Gå til innhold

Fiskestenger til to små gutter

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Skal kjøpe fiskestenger til guttene mine (8 og 5). Ingen har fisket noe særlig før, vi har ikke vært så flinke der :rødme: Eldstemann har vel prøvd såvidt.

Hva bør jeg kjøpe? En pitteliten barnestang til begge to?

Jeg vet at det blir i alle fall to turer med fisking i sommer, men utover det kommer det an på hvordan de liker det, osv. Det er derfor kanskje ikke lurt å legge all verdens penger i det. Er XXL et rimelig og bra sted å dra?

Det er til ferskvannsfiske.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Vi kjøpte fiskestenger til barna våre da de var ganske så små, og de har faktisk vart i snart 6 år - ikke verst for stenger til et par hundrelapper ;)

Stengene er ganske korte, men fungerer like godt enda - ganske greit med kort stang nå som de har lært å kaste ut snøret selv. Yngstemann på 8 vil gjerne ha voksen stang, men har erfart at det er mye vanskligere å kaste skikkelig med lang stang, så som regel ender han opp med den korte.

Det kan være greit å kikke litt rundt for å sammenligne priser, båt/fiskebutikken skulle ha kr 498,- for samme stengene som vi betalte kr 179,- for i en alt-mulig-butikk.

I mange vann må man løse fiskekort, men det trenger ikke barn under 16 år

Skrevet

Ang snelle er det også slik at billigst er lik dårlig.. Noe som igjen ødelegger for gleden..

Gjest Gjesta
Skrevet

Styr unna de bittesmå og billige "barnestengene". De er ikke gode å kaste med, har elendige sneller, og er kjappeste veien til å drepe fiskegleden før den har våknet.

Kjøp heller er juniorsett, med kort stang og OK snelle. Du får OK sett fra ca 300 kr og oppover. Disse holder i massevis til nybegynnere.

Det er også lurt å kjøpe med en fluedupp som du knytter på sena slik at ungene kan trene på kasting i hagen eller andre steder. Kjekt å slippe unna de verste plaskene, bånnapp like ved land osv de første gangene også.

Legger dere godt til rette for trivsel på fisketur nå kan dere sannsynligvis gi dem en livslang, sunn fritidssyssel.

Kos dere på fisketur med gutta!

Gjest Gjesta
Skrevet

XXL er forresten et helt OK sted å begynne.

Hvis dere foreldre ikke er drevne sportsfiskere anbefaler jeg dere å ta en prat med en selger i sportsbutikken. Pass på at dere finner h*n med fiskedilla, for de tenker mer på hobbyen sin enn butikkens salg. Dermed får dere gode råd, sjøl om de kanskje ikke er de beste for butikkens salg (i første omgang).

Btw: Om du snakker med en selger i butikken er det fullt lovlig å handle et annet sted.

Gjest Gjesta
Skrevet

Enda en ting:

Åpen haspel er stort sett bedre å fiske med, men er vanskeligere å bruke enn lukket haspel. (Nå snakker jeg om snella.)

Åtteåringen klarer antakelig å gå rett på åpen, mens femåringen nok bør begynne med lukket haspel.

Skrevet
:klappe: for Tispa, helt enig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...