det de kan handle for). ← God ide!
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #11 Skrevet 20. juni 2006 Si nei takk til invitasjonen. Og send dem et gavekort på 500 kr hos IKEA i gave (forutsatt at de bort langt nok, slik at turen blir dyrere enn det de kan handle for). ← Det er vel akkurat det mange av de brudeparene som velger en sånn gjesteløsning ønsker. De får sannelig god betaling for det frimerket de gadd å spandere på å sende en utopisk innbydelse.
Gjest T.S Skrevet 20. juni 2006 #12 Skrevet 20. juni 2006 Enig med Bellatrix. Jeg ville gitt en mindre gave enn hvis jeg var "vanlig" gjest. Men jeg tror jeg ville takket nei, med tanke på alle utgiftene. ← Nå har det seg slik at vi har takket ja, siden det opprinnelig er en veldig god venninne. Det gir oss også muligheten tl å treffe mennesker vi ikke har truffet på lenge. Jeg elsker bryllup og venninnen min - og er dessuten vanligvis fleksibel av meg. Tyr ikke så lett til unødvendig grubling. Men.... denne gangen. Vi takket ja, før jeg fikk vite - for noen dager siden - at det ikke var fri bar. Det stod ingenting om dette i invitasjonen, jeg spurte som en tilfeldighet. Men jeg synes det ligger noe vesentlig i det å kunne spandere noe på gjestene sine.
Gjest Bellatrix Skrevet 20. juni 2006 #13 Skrevet 20. juni 2006 De inviterer oss altså til å spleise på middagen de har tillbrakt med gjestene sine? Er det greit? ← Jeg tror ikke de inviterer dere for at dere skal spleise på middagen, men fordi de vil ha dere der som gjester. Det er vanskelig å lage gjesteliste til bryllup, for ofte vil man invitere mange flere enn man egentlig har råd til å ha til middag. Da har man 3 alternativer; invitere alle man har lyst til til en litt rimeligere middag, invitere de nærmeste på middag og de mer perifere på kaffe eller å bare invitere de man har råd til å spandere skikkelig middag på. Dette er vanskelig fordi ofte så føles det som at alt blir feil uansett hva man velger. Da vi giftet oss hadde vi bare de nærmeste familie og venner på middag, men jeg fikk også litt dårlig samvittighet for de vi ikke hadde invitert. Skjønner du problemstillingen? Det handler ikke om at dere skal betale for de andre gjestenes middag.
Brudeberta70 Skrevet 20. juni 2006 #14 Skrevet 20. juni 2006 De kunne heller la være å invitere dere, i stedet for å gjøre det av plikt. Langveisfarende bør bli invitert til hele festen. Jeg hadde takket nei.
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #15 Skrevet 20. juni 2006 Det er frekt å invitere til kaffe når dere bor så langt borte. Jeg tror jeg ville takket pent nei, og sendt blomster og et fint kort istedefor. (Eller Ikea-ideen ) Nå syns jeg at det er en uting med kaffegjester, en uting å la gjester betale all alkohol etter middag og en uting å ønske seg bare penger (folk må få gi det de vil, syns jeg), så dette går på tvers av alt jeg oppfatter som høflig. Og inviterer man folk som bor langt borte, må de iallfall få være med på hele festen.
Gjest Bellatrix Skrevet 20. juni 2006 #16 Skrevet 20. juni 2006 Og inviterer man folk som bor langt borte, må de iallfall få være med på hele festen. ← Det synes jeg også, men som sagt så tror jeg ikke de gjøre det for å få betalt for festen.
Gjest T.S Skrevet 20. juni 2006 #17 Skrevet 20. juni 2006 Jeg tror ikke de inviterer dere for at dere skal spleise på middagen, men fordi de vil ha dere der som gjester. Det er vanskelig å lage gjesteliste til bryllup, for ofte vil man invitere mange flere enn man egentlig har råd til å ha til middag. Da har man 3 alternativer; invitere alle man har lyst til til en litt rimeligere middag, invitere de nærmeste på middag og de mer perifere på kaffe eller å bare invitere de man har råd til å spandere skikkelig middag på. Dette er vanskelig fordi ofte så føles det som at alt blir feil uansett hva man velger. Da vi giftet oss hadde vi bare de nærmeste familie og venner på middag, men jeg fikk også litt dårlig samvittighet for de vi ikke hadde invitert. Skjønner du problemstillingen? Det handler ikke om at dere skal betale for de andre gjestenes middag. ← Jo jo, jeg forstår godt problemstillingen. Men det blir jo også litt rart at man blir forventet å betale festen man er invitert på selv!
Gjest gjest1 Skrevet 20. juni 2006 #18 Skrevet 20. juni 2006 Veldig drøyt å invitere til kaffe og kaker når dere har så lang reisevei - og attpåtil må dere betale det dere skal drikke! De burde skamme seg
Gjest Bellatrix Skrevet 20. juni 2006 #19 Skrevet 20. juni 2006 Du betaler ikke festen, men for hva du eventuelt måtte drikke. Og det bestemmer du helt selv hvor mye blir.
Gjest T.S Skrevet 20. juni 2006 #20 Skrevet 20. juni 2006 Ja... Nå blir jeg nesten litt lei meg. Har de kun invitert av høflighet?! Også er jeg så naiv og takker ja, og attpåtil har gledet meg!! Kanskje de rett og slett ikke har tenkt så langt(?) Takk for at dere har vært like "ærlige" som det jeg har ønkset
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå