annjoha Skrevet 20. juni 2006 #1 Skrevet 20. juni 2006 Ser at det er noen av dere som skal gifte dere i sommer og som er gravid, har ikke tatt testen enda, men har "en magefølelse" på at jeg kan være det... Hvordan gjør dere det i forbindelse med festen, dvs med alkohol? Jeg har en gutt fra før, og kjenner igjen følelsen, tror det vil være for tidlig med en graviditetstest før bryllupet. blir veldig sånn, skal skal ikke drikke alkohol. Kan jo forøvrig nevne at jeg er veldig måteholden med alkohol, drikker kanskje ei øl hver 2-3 mnd. Noen tips?
Gjest Gjesta Skrevet 20. juni 2006 #2 Skrevet 20. juni 2006 Hvis jeg hadde trodd at jeg var gravis ville jeg ligget langt unna alkohol, selv om det var "på dagen". Du kan jo sørge for å få noe alkoholfritt hvis du er tvil?
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #3 Skrevet 20. juni 2006 Ser at det er noen av dere som skal gifte dere i sommer og som er gravid, har ikke tatt testen enda, men har "en magefølelse" på at jeg kan være det... Hvordan gjør dere det i forbindelse med festen, dvs med alkohol? Jeg har en gutt fra før, og kjenner igjen følelsen, tror det vil være for tidlig med en graviditetstest før bryllupet. blir veldig sånn, skal skal ikke drikke alkohol. Kan jo forøvrig nevne at jeg er veldig måteholden med alkohol, drikker kanskje ei øl hver 2-3 mnd. Noen tips? ← Ikke for å skremme deg, men du må ikke drikke alkohol så lenge du tror du er gravid. Nyere forskning viser at en ikke kan være helt sikker på når et foster er mest sensitive for alkohol, men mange viktige organer utvikles ofte før en vet at en er gravid. Ingen kan heller med sikkerhet si hvilken mengder som er skadelig, men det er antatt at det er kritiske utviklings faser hvor fosteret overhodet ikke må bli eksponert for alkohol. Man antar at disse fasene er korte derfor så er det mange barn av mødre som drikker ikke skadet, men siden ingen vet når det er mest kritisk med alkohol så bør man unngå det helt. Egentlig så bør man ikke drikke alkohol dersom man prøver å bli gravid heller. Alkohol syndrom er en kan være en svært alvorlig tilstand og påvirke hele ditt barns liv og det er absolutt mulig å unngå det ved å fullstendig fra stå så lenge du er gravid. Dette bør du absolutt diskutere dette med legen din. Legen kan også ta blodtester som er mer sensitive enn urin-tester og fortelle deg med sikkerhet om du er gravid ca 1 uke etter samleie. Ikke stol på råd her på forumet, diskuter dette med legen din. Lykke til med bryllup og evnt graviditet
Gjest gjest1 Skrevet 20. juni 2006 #4 Skrevet 20. juni 2006 Klart man bør unngå alkohol når man er gravid, men jeg tviler vel på at et par glass champagne EN gang gjør så mye skade
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #5 Skrevet 20. juni 2006 Klart man bør unngå alkohol når man er gravid, men jeg tviler vel på at et par glass champagne EN gang gjør så mye skade ← Dersom hun treffer på rette tidspunket så gjør det dessverre det! Derfor bør hun gå til sin lege for å få bekreftet/avkreftet dette og evnt diskutere hva hun gjør dersom hun er gravid. snakk med legen din
Gjest gjest1 Skrevet 20. juni 2006 #6 Skrevet 20. juni 2006 Dersom hun treffer på rette tidspunket så gjør det dessverre det! Derfor bør hun gå til sin lege for å få bekreftet/avkreftet dette og evnt diskutere hva hun gjør dersom hun er gravid. snakk med legen din ← Har du noe dokumentasjon på dette?
Gjest Gjesta Skrevet 20. juni 2006 #7 Skrevet 20. juni 2006 Klart man bør unngå alkohol når man er gravid, men jeg tviler vel på at et par glass champagne EN gang gjør så mye skade ← Jeg hadde hvertfall ikke giddet å tatt den sjansen for å si det sånn... Har du dokumentasjon på at et par glass champange EN gang ikke gjør så mye skade da?
Gjest gjest1 Skrevet 20. juni 2006 #8 Skrevet 20. juni 2006 Jeg hadde hvertfall ikke giddet å tatt den sjansen for å si det sånn... Har du dokumentasjon på at et par glass champange EN gang ikke gjør så mye skade da? ← Jeg sier at jeg TVILER på at det kan gjøre så mye skade. Gjesten sier at "Dersom hun treffer på rette tidspunket så gjør det dessverre det!" Jeg er altså minst påståelig
Gjest gjest1 Skrevet 20. juni 2006 #9 Skrevet 20. juni 2006 Men for å være grei likevel: http://www.doktoronline.no/section/nosecti...EntryId=2375580 http://www.doktoronline.no/section/nosecti...EntryId=1146947 http://www.doktoronline.no/section/nosecti...EntryId=2418872
Gjest Gjesta Skrevet 20. juni 2006 #10 Skrevet 20. juni 2006 (endret) Jeg sier at jeg TVILER på at det kan gjøre så mye skade. Gjesten sier at "Dersom hun treffer på rette tidspunket så gjør det dessverre det!" Jeg er altså minst påståelig ← Ja, det er greit nok det. Men alkohol og graviditet sammen er vel ikke å anbefale uansett. Endret 20. juni 2006 av Binna
Gjest gjest1 Skrevet 20. juni 2006 #11 Skrevet 20. juni 2006 Ja, det er greit nok det. Men alkohol og graviditet sammen er vel ikke å anbefale uansett. ← Nei, det er ikke ANBEFALT. Men jeg tror ikke at noen dør av et par glass vin. Selv ville jeg sikkert ikke tatt sjansen på det selv, men jeg har ikke noe problem med at andre gjør det. En venninne av meg opplevde samlivbrudd nå rett før fødselen. Hun holdt seg unna alkohol (selv om hun hadde ekstremt lyst på en øl), men hun røyket litt - og det var hun i sin fulle rett til
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #12 Skrevet 20. juni 2006 Hadde jeg vært gravid og skulle gifte meg, hadde jeg tatt et bittelite glass eller i det minste en slurk for å skåle med brudgommen. Og så hadde jeg kost meg med alkoholfritt resten av tiden. Og i tiden før bryllupet hadde jeg hatt en perfekt unnskyldning til å smake meg gjennom Vinmonopolets alkoholfrie utvalg!
Gjest gjest1 Skrevet 20. juni 2006 #13 Skrevet 20. juni 2006 Hadde jeg vært gravid og skulle gifte meg, hadde jeg tatt et bittelite glass eller i det minste en slurk for å skåle med brudgommen. Og så hadde jeg kost meg med alkoholfritt resten av tiden. Og i tiden før bryllupet hadde jeg hatt en perfekt unnskyldning til å smake meg gjennom Vinmonopolets alkoholfrie utvalg! ← høres ut som noe jeg ville gjort også
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #14 Skrevet 20. juni 2006 Tror jeg ville tatt en test. Hvis du føler på deg at du er gravid, så er det tryggeste å holde seg unna. Finnes jo også gode alkoholfrie alternativer hvis ikke du vil at folk skal skjønne at du er gravid. Det er bare å snakke litt med de på kjøkkenet. Dessuten hvis du drikker alkohol såpass sjelden som du skriver, kan jeg ikke se at det skulle være noe problem på den dagen. Når det er sagt har jeg ei vennine som har vært SKIKKELIG på fylla før hun oppdaget at hun var gravid. Ser ikke ut til at barnet har tatt noen skader av det...
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #15 Skrevet 20. juni 2006 Her en abstract fra www.medline.com som bekrefter faren ved alkohol konsumering under graviditet. Her er riktig nok nivået for bekymring 5 drinker eller mer noen gang under graviditeten. Siden dette er en betal tjeneste så har jeg limt inn abstracten. Men jeg sier igjen ingen kan bevise hvem de er på slike forum eller hvilken kompetanse de sitter inne med derfor må trådstarter diskutere dette med sin lege. Recognition and prevention of fetal alcohol syndrome. Obstetrics & Gynecology. 106(5 Pt 1):1059-64, 2005 Nov. Authors Floyd RL. O'Connor MJ. Sokol RJ. Bertrand J. Cordero JF. Institution National Center on Birth Defects and Developmental Disabilities, Centers for Disease Control and Prevention, Executive Park Drive, Bldg. 12, Atlanta, GA 30329, USA. [email protected] Obstetrics & Gynecology. 106(5 Pt 1):1059-64, 2005 Nov. Abstract Alcohol use among women of childbearing age is prevalent in the United States, with approximately 1 in 5 nonpregnant women reporting binge drinking (5 or more drinks on any one occasion) and 1 in 25 pregnant women reporting binge drinking. Alcohol use during pregnancy results in a spectrum of adverse outcomes known as fetal alcohol spectrum disorders. Fetal alcohol syndrome (FAS) is one of these disorders. Fetal alcohol syndrome is characterized by specific facial abnormalities and significant impairments in neurodevelopment and physical growth. Early identification of children with FAS has been shown to enhance their long-term outcomes. In an effort to improve clinical recognition of children with this condition, Centers for Disease Control and Prevention (CDC) was directed by Congress in 2002 to lead the development of uniform diagnostic criteria for FAS and other prenatal alcohol-related conditions. The purpose of this commentary is to provide clinicians a summary of the report released by CDC describing the current diagnostic criteria for FAS. In addition, advancements have been made in screening and brief interventions for alcohol use disorders in women who have the potential to make significant strides in the prevention of FAS spectrum disorders. Knowledge of the diagnostic criteria for FAS can lead to increased identification of the syndrome in infants and children and the provision of appropriate medical and support services. Screening for and intervening with women at risk for an alcohol-exposed pregnancy can prevent FAS and other fetal alcohol spectrum disorders. [References: 17]
Gjest gjest1 Skrevet 20. juni 2006 #16 Skrevet 20. juni 2006 5 drinker, da er jeg ganske på en snurr... Jeg hadde aldri drukket fem drinker ved en enkeltstående anledning dersom jeg var gravid. Jeg har ingen kompetanse, men jeg sier meningen min likevel.
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #17 Skrevet 20. juni 2006 Jeg har ingen kompetanse, men jeg sier meningen min likevel. ← Akkurat derfor må trådstarter oppsøke noen med kompetanse!
Gjest gjest1 Skrevet 20. juni 2006 #18 Skrevet 20. juni 2006 Akkurat derfor må trådstarter oppsøke noen med kompetanse! ← Eller høre på sunt bondevett. Folk med kompetanse er mennesker de også, akkurat som oss her på KG. noen leger er helt nazi på alkohol og røyk, andre mener det går bra med et måtehold
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #19 Skrevet 20. juni 2006 noen leger er helt nazi på alkohol og røyk, andre mener det går bra med et måtehold ← Fordi legene vet mer om dette enn de allerfleste. Hva vet for eksempel du om de biokjemiske egenskapene røyk og alkohol har på kroppen? Hva vet du og andre om de giftstoffene som overføres til fosterets blodomløp og hvordan det påvirker de pårvirker fosterets utvikling. Greit nok med sunt bondevett til vanlig men ikke når det gjelder tredje person og dens fremtid! Hør på ekspertene.
Gjest gjest1 Skrevet 20. juni 2006 #20 Skrevet 20. juni 2006 Fordi legene vet mer om dette enn de allerfleste. Hva vet for eksempel du om de biokjemiske egenskapene røyk og alkohol har på kroppen? Hva vet du og andre om de giftstoffene som overføres til fosterets blodomløp og hvordan det påvirker de pårvirker fosterets utvikling. Greit nok med sunt bondevett til vanlig men ikke når det gjelder tredje person og dens fremtid! Hør på ekspertene. ← Trådstarter velger jo selv om hun vil høre på meg eller ikke da... Er jo begrenset hvor dumme folk er liksom... Ja, leger har gått mange år på skole, men som jeg sier; noen mener det går bra med et par glass, andre ikke. Til syvende og sist må det derfor blir opp til trådstarter hva hun ønsker å gjøre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå