Thomasine Skrevet 20. juni 2006 #1 Skrevet 20. juni 2006 Nå har lillegutt mistet sin 3. klokke... Blir så sint at jeg vet ikke hva jeg gjør. Siste klokka var en Casio han hadde lånt fra pappaen sin... Han glemmer dem igjen i svømmehallen, i garderoben i gymmen, på telttur...you name it! Jeg har "truet" med at jeg tar penger han har vært så flink til å spare opp og kjøpe kokke. Han må jo ha klokke! Er jeg en forferdelig mor om jeg tar med meg ham og 300,- og kjøper en klokke? Eller lærer han kanskje først da at ting koster og da passe bedre på tingene sine?? Uff, han er så stolt over de 1000,- han har spart seg opp siden nyttår....litt dumt å ta fra ham noe, samtidig som han MÅ lære seg å ta vare på tingene sine. Han er 8,5 år. Trenger innspill her...
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #2 Skrevet 20. juni 2006 Tror du at det hjelper, da? Jeg er i mot å straffe barn hvis man ikke er sikker på at straffen er hensiktsmessig. Han er tydeligvis en normalt surrete gutt på åtte år og bør vel ikke straffes for å være det. Må han ha klokke? Mine gutter har ikke brukt klokke før de var i 12-årsalderen, nettopp fordi de ikke klarte å holde styr på så mye. Nøkler og skolesekk er det eneste de aldri har mistet. Ikke pålegg ham mer enn han kan klare, han får bare dårlig selvtillit av det.
anneliane Skrevet 20. juni 2006 #3 Skrevet 20. juni 2006 synes det er lurt. Da finner han ut om tingenes verdi, og 300 hundre for han er mye penger, og jeg er sikker på at han passer bedre på klokka etter å måtte betale den selv.Har selv gjort det med mine barn, og nå mister de svært lite.
aline Skrevet 20. juni 2006 #4 Skrevet 20. juni 2006 jeg har ingen tips i forhold til hva som er rett og ikke, men hadde det kanskje hjulpet å kjøpe en klokke han ikke trenger ta av seg? altså en som både er behagelig nok til å ha på hele tiden + at den tåler både dusjing og bading, datrenger han ikke ta den av verken i svømmehallen, garderoben på skolen eller noe annet sted? gjøre det til en litt spesiell ting kanskje? og si ifra, at nå kan dere sammen gå å kjøpe en klokke som både tåler alt + at han får velge en han syns er kul. og si klart ifra at dersom han mister denne, så må han kjøpe klokke av sparepengene sine neste gang. så altså gjøre det klart for ham at dette er siste klokken han får? men igjen, jeg har ikke peil på hva man skal og kan gjøre i forhold til alder jeg altså. eller, kjøp billig-billigklokker (til 199 eller noe) slik at det ikke er verdens undergang om han mister den?
*Emma* Skrevet 20. juni 2006 #5 Skrevet 20. juni 2006 Hvis du allerede har sagt flere ganger at "blir det borte igjen må ha betale selv" syns jeg det er helt greit. Sønnen min betalte selv for nytt dekk til sykkelen sin etter at han hadde bråbremset og "sladdet" så mange ganger (til tross for advarsler) at det ble et stort hull i dekket!
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #6 Skrevet 20. juni 2006 Ja ta med lillegutt og de oppsparte pengene å kjøpe ei ny klokke. Og den klokka bør være til pappan som han lånte casio fra. Han må lære seg å erstatte det som han låner å mister. Du er ikke for streng mot gutten. Og til han selv holder det vel med billigklokke.
Gjest gjest1 Skrevet 20. juni 2006 #7 Skrevet 20. juni 2006 Når du har truet med det er det jo greit. Men jeg skjønner ikke hvorfor en gutt på 8.5 MÅ ha klokke. Jeg er 25 og har klart meg fint uten klokke i alle mine leveår. Har saktens fått et par, men har aldri brukt de særlig lenge
suzie Skrevet 20. juni 2006 #8 Skrevet 20. juni 2006 Enig med Aline - kjøp an klokke han ikke trenger å ta av seg. Glemmer ting selv jeg, og har mistet utallige klokker, ringer og øredobber. Resultat: bruker kun ting jeg ikke trenger ta av meg. Dyr men super klokke og gifteringer Om du bør ta hans penger? Ja - hvis du har sagt at du kommer til å gjøre det. Nei - hvis ikke... (han bør få advarsel først, men man bør ikke true med noe man ikke gjønnomfører...)
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #9 Skrevet 20. juni 2006 Vår 9-åring har klokke men bruker den sjelden. Har også mobiltelefon og der er det jo klokke. Det er ellers klokker overalt å se på hvis de vil. Kanskje du heller skal vise han hvor de befinner seg (eks klokke i svømmehallen, i bilen, på togstasjonen eller kirka, på skoleveggen, i butikken, på dvd spilleren osv osv). Se om du finner andre ting som han bruker og tar vare på som også har klokke i seg. Stoppeklokke er jo kult hos gutter. Be læreren om å se litt etter verdisakene hans hvis det er skolesvømming det gjelder. Tror ikke jeg ville tatt av hans penger, spesielt hvis han ikke har spurt etter klokke selv. Kjøp en billig klokke først.
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #10 Skrevet 20. juni 2006 Mine barn betalte halvparten av klokkene hver. Det var nok til at de passet bedre på dem. Ene av dem er en gutt på 8 1/2 år, og han betalte altså 200 kr mens jeg betalte resten. Da fikk han en klokke han valgte selv som var vanntett og kul...
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #11 Skrevet 20. juni 2006 Jeg synes svaret er enkelt. La gutten SELV avgjøre om han vil ha ny klokke og gjør det klart at han må betale selv. Hvis han ikke vil ha klokke, er det greit. Og vil han ha, er det også greit. Men å tvinge ham til å kjøpe en klokke for egne penger, det mener jeg er feil-. særlig hvis han ikke engang vil ha! La gutten avgjøre dette, det er han stor nok til
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #12 Skrevet 20. juni 2006 Om en gutt på 8 år må ha klokke eller ikke er vel en diskusjon for seg selv. Når han har mistet klokke nr.3 og den ikke engang var hanns egen. Kan han gjerne bruke sine egne penger for å kjøpe ei ny klokke . Men verdisaker må passes på i garderober og på skoler. Det trenger ikke å være barna som roterbort ting, men at det blir stjåle i fra dem.
Thomasine Skrevet 20. juni 2006 Forfatter #13 Skrevet 20. juni 2006 For det første mener jeg absolutt at min 8,5 år skal ha klokke. Det er dessuten ønsket av klasselæreren. Og jeg tror grunnen til at han er så flink når det gjelder å kunne klokka er nettopp fordi han hele tiden har hatt en. Noen mener han selv kan velge om han vil ha ny klokke og da være med å betale litt - det kan jeg si med sikkerhet at om jeg spør ham om han VIL ha ny klokke men at han må betale deler selv, vil han se NEI kontant!! Andre mener at jeg skal kjøpe dyrere klokke som han kan ha på seg hele tida... Vel i fjor kjøpte vi en dyrere ( og de er ikke bare LITT dyrere... ) som liksom skulle tåle vann ned til 50 m...bare tull... Etter noen svømmetimer var den klokka ødelagt... Får veldig dårlig samvittighet, men etter så mange klokker mener jeg han bør lære seg at ting faktisk koster...
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #14 Skrevet 20. juni 2006 Jeg har "truet" med at jeg tar penger han har vært så flink til å spare opp og kjøpe kokke. Da må du gjøre det sånn. Tomme trusler ovenfor barn er svært uheldig.
Gjest gjest1 Skrevet 20. juni 2006 #15 Skrevet 20. juni 2006 Min søster fyller snart åtte, og de har ikke fått noe påbud om å ha klokke i klassen hennes. Hun fikk klokke da hun fylte seks av "besteforeldrene våre" (vi har fått det alle sammen), men ettersom hun glemte den overalt har mamma lagt den bort. Det finnes så mange klokker overalt på vegger (særlig på skoler), så jeg kan ikke helt se at han må ha en på armen. Så dersom det er du som vil at han skal ha klokke, og ikke han selv, så synes jeg ikke du skal ta av hans sparepenger.
Thomasine Skrevet 20. juni 2006 Forfatter #16 Skrevet 20. juni 2006 Så dersom det er du som vil at han skal ha klokke, og ikke han selv, så synes jeg ikke du skal ta av hans sparepenger. ← Vel, ja jeg og klasselæreren! Dessuten nevnte jeg ikke at det er PÅBUD på skolen, men det er ønsket og mange oppgaver, bla. i matematikk trenger han klokke for å kunne løse. Ikke alle som kan bruke og "leke" seg med veggklokka i klasserommet... Vet ikke om jeg er enig i at jeg skal betale den... Når skal han lære seg å passe på tingene sine og at ting faktisk koster? Hvis jeg skal fortsette å kjøpe inn når han mister (drikkeflasker, penal, klokker, sokker(!)) vil han jo aldri lære...
Carrot Skrevet 20. juni 2006 #17 Skrevet 20. juni 2006 Har du først sagt at det blir en konsekvens får du holde på det - nytter ikke å true med refs uten å følge opp... Om det er verst for deg eller gutten er jeg heller usikker på
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #18 Skrevet 20. juni 2006 Har du først sagt at det blir en konsekvens får du holde på det - nytter ikke å true med refs uten å følge opp... Om det er verst for deg eller gutten er jeg heller usikker på ← Helt enig.
Gjest Miloine Skrevet 20. juni 2006 #19 Skrevet 20. juni 2006 Har du først sagt at det blir en konsekvens får du holde på det - nytter ikke å true med refs uten å følge opp... Om det er verst for deg eller gutten er jeg heller usikker på ← Enig, men jeg ville valgt en billig type klokke til en såpas liten gutt!
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #20 Skrevet 20. juni 2006 Man får klokker for en femtilapp. Sånt må man regne med når man har barn. Jeg ville ikke latt ham betale nei. Grenser for hva en åtteåring skal ha ansvar for mener jeg. I alle fall i den retninga. Man bør være rimelig fornøyd om de husker å se seg for før de løper over veien mener jeg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå