Gå til innhold

Bulgaria og valuta

Gjest -hild ikke innlogget

Anbefalte innlegg

Noen som har vært i Bulgaria her? Og som kan fortelle meg litt om hvor jeg får tak i valuta.. Drar dit om en uke, og prøvde å veksle til meg bulgarske penger i banken nå, men de kunne ikke skaffe sånt. Hva gjør vi da? Tar vi med litt norske kontanter, eller kanskje euro??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prestekrage

Vært i Bulgaria mange ganger. Der har de lukket valutta (høy inflasjon) så du får ikke vekslet før du er der, . Ha med deg pene og uskadede sedler.

Begynner å bli noen år siden jeg var der, men da ble vi anbefalt å ha norske sedler ( dette var før euroen "tok av"), ikke 200lapper (var dengang så nytt med norske 200lapper at endel var skeptiske for forfalskninger), helst 100lapper.

Du kommer til å få tilbud om å veksle på nesten hvert gatehjørne. Velg for all del et vekslingskontor eller bank.

Hver gang jeg har vært der har en eller annen i reisefølget trodd at "neida, jeg blir ikke lurt- slår til å "det" tilbudet" og selvfølgelig blitt stående igjen med sjegget fullt av postkasser....

Tipper at du finner mere om dette i katalogen du evt. har bestilt reisen fra, ellers kan du jo bare ta en telefon til et reisebyrå som selger turer til Bulgaria!!

Et siste tips: Veksle for all del ikke alt på engang!! Får du ikke brukt opp alt må du veksle tilbake på flyplassen og da får du mest sannsynlig dollar til en forferdelig dårlig kurs! Og så må du betale nytt gebyr for veksling fra dollar til nkr når du kommer hjem. Da jeg var der var det ikke lov til å ha med seg mere enn bulgaske leva(?) tilsvarende 25nkr ut av landet. (for å ha som minne el.li)

Endret av prestekrage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Bankene skal få tak i det iallefall. Du kan veksle der nede tror jeg, men det beste er å ta med visakortet og ta ut i minibanker. Da får du også rett kurs til enhver tid. Skal dit selv i sommer og har lurt på det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prestekrage

Med mindre det har endret seg de siste årene (var der sist i 2003) får norske banker IKKE tak i bulgarsk....

Og når det gjelder minibanker; vi opplevde ofte at minibankene var tomme for cash.

Var visst også et problem med at de sjeldent (en gang i uka) ble tømt for inndratte kort.

Var visst et kjent problem at automatene hadde en lei tendens til å "spise" kort. Så de gangene jeg brukte kort brukte jeg alltid en som lå sammen med banklokalene og i bankenes åpningstid...

Hvis ikke kan du oppleve at de som utfører påfyll/service på automatene sender alle inndratte kort til bankens hovedkontor/ kort-tjeneste-kontor, og at de derifra sender kortet til din bank hjemme i norge...

Og med en postgang som ikke går daglig (tenk på hvor lang tid det tar med et postkort fra syden), kan det bli leeeenge å vente til du får igjen kortet ditt!!!

Endret av prestekrage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hei

Var i banken her i dag for å veksle til Leva og de hadde ikke. (reiser på torsdag). Bankmannen sa at jeg skulle ta med norske sedler eller euro.

Det står i alle reishåndbøker at en ikke må veksle på gata i Bulgaria- ikke bare blir du lurt men det er forbudt!!

Ha en fin tur og håper vi får sol og ikke regn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene.

Da blir det litt som Russland - cash is king.. Skal sjekke med ving hva de anbefaler - og om det er greit å ta ut penger der i 2006..

Gleder meg veldig til å oppleve no nytt åkke som!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Miss Moonlight_*

hei...

Jeg er i Bulgaria naa. Hadde med meg 1500 ca i cash.. 200-lapper... man veksler paa Crown/vekslingskontor, som ligger omtrent overalt. .man faar ogsaa vekslet paa flyplassen.. Har ogsaa tatt ut penger i minibank, og har ikke hatt noe problemer med det...

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh, tusen takk Miss moonlight! Da gjør vi det sånn vi også - tar med en 1500 i cash og lever på visa'n når det er brukt opp!

Du får kose deg masse i ferien!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...