Gjest Gjesta Skrevet 20. juni 2006 #21 Skrevet 20. juni 2006 Ja, leger har gått mange år på skole, men som jeg sier; noen mener det går bra med et par glass, andre ikke. Til syvende og sist må det derfor blir opp til trådstarter hva hun ønsker å gjøre ← Det er sant, blir sagt begge deler.
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #22 Skrevet 20. juni 2006 Så lenge det er tvil så er det best å være på sikre siden. Uansett så er legene enige om at en ikke må drikke alkohol i første trimester.
Gjest gjest1 Skrevet 20. juni 2006 #23 Skrevet 20. juni 2006 Så lenge det er tvil så er det best å være på sikre siden. Uansett så er legene enige om at en ikke må drikke alkohol i første trimester. ← Kjenner du ALLE leger?
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 20. juni 2006 #24 Skrevet 20. juni 2006 Merker jeg blir litt provosert her... Det er vel ikke tall på hvor mange barn som har vært med på noen skikkelige fyllefester og innom noen røykerom før moren oppdaget at ho var gravid. Det vil helst gå bra, er det noe som heter. Men VET man, eller TROR at man er gravid, så er det jo sunt bondevett å holde seg unna. Jeg er i samme situasjon selv, tror jeg er gravid og skal gifte meg om tre uker. Vet sikkert før den tid, regner jeg med. Og kommer da selvfølgelig til å drikke alkoholfritt hvis det viser seg at jeg er gravid. Men blir ikke overbevist om at et glass champagne fører til noe alkoholsyndrom.. Sorry...
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #25 Skrevet 20. juni 2006 Kjenner du ALLE leger? ← Kjære opplyste Frysepulver Det er noe som heter evidenced based medicine vet du!
Gjest gjest1 Skrevet 20. juni 2006 #26 Skrevet 20. juni 2006 Så lenge det er tvil så er det best å være på sikre siden. Uansett så er legene enige om at en ikke må drikke alkohol i første trimester. ← Merker jeg blir litt provosert her... Det er vel ikke tall på hvor mange barn som har vært med på noen skikkelige fyllefester og innom noen røykerom før moren oppdaget at ho var gravid. Det vil helst gå bra, er det noe som heter. Men VET man, eller TROR at man er gravid, så er det jo sunt bondevett å holde seg unna. Jeg er i samme situasjon selv, tror jeg er gravid og skal gifte meg om tre uker. Vet sikkert før den tid, regner jeg med. Og kommer da selvfølgelig til å drikke alkoholfritt hvis det viser seg at jeg er gravid. Men blir ikke overbevist om at et glass champagne fører til noe alkoholsyndrom.. Sorry... ← Kjære opplyste Frysepulver Det er noe som heter evidenced based medicine vet du! ← Uansett så er legene enige om at en ikke må drikke alkohol i første trimester. Dette skrev du http://www.baby.no/helse/sunn/alkohol/ Se her
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #27 Skrevet 20. juni 2006 (endret) There is no exact dose-response relationship between the amount of alcohol consumed during the prenatal period and the extent of damage caused by alcohol in the infant (see below). Infants whose mothers consume alcohol during pregnancy can have fetal alcohol effects (FAE), alcohol-related birth defects (ARBD), FAS, or they may be normal. The term fetal alcohol spectrum disorder has been coined to describe the broad range of adverse sequelae in alcohol exposed offspring [20]. FAS represents the most severe sequelae of fetal alcohol exposure; however, there is a continuum of outcomes associated with prenatal exposure to alcohol. Deler av inlegget er slettet ihht våre regler om kopirett. Misty(mod) Endret 20. juni 2006 av Misty
Gjest gjest1 Skrevet 20. juni 2006 #29 Skrevet 20. juni 2006 Og henvisning til hvor dette er hentet fra?
Susan Sto Helit Skrevet 20. juni 2006 #30 Skrevet 20. juni 2006 Til TS: Jeg er gravid, og skal gifte meg nå i sommer. Jeg har hatt et alkoholfritt utdrikningslag, og kommer til å holde meg rent til de alkoholfrie alternativene på dagen. Som sjampis er det veldig lett å bruke alkoholfri cider eller Mozell. Det smaker godt, er lett å drikke, ser likt ut, og bobler fint. (Det fikk jeg servert av venninnene i UL, mens de drakk en alkoholholdig variant.) Når det gjelder vin, så smaker alkoholfri vin som litt dårlig saft, så det tviler jeg på at jeg vil ha. Da blir det heller brus på meg. Og utover kvelden tenkte jeg å blande alkoholfri drinker, eller fortsette med mozell i sjampisglass.
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #31 Skrevet 20. juni 2006 Til TS: Jeg er gravid, og skal gifte meg nå i sommer. Jeg har hatt et alkoholfritt utdrikningslag, og kommer til å holde meg rent til de alkoholfrie alternativene på dagen. Som sjampis er det veldig lett å bruke alkoholfri cider eller Mozell. Det smaker godt, er lett å drikke, ser likt ut, og bobler fint. (Det fikk jeg servert av venninnene i UL, mens de drakk en alkoholholdig variant.) Når det gjelder vin, så smaker alkoholfri vin som litt dårlig saft, så det tviler jeg på at jeg vil ha. Da blir det heller brus på meg. Og utover kvelden tenkte jeg å blande alkoholfri drinker, eller fortsette med mozell i sjampisglass. ← Alkoholfri vin smaker pyton, men jeg har smak ok sjampis.
Gjest Neffi Skrevet 20. juni 2006 #32 Skrevet 20. juni 2006 Det er INGEN ORGANER som dannes FØR moren vet at hun er gravid. Tar du en test etter en uke, vet du - og INGEN ORGANER ER DA DANNET. Pjøfff ass
annjoha Skrevet 20. juni 2006 Forfatter #33 Skrevet 20. juni 2006 Føler vel at her må jeg svare på innleggene deres... Har tatt en test og den er negativ, men hvis jeg fortsatt ikke har fått "tante rød" på besøk i midten av neste uke får jeg ta en ny en. Dersom den er positiv blir det nok ikke alkohol på meg, kanskje en slurk champagne... men absolutt ikke noe mer enn det. Det jeg kanskje lurer mest på er hvor tidlig en graviditetstest kan gi sikkert svar? Til "gjest-Helene" Hvis du finner ut at du er gravid før bryllupet, kommer du til å si noe om det til gjestene? Denne gangen hadde jeg i vertfall lyst til å holde litt på hemmeligheten... Kan i vertfall ikke klage på engasjementet på disse sidene...
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 20. juni 2006 #34 Skrevet 20. juni 2006 Til "gjest-Helene" Hvis du finner ut at du er gravid før bryllupet, kommer du til å si noe om det til gjestene? Denne gangen hadde jeg i vertfall lyst til å holde litt på hemmeligheten... ← Nei, jeg synes det er for tidlig å fortelle noe da. Vi kommer nok til å fortelle det til foreldrene våre. Noen andre kommer antakeligvis til å oppdage at jeg ikke drikker alkohol, og tenke sitt... Kommer det spørsmål da, sier jeg bare at jeg ikke er sikker, tenker jeg...
*Emma* Skrevet 20. juni 2006 #35 Skrevet 20. juni 2006 Det jeg kanskje lurer mest på er hvor tidlig en graviditetstest kan gi sikkert svar? ← Det er vel litt ulikt hvor tidlig de viser en eventuell graviditet. Enkelte merker er mere sensitive enn andre. ClearBlue er vel av de som sier de viser sikkert fra dagen du skulle ha mensen... mens QuickRespons visstnok viser positivt resultat m mindre Hgc i urinen. Som en eller annen foreslo kan du sikkert få tatt en blodprøve hos legen din også. De vil vise positivt tidligere enn en hjemmetest såvidt jeg har skjønt. Lykke til
-Tone- Skrevet 20. juni 2006 #36 Skrevet 20. juni 2006 Kjære deg Frysepulver, nå syns jeg du har vært temmelig arrogant, og skal absolutt ha henvisning fra "histen og pisten"... Nå har det seg slik at de fleste leger er samstemte om at man ikke skal drikke alkohol i svangerskapet. Og de er nok uenige i hvor mye alkohol som skal til for at det kan skade fosteret. Nyere forskning sier at det er forskjellig fra foster til foster hvor mye man tåler- noen kan tåle en flaske vin, andre tåler ikke ett glass engang... Nei, jeg har ingen henvisning, for jeg bruker ikke pugge alle kilder når jeg leser aviser o.l. Vedder på at det var diskusjon om røyk er farlig for fostere eller ikke også, for en del år tilbake. Noen mente sikkert at det var ufarlig, andre mente at det var farlig. Nå er det jo bevist at det faktisk er farlig, og for hvert trekk man tar (det skal bare ETT trekk til!) krøker fosteret seg sammen, som viser at det ikke har det bra. Du skal vel ha henvisning til kilde, eller så tror du meg vel ikke på det heller...?
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #37 Skrevet 20. juni 2006 Jeg er nyutdannet spesialpedagog, og har gjennom min utdanning fått kunnskaper om hvilke konsekvenser alkohol kan medføre i svangerskapet. Anerkjente forskere og spesialister har forelest, og de er klar i sin tale: svangerskap og alkohol hører IKKE sammen! Jeg har kunnskaper om hva det kan medføre, og vil ikke utsette mitt ufødte barn for de konsekvenser dette.
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2006 #38 Skrevet 22. juni 2006 På norsk kanskje? ← Problemer med engelsk Frysepulver????
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå