Arnie Skrevet 18. desember 2002 #61 Del Skrevet 18. desember 2002 Interessant tema med mange og sterke meninger, og hvor jeg nok ikke kan skilte med egne erfaringer, men: En persons personlighet er til en stor grad påvirket av summen av de erfaringer vedkommende har "pådratt seg" oppgjennom livet. Det være seg gode / dårlige erfaringer, vanskelige perioder som gode perioder, sorg og savn like mye som glede og lykke. Alt dette er med på å prege oss som personer. Dersom man virkelig er forelsket i og fascinert av en person, mener jeg at man burde være istand til å akseptere personens fortid nettopp av den grunnen: det er det som har gjort han/henne til nettopp denne personen - på godt og vondt. Det er nå min mening... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cassandra Skrevet 18. desember 2002 #62 Del Skrevet 18. desember 2002 Til gjest som spurte om råd laaaaaaangt der bak: Nei, jeg synes ikke du skal si noe til din partner uten videre. Hvorfor vil han vite hvor mange du har hatt før ham?? Er det relevant for DERES forhold? Nysgjerrighet drepte katten vet du Moral ja. Akk så vanskelig å definere! Min moral er min moral. Jeg må kjenne på mine følelser for å bedømme om det jeg har gjort er rett eller galt. Det må alle mennesker. Vi har ikke rett til å dømme andre og si at "Du har dårlig moral fordi at......" Enkelte områder i livet er privat, og så lenge vår egen moral IKKE skader felleskapet på noen måte, så er det jo greit da, er det ikke? Og hvor mange sex partnere en velger å ha skader ikke felleskapet.... (så sant en ikke pådrar seg ditt og datt og nekter å ta ansvar for det da... men det var vel unødvenig av meg å påpeke...??) Kan jeg få lov til å dra det ut enda litt lenger siden det blir diskutert moral? Hva med mange seriøse forhold da? Med det mener jeg langvarige forhold. Hvor mange kan en ha hatt før moralen henger i en tynn tråd? Hvor mange ganger har en lov til å gifte seg? Hvor mange menn har en lov til å få barn med? Eller er det verdiene en krangler med da, kanskje? Det er så utrolig mange måter å leve på, og det er menneskene som lever livet som kan kjenne om det er riktig for dem. Jeg tror at NOEN som har et veldig aktivt sex liv med mange sex partnere kan få problemer med å forholde seg til EN partner, og NOEN som har spart seg til den eneste rette kan få problemer med å HOLDE seg til EN partner. Jeg tror faktisk ikke at mennesker er skapt til å være mongame jeg. Det er noe vi velger å være fordi at samvittigheten vår forteller oss at det er det beste, ikke fordi det er naturens "lov". For hvis det var naturens lov, så ville sikkert de fleste statistikker på samliv sett annerledes ut, ikke sant? Som sagt i en annen tråd en eller annen gang: jeg tror på serie monogami. Nå er jeg ferdig. Tro det eller ei..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. desember 2002 #63 Del Skrevet 18. desember 2002 Klart du må fortelle ham det!! Du kan da vel ikke basere et forhold på løgn? Om ditt tidligere liv ikke er relevant for deg er det kanskje relevant for HAM, og det må du repektere og dermed ta konsekvensene av det. Lev det livet du vil, men stå for det. Gutter er ikke umodne om de lurer på jentas fortid, dette har med mange andre ting å gjøre også. Å velge partner for livet er ikke lett, og man må i det minste kunne stole på den man velger, ellers vil forholdet være døfødt. Ved valg av partner vil mannesker stille forskjellige krav, og noen krav innebærer også at den andre part ikke har levd et utsvevende liv. Et slikt krav er viktig for mange av følelsesmessige årsaker, og da blir det ekstra ille å lyve om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 18. desember 2002 #64 Del Skrevet 18. desember 2002 Når man har ligget med så mange så er jo også sjansen for at partneren skal få vite det desto større. Tenk å få høre av noen andre at ens nåverende kjæreste/kone og evt. mor til ens barn tidligere har vært tilnærmet nymfoman i sin livsførsel. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cassandra Skrevet 18. desember 2002 #65 Del Skrevet 18. desember 2002 Å basere forhold på en løgn........ Jeg synes det blir feil å si at noen baserer forholdet sitt på en løgn om en ikke forteller absolutt ALT fra sin fortid. Det er INGEN mennesker som har rett til innsyn i alle kroker av mitt liv. Jeg forbeholder meg retten til å selv bestemme hva jeg vil dele med min partner. Spesielt ting som han ikke har noe med. Mitt forhold til menn før ham har ingen relevans til det han og jeg har i dag. Det mener jeg virkelig! Dersom det dukker opp en madam som var i min samboers fortid, en han ikke har fortalt meg om, skulle jeg da ha beskyldt ham for å føre meg bak lyset? Løyet for meg? Eller skal jeg lytte til ham når han sier at DET området av mitt liv vil jeg ha for meg selv, det er PRIVAT. Selv i parforhold har en rett på privat liv. Både av ting som skjer her og nå, og det som skjedde før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 18. desember 2002 #66 Del Skrevet 18. desember 2002 Klart du må fortelle ham det!! Du kan da vel ikke basere et forhold på løgn?. Man baserer vel i livet sitt på en løgn selv om velger å frastå å fortelle alt om sin fortiden. Den nåværende partner har ikke KRAV på å vite dette. Dette virker jo helt absurd. Man lyver ikke, når man velger å beholde sitt privatliv for seg selv. Om ditt tidligere liv ikke er relevant for deg er det kanskje relevant for HAM, og det må du repektere og dermed ta konsekvensene av det. . Partnere må respektere at man ikke kan få vite alt om sin partners tidliger liv. Dette må den andre parten RESPEKTERE. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cassandra Skrevet 18. desember 2002 #67 Del Skrevet 18. desember 2002 Der var vi ute på likt, Care To sjeler en tanke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. desember 2002 #68 Del Skrevet 18. desember 2002 Cassandra: Ja, det er løgn dersom man blir spurt og ikke forteller. Blir man ikke spurt trenger man ikke ta det opp selv, så da "slipper" man jo unna. Men for en som spør har det relevans, og som partner er det svik å lyve om dette da. Man kan da ikke lyve om hvem man er? Jeg synes dette er helt utrolig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. desember 2002 #69 Del Skrevet 18. desember 2002 Enkelte her inne mener at ingen har krav eller rett til å vite alt om ens tidligere liv. Jeg vil av forskjellige årsaker ikke bli sammen med en jente som har levd et utsvevende liv. Dette vil jeg gjøre klart for jenta, og da mener jeg at jeg har krav på et svar. De fleste har gjort et par dumme ting opp igjennom årene og det kan jeg leve med, men ingen gjør samme dumme ting 27 ganger. Da er det snakk om et livsmønster jeg tar sterk avstand fra. Ikke vil jeg ha en jente som driver sånn, og ikke vil jag ha en jente som har levd slik tidligere heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 18. desember 2002 #70 Del Skrevet 18. desember 2002 men ingen gjør samme dumme ting 27 ganger. Da er det snakk om et livsmønster jeg tar sterk avstand fra. Ikke vil jeg ha en jente som driver sånn, og ikke vil jag ha en jente som har levd slik tidligere heller. Og jeg vil ikke ha en mann som har levd slik. Det går begge veier. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 18. desember 2002 #71 Del Skrevet 18. desember 2002 Cassandra: Ja, det er løgn dersom man blir spurt og ikke forteller. Blir man ikke spurt trenger man ikke ta det opp selv, så da "slipper" man jo unna. Men for en som spør har det relevans, og som partner er det svik å lyve om dette da. Man kan da ikke lyve om hvem man er? Jeg synes dette er helt utrolig. Jeg synes denne debatten er kommet så langt ut at jeg føler at vi nå begynner å snakke om menneskerettigheter. Da er mitt spørsmål: Har partneren KRAV på å vite alt om sin partners tidliger liv? Jeg mener at det er en menneskerettighet å verne om sitt privatliv. Den partneren som spør sin kvinnelige eller mannlige partner bør vite at dette er et spørsmål som han / hun ; 1. Ikke har rett til å spørre om 2. Vet i sine fulle fem, at det kan skade forholdet hvis han / hun ikke takler svaret. 3. Kan skape problemer hvis ikke partener vil snakke om det. 4. Hun kan trekke seg fra han eller omvendt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 18. desember 2002 #72 Del Skrevet 18. desember 2002 Hvis ens partner spør en rett ut om ens seksuelle forid så har h*n krav på ett ærlig svar etter min mening. Men ellers så synes jeg at vi ikke skal grave rundt i fortiden til den man er glad i. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brutus Skrevet 18. desember 2002 #73 Del Skrevet 18. desember 2002 Jeg synes dagens moderne kvinner er så løsaktige og svikefulle at jeg velger heller et liv i sølibat. Eller kanskje en søt jente fra Thailand.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cassandra Skrevet 18. desember 2002 #74 Del Skrevet 18. desember 2002 Gjest skrev: Cassandra: Ja, det er løgn dersom man blir spurt og ikke forteller. Blir man ikke spurt trenger man ikke ta det opp selv, så da "slipper" man jo unna. Men for en som spør har det relevans, og som partner er det svik å lyve om dette da. Man kan da ikke lyve om hvem man er? Jeg synes dette er helt utrolig. Som Care skriver: det er ikke alt en partner har krav på å vite! Hvor skal det stoppe da? "Hvor mange seksual partnere har du hatt? Hva heter de? Hvor bor de? Hva gjorde dere sammen? Hvem av dem likte du best? Er han eller den bedre enn meg? Har du prøvd ditt? Har du prøvd datt?" Hvor detaljert skal en fortelle om sitt liv fra før?? Nei, jeg mener at enkelte ting er private, også for den en deler postkasse med! Og dersom partneren spør så er det et ærlig og redelig svar å si: min fortid er ikke noe jeg har lyst til å trekke inn i VÅR fremtid...... Det er IKKE å basere et forhold på løgn, ei heller å skjule den personen en er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian (71) Skrevet 18. desember 2002 #75 Del Skrevet 18. desember 2002 Jeg synes dagens moderne kvinner er så løsaktige og svikefulle at jeg velger heller et liv i sølibat. Eller kanskje en søt jente fra Thailand.. Vel Brutus, historien er full av ekspempler på at jenter fra østelig land også blir svikefulle etter en stund når oppholdstillatelsen og innfrøingen i det norske samfunnet har funnet sted. Norkse kvinner er neppe noe værre enn kvinner fra andre land og definitivt ikke noe værre en norske menn når det gjelder oppførsel. Uansett er dette et tema som ikke hører hjemme under denne tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest _L_ Skrevet 18. desember 2002 #76 Del Skrevet 18. desember 2002 stakkars kjæresten din sier jeg bare.. hvis jeg var han ville jeg synes det var forferdelig å høre at dama har liggi med 27 stk..og bare er 21 år gammel..selv om det er viktig å være ærølig, så er dette vanskelig å takle.. ærlig talt, du er 21 og har harr 27 sexpartnere.. det er etter min mening så utrolig billig!jeg kunne aldri være sammen med en som har liggi med så mange allrede når hun er 21 år.. huff, synes virkelig synd på kjæresten din hvis han får vite det.. men det kan jo hende han har liggi med så mange også da..du kan jo håpe det, for din egen skyld.. Deler slettet. Hege (mod.) http://www.kvinneguiden.no/Forum/faq.php#0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. desember 2002 #77 Del Skrevet 18. desember 2002 Jeg er mann, for å si det kort, når jeg begynner å bli kjent med en aktuell kjæreste, så spør jeg alltid om hvor mange hun har vært sammen med og hvor mange hun har hatt sex med. Dette kommer fram uansett en eller annen gang. Og er tallet urimelig høyt, til sammenligning vil jeg si at hvis man er 21 og har ligget med 27 stykker.. så hadde jeg bare sett rart på deg og aldri snakket mer med deg. Jeg går i studie, årøv å se deg for deg alle mennene du har pult samlet i et klasserom.. det er ganske mange. Nei sier jeg bare, rundpulte tøyter holder jeg meg laaangt unna av. Slikt kommer det ikke noe godt av.. ikke føler man seg spesiell når man vet at dama har blitt rundtpult i tidligere fortid, og tanken på at dama lett kan skaffe seg sex utenom deg er laaaaangt i fra fristende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragsund Skrevet 18. desember 2002 #78 Del Skrevet 18. desember 2002 Jeg mener at folk kan få lov å ha sin mening når det gjelder dette med antall partnere. Men det er da personen selv som skla velge hvordan han/hun vil leve! Folk er så utrolig nysgjerrige, fordomsfulle og dømmende!! En ting jeg bare ikke forstår er hvorfor man burde ha en unnskyldning for hva man har gjort?! Jeg ser ikke noen grunn til at jeg må unnskylde meg for noen når det gjelder mitt antall partnere, eller hva annet som jeg har foretatt meg! Om man absolutt er intressert i å høre hvor mange partnere kjæresten har hatt, får man vel også tåle svaret! Å spørre hvorfor dette antallet, synes jeg er idiotisk! Hvorfor tror dere??? Er det noe som heter lyst og begjær? Hvorfor måtte ha noen unskyldninger eller forklaringer? Hva man har gjort er ens egen sak- og vil andre absolutt vite noe, ja, da bør de også tåle det de hører! Kun en selv har rett til å dømme seg selv- andre bør ha nok med seg selv! Hvorfor er sex et så tabu-tema? Skjer det ikke viktigere ting i verden å bry seg om? Spar heller energien dere bruker på dette, og bruk den til noe fornuftig! Kanskje noe som omfatter annet enn det å ha det godt med seg selv og andre?!?! Bare en tanke...... Og til "gjest", som skriver at han ikke ville snakket mer med personen, og at han holder seg langt unna "rundpulte tøyter"... greit nok- det er hva du føler...men prøv å finn verdier i mennesket, og ikke døm de så fort! Er sikker på at du har gjort ting i livet andre ville reagert negativt på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 19. desember 2002 #79 Del Skrevet 19. desember 2002 Er det noe som heter lyst og begjær? Folk som kun lever etter sin lyst og begjær er mennesker som ikke er i stand til å leve i ett monogamt forhold. Jeg synes det er ganske latterlig og forsvare seg med "men jeg er så glad i sex" eller "jeg var ung og kåt". Det er jo greitt det, men vil det si at du er nødt til å ligge med alt som byr seg? Selvsagt ikke, for da snakker vi ikke lenger om lyst og begjær, da snakker vi om lav selvtillit, trang til aksept fra menn og elendig dømmekraft. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 19. desember 2002 #80 Del Skrevet 19. desember 2002 Er det virkelig sånn at antall sexpartnere er det eneste som måler hvorvidt man er i besittelse av god moral/verdier? Er det virkelig sånn at det eneste i ens fortid som får andre til å steile er antall sexpartnere? "jeg er egentlig forelsket i deg, og synes du virker som et veldig ok menneske, men hvis du har hatt flere sexpartnere enn JEG bestemmer er riktig så vil jeg ikke ha noe med deg å gjøre" Hva om jeg har snytt på skatten i alle de år, jobbet svart, generelt låner penger av venner/bekjente som kun untaksvis betales tilbake, baksnakker mine venner/bekjente og en hel masse annet som er umoralsk? Spiller ikke det noen som helst rolle? Har man lov til å endre seg på disse områdene, men om man har hatt "mange" sexpartnere så er det kun evig fordømmelse som gjelder? Jeg syns det er en underlig prioritering. Forøvrig: Ei som er 21 har hatt 27 sexpartnere. Si at hun debuterte som 16-åring (tror ikke det er helt uvanlig). Det er 5 år siden. Enkel mattematikk tilsier at snittet er da 5 i året. En ny hver 2/3 mnd. Når man er i den alderen kan man godt ha mange relativt kortvarige "være sammen med". Disse kan absolutt inkludere sex. Og dette kan være like sannsynlig som at hun har hatt 1 ny hver helg i en 1 1/2års periode. Blir det da mer "moralsk høyverdig"? Fordi det da har vært som del av forhold? Eller skal man da begynne å definere lengden på forhold slik at du f.eks. er umoralsk om du har sex med noen etter for kort tid (første date? 1mnd?2mnd?3mnd.....) men ikke om du har det etter lang tid (igjen - hvor lenge er det?) Det er en sånn underlig greie dette her. Er helt sikker på at dere som er så moralsk indignerte mener at det er DERE SELV som skal bestemme når i et gryende forhold man skal ha sex. Jeg er også sikker på at noen ganger "skjer det" ting før man kanskje hadde tenkt det. De færreste mennesker lever livet etter helt fastlagte skjemaer mht. når ting skal skje. Personlig må jeg si at hvor mange en ny partner har vært til sengs med interesserer meg midt et visst sted. At andre tenker annerledes må jeg selvsagt akseptere. Men interessen for partnerens tidligere sexliv når det gjelder antall partnere, den forstår jeg ikke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå